Het grote VAG #Dieselgate topic

eriktv

Forumguru
En nog een: http://www.focus.de/auto/news/abgas...im-abgas-system-nach-rueckruf_id_6696107.html

Kort samengevat: er gaan verhalen rond over EGR-problemen na de update (zoals hierboven gemeld) en VW heeft in meer dan 50 gevallen de reparatie hiervan onder coulance uitgevoerd. In de officiele statements wordt hier omheen gedraaid. En voorlopig wacht het Bayrische politiekorps nog even met de update van hun wagenpark... :)

--

Ik lees overigens in de Facebookgroep Skoda Superb 3T (grotendeels duitstalig) dat meerdere 2.0TDI/170pk-klanten al een update hebben gehad... Maar hier in NL blijft het stil.. :arghh:
 

oco1979

Forumguru
En nog een: http://www.focus.de/auto/news/abgas...im-abgas-system-nach-rueckruf_id_6696107.html

Kort samengevat: er gaan verhalen rond over EGR-problemen na de update (zoals hierboven gemeld) en VW heeft in meer dan 50 gevallen de reparatie hiervan onder coulance uitgevoerd. In de officiele statements wordt hier omheen gedraaid. En voorlopig wacht het Bayrische politiekorps nog even met de update van hun wagenpark... :)

--

Ik lees overigens in de Facebookgroep Skoda Superb 3T (grotendeels duitstalig) dat meerdere 2.0TDI/170pk-klanten al een update hebben gehad... Maar hier in NL blijft het stil.. :arghh:

Al goed en wel na update deze de egr-probleem oplossen.

Maar als wagen uit garantie is en dat je niet naar dealer ga,wat dan met egr probleem na update ?????
 

Fenrir

Lid
Een paar maanden geleden moest ik met m'n Superb noodgedwongen naar de dealer. Egr naar de k*%x*.
Heb 'm ineens laten wegschrijven.
Sjoemelsoftware aanpassen zat er voor mijn motor ten vroegste voor eind 2017 pas in, zou wel eens 2018 kunnen worden vooraleer ik er nieuws over mocht ontvangen, vertelde men mij.
Ondanks de belofte dat er na de update niet opnieuw een egr-aanpassing moet gebeuren (wegens overschrijven), denk ik niet dat ik op de uitnodiging inga... Ik vertrouw het gewoon niet.
 

johnboy

Donateur
En nog een: http://www.focus.de/auto/news/abgas...im-abgas-system-nach-rueckruf_id_6696107.html

Kort samengevat: er gaan verhalen rond over EGR-problemen na de update (zoals hierboven gemeld) en VW heeft in meer dan 50 gevallen de reparatie hiervan onder coulance uitgevoerd. In de officiele statements wordt hier omheen gedraaid. En voorlopig wacht het Bayrische politiekorps nog even met de update van hun wagenpark... :)

--

Ik lees overigens in de Facebookgroep Skoda Superb 3T (grotendeels duitstalig) dat meerdere 2.0TDI/170pk-klanten al een update hebben gehad... Maar hier in NL blijft het stil.. :arghh:
Begin januari pas mijn oproep gehad voor mijn Alhambra 2.0. Ik wacht nog even tot moment van inruil denk ik.
 

wigwam

Nieuw lid
Ik had Skoda vandaag gemaild over compensatie en hun ideeen hierover. Nu kreeg ik de onderstaande reactie terug. Lijkt een standaard mail bericht. Klopt het dat techinsch de motorvarianten verschillende zijn?


Er is geen compensatie voor Europese klanten. De relevante feiten en complexe juridische kwesties die een rol hebben gespeeld in de totstandkoming van deze overeenkomsten, verschillen wezenlijk van die in Europa en andere delen van de wereld.

De Amerikaanse wetgeving die toeziet op de regulering van NOX (stikstofoxide) uitstootwaarden is veel strenger dan in Europa, en de verkochte motorvarianten verschillen ook wezenlijk. Dat maakt de ontwikkeling van technische oplossingen in de Verenigde Staten gecompliceerder dan in Europa en in andere delen van de wereld, waar de relevante autoriteiten al een programma hebben goedgekeurd om de betrokken dieselauto's te conformeren aan de UN/ECE en Europese emissiestandaarden.

In Europa heeft Volkswagen AG overeenstemming bereikt met de relevante autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van een tijdplanning en actieplan voor de aanpassing van de betreffende dieselauto’s. Implementatie van deze maatregelen is reeds gestart.
 

Frup

Forumguru
Zojuist is mijn software ontsjoemeld.
Naast de koffie/thee kreeg ik een 'gratis' Service Plus Pakket inspectie (op de hoofdpunten), een voucher voor gratis APK en werd de wagen netjes gewassen. Niet heel spannend gezien ik juist groot onderhoud had laten uitvoeren en APK hier al gratis in zit. Maar goed, bij elkaar een uur. Ik heb even gewacht ipv (ook al) gratis vervangend vervoer.
Ik heb overigens géén sticker gevonden waarover hier eerder werd gesproken. Wél is de terugroepmelding bij RDW meteen verdwenen. Volgende maand naar TVS waar meteen de EGR weer wordt weggeschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Frup

Forumguru
ben eigenlijk benieuwd of je nog iets merkt van ongewenste bij effecten...
Merk er ook niets van. Misschien dat de motor sneller op temperatuur is, doordat de EGR weer z'n werk doet. Maar dat kan ook schijn zijn.
Overigens merk ik ook niets van gewenste bijeffecten. De motor zou iets meer vermogen hebben begreep ik. Dat 'iets' is bij mij niet merkbaar. Gelukkig maar, want volgende maand naar TVS!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

dj.verhulst

Forumguru
als de EGR weer open staat,, dan zal je verbruik wat stijgen en je vermogen wat inzakken, en de interne vervuiling van je motor toenemen, nu ga je naar een tuner anders met VAGcom de klep voor 90 % dicht zetten en dan de slang of afkoppelen of ergens door knippen en een stift erin zodat de klep niet meer open gaat
 

Chatslet

Forumguru
@dj.verhulst Tegenwoordig wordt de EGR klep niet meer met een vacuumslang aangestuurd. Dat gaat nu helemaal elektronisch met een stappenmotor zodat het motormanagement afhankelijk van de belasting, temperatuur en andere voorwaarden (zoals bijvoorbeeld het detecteren dat de auto op een testbank staat ;)) precies kan regelen of, en hoever de EGR klep open gaat. Daarom kun je nu ook in de software aangeven dat hij bijvoorbeeld voor 90% dicht blijft.

De oudere varianten die met een vacuumslang werden aangestuurd gingen of helemaal open, of helemaal dicht. Uiteraard was daar wel enige vorm van aansturing maar die was vrij eenvoudig. Vaak werd de betreffende vacuumlijn onderbroken door een handel waar de gaskabel doorheen liep die pas ingedrukt werd als het gaspedaal voor meer dan een kwart werd ingedrukt zodat de EGR klep alleen met deellast openstond. Een tweede onderbreking vond plaats met een solenoid die werd aangestuurd door een thermostaat zodat de EGR klep gesloten bleef als de motor op temperatuur was.
De EGR klep afsluiten was toen dus inderdaad zo simpel als een vacuumslang loshalen en afdoppen. Soms kon dat een storing geven maar dan kon je gewoon een tie-wrap om het handeltje waar de gaskabel doorheen gaat doen of de solonoid op de contactspanning aansluiten.

De optie die nu dus voor de sjoemeldiesels overblijft is de EGR klep door een tuner weg laten schrijven en eventueel een blinde pakking laten installeren.
 

dj.verhulst

Forumguru
http://www.amt.nl/techniek/artikel/...IDP200605XDF7937C5D73047CA8F430D65BBBD3B4AYI4

Nu werkt de EGR-klep altijd.

Al ne paar tegengekomen die NA update pech hebben,zelf ene van een dag er juist voor.

EGR foutmelding.

Kan gerust zijn doordat deze nu wel "altijd" werkt en de wagens die nu lopen al iets van km hebben.

Vervuiling was al aanwezig maar door deze heb je zeker pech.


als ik de tekst bij de link lees zou je denken waarom hebben ze het niet gelijk zo gedaan ??

ergens zal je een prijs betalen , of onzuiniger, of minder vermogen,
 

dj.verhulst

Forumguru
als je hem met VAG com niet software matig kan uitzetten , heb je geen keuze
heb een O3 1.2 TSI die zou een te hoge c02 hebben, hoop niet dat ze op een gegeven moment daar ook aan gaan kloten, dan heb ik ook geen keuze meer om JDP op te zoeken
 
Ik heb dezelfde vraag mbt fabia greenline 1.2 tdi. Vorig jaar bericht gehad (brief) van de importeur dat ik 2e helft van 2016 aan de beurt zou zijn en benaderd zou worden door de dealer. Toen niks meer gehoord. Paar maanden geleden contact gezocht met de importeur die mij doorverwezen naar de lokale dealer. Bij de lokale dealer zeggen ze nog van niks te weten ... mijn vraag is dus heeft er überhaupt iemand me t een fabia greenline 1.2 tdi al een update gekregen ?? Is dit landelijk nog nergens mogelijk???

In de tussentijd staat( al die tijd) de terugroepactie gekoppeld aan je kenteken (via Rdw-site) op die manier wordt ook een evt. Verkoop van je auto tegengehouden/moeilijk gemaakt?

Iemand een zinnig antwoord?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@GROENTJE ik was onlangs bij de dealer en die gaf aan dat er nog geen update voor de 1.2TDI Greenline beschikbaar is.
Alle auto's van dit model zitten dus in hetzelfde schuitje, hetgeen betekent dat het geen invloed heeft op de verkoopbaarheid. Dat gaat pas gebeuren zodra er daadwerkelijk updates worden uitgevoerd, want dan zijn er auto's die wél en andere die (nog) niet bijgewerkt zijn.

Ik zou me er dus voorlopig niet druk over maken - tenzij je erg graag wilt chippen en daarmee wilt wachten tot na de update.
Dat wachten is dan vervelend, vooral omdat er geen enkele betrouwbare indicatie is over de termijn waarop ze gaan beginnen.
 

Chatslet

Forumguru
Klopt helemaal. Had maandag het zelfde verhaal bij de dealer (die overigens ook VW en Seat doet). VW en Seats hebben wel updates en hebben inderdaad problemen. Coulance regelingen zouden wel goed zijn maar liever heb je natuurlijk helemaal geen EGR problemen.
 

dj.verhulst

Forumguru
het is me opgevallen dat de ene idd allerlei EGR problemen heeft en de ander minder, maar goed het is altijd een optie om de EGR uit te zetten bij iemand met VAGCOM , dat doen veel mensen die problemen hebben en anders allerlei reparaties nodig hebben en veel meer blue ad nodig hebben wat ook genoeg kost en je verbruik vliegt omhoog...
 

oco1979

Forumguru
Gevolg van EGR probleem is, mede doordat deze nu "meer" of eerder gezegd altijd werkt.
Dus een EGR die al deels tegen ze kiezen heeft gehad van vervuiling van roet, zal na update niet beter op worden.
Trek je eigen conclusie maar uit.
 
Bovenaan Onderaan