Groupbuy - TSI inlaat reiniging bij Celtemp

TDifan

Lid
Woensdag naar JD geweest om inlaattraject van mijn 1.4TSI chemisch te laten reinigingen (106000km). Het verschil is goed merkbaar. De aarzeling bij vol gas geven is verdwenen, motor pakt sneller op bij lage toerentallen en is ietsie zuiniger. Al met al dik tevreden voor €175,- een aanrader.
 
Ben op dit moment bij HBT; de vervuiling is minimaal. Best nog wel schoon eigenlijk. Tom neemt wel even de moeite om het alsnog te reinigen, de eerste 3 cilinders zijn al klaar. Wel wat hij uitlas met VCDS zijn een hoop misfires op alle cilinders. Allemaal zo rond de 14.000. Ze lopen samen wel gelijk op. Tussen de minste en de meeste zit een verschil van 2000. Maar wat dat zijn kan..?
 

Highway

Forumguru
Ik zou, indien ik tegen dit problem aan zou lopen, als eerst:

- bougies controlleren (schoon, afstand electrodes, juiste bougie)
- auto een beurt geven (indien dit niet recent gebeurd is)
- bobine's vervangen

Telkens controlleren of de misfires zijn opgelost. Dit zijn de dingen die eenvoudig te doen zijn.

Ben ong. anderhalf jaar geleden ook bij Tom geweest met mijn 1.8tsi. Tom neemt i.d.d. de tijd voor uitleg etc., vond hem een erg prettig person die ook goed werk heeft verricht.
 

Spinal

Forumguru
Een reden van misfires kan zijn een sterk vervuilde inlaat, maar dat kan het bij jou niet zijn.
Ik zou ook als eerste ook de bougies vervangen, dit moet om de 60.000. Jouw km stand is 67.000, zijn ze bij 60k vervangen? Zo niet dan zou ik dat eerst doen, daarna als het niet is opgelost de bobines.
 
Ja de bougies zal ik vervangen; tom had ze niet liggen.
Het waren naar zijn zeggen longlife bougies, waren NGK, type heb ik niet gezien, ze moesten volgens hem elke 90.000.

We hebben de auto gekocht met een afleverbeurt bij 58.000 dus ik moet even bekijken of ze ze wel of niet vervangen hebben. Ik dacht van wel eigenlijk. Als ze bij 58.000 zijn gedaan laat ik ze wel zitten denk ik. De bougie van de cilinder met de meeste misfires zag ee keurig uit. Grijs bruin geen zwarte aanslag en ook het keramiek was mooi wit.

Verder waren volgens Tom het niet de bobines maar eerder de injectoren.
De bobines falen doorgaans op het moment dat de turbo mee gaat doen bij zo'n 2500rpm en dat moment gecombineerd met vol gas; de bobine moet op dat punt een sterke vonk geven en als ze rot zijn dan mislukt dat dus. Maar daar was hier geen sprake van. De misfires waren overigens alleen zichtbaar tijdens stilstaan. Tijdens het rijden waren er geen misfires. En ook dat duide volgens tom op de injectoren..

Fotos van de vervuiling krijg ik nog; maar het was niet heel erg bijzonder en zeker niet genoeg om de problemen te veroorzaken. Heb daarom ook bij tom niet het volle tarief hoeven te betalen.
 

Spinal

Forumguru
Wordt een dure raparatie gok ik. Het komt niet vaak voor dat de injectoren bij deze km stand kapot gaan (ik heb het nog niet eerder gehoord)
Maar goed dat je bij HBT bent geweest anders had je het misschien niet eens in de gaten gehad als het alleen bij stilstand is
 
Heb even de papieren erbij gepakt van de afleverbeurt; bij 54.000km zijn de bougies vervangen.. dus die zijn dan naar mijn idee uitgesloten. vandaar dat ze er misschien ook zo keurig uitzagen...

Heb bijna 700km gereden met deze tank (jaja ons ben zuunig met de BP 98) dus nu wel wat aan de lege kant. Denk dat ik er 2 flacons wynns injector cleaner in kieper en dan de tank nog wat leger rijd.. eens kijken of dat helpen wil..

bij mij gaat het er niet in dat ze alle 4 kaduuk zijn. Vuil zou ik nog wel willen geloven, en dat ze dan vuil worden lijkt het me logisch dat ze ook alle 4 vuil worden en niet slechts eentje... dus ik denk dat het hem dan maar daar in zit... maar dat zou met een cleaner verholpen moeten worden tenzij ze echt zó smerig zijn dat alleen ultrasoon reinigen nog zou helpen. Maar dat laatste heb ik niet zo'n zin in; auto moet ergens heen, moet weer het inlaat spruitstuk eraf, injectorrail, vervolgens die dingen opsturen etc.. bla bla bla.. los van de kosten.. dus eerst maar de houtje-toutje manier proberen. ;)

Maar de bougies zijn het iig niet.
Ook had HBT nog even gekeken voor storingen aan de brandstof toevoer; maar zowel hoge als lage druk allemaal in orde. Geen fouten vanuit VCDS hierover.

Tom zij trouwens dat hij injectoren doorgaans uit duitsland haalt, origineel bosch voor rond de 50 euro per stuk.. reinigen zou rond de 35 euro per stuk zij.. prijs verschil is dan niet meer zo groot en denk niet dat ik ze dan ga laten reinigen.. zal je zien dat het daarna nog niet goed is.. plus het feit dat de auto een paar dagen niet rijdbaar is... tenzij ik een in-uitbouwer kan vinden die ze ook direct ultrasoon kan reinigen én testen.. want iedereen kan wel bij HBM (dus niet HBT ;) ) een ultrasoonbadje kopen en ze erin mikken..
 
Laatst bewerkt:
Heb mijzelf in ieder geval een OBD2 reader cadeau gedaan.
Alleen een lezer; als ik dingen zou willen veranderen (waar ik geen kaas van heb gegeten) dan had ik wel VCDS gekocht..

Dus ik kwam uit bij een ELM327 adapter. Ennnnn. daar zijn er 100.000.000 van. En het merendeel imitatie.
De imitaties gebruiken geen originele ELM327 processor maar een PID nog wat imitatie welke of verkeerde waardes kan geven, of gedeeltes weg laat. Dus na lang zoeken een originele gevonden. En uiteraard 3x zo duur dan de imitatie. Maarja... je moet wat heh?.. Voor de liefhebbers; http://elm-327.eu/cat_elmwifi/elm_wifi
 
Ja die heb ik ook gezien; een vgate. Al zie ik dat op jouw bewuste link er niet op staan..

We gaan het wel zien. Kan nog 80km rijden voordat de tank leeg is en inmiddels zitten er 2 flacons wynn's in.. rijd hem nog wel verder leeg en dan zien we wel verder. Verwacht eigenlijk dat het niks helpen gaat maar wie weet..
 
Nou. Paar dagen verder; tank was leeg. stond in het rood, lampje branden, 2 flacons Wynns injector plus cleaner erin gemikt, tank nog leger gereden (kon volgens de boordcomputer nog 30km rijden) en toen afgetankt.

Verschil? 0. :(


Dus nu word het even verder zoeken. Als ik tom zijn advies mag geloven moet ik het in de injectoren zoeken.
Dus gedaan; heb een complete tweedehandse set gevonden voor nog geen 8 tientjes. Deze zou ik kunnen kopen (ik wacht even op antwoord van tom) om die vervolgens weer te laten testen en reinigen, om ze daarna te laten inbouwen door tom. Ben ik wel weer wat knaken kwijt, maar ik vertrouw tom zijn diagnose dat het daarin moet zitten. Kan eventueel nog langs de dealer met de vraag hoe zij erover denken en misschien willen ze hem zelfs nog wel even uitlezen.

Ik weet ook niet of de vorige eigenaar die in 2 jaar tijd die 54.000km heeft gereden misschien alleen op goedkope witte pomp meuck heeft gereden waardoor de boel gewoon vervuild is... wie zal het zeggen..


maar: nog een andere vraag;
Viel me op dat als ik de tankdrop open draai, ik de tank/auto een teug lucht hoor aanzuigen. :pieker:
Alsof de tank vacuüm zuigt.. weet iemand waar de tank ontluchting zit? Ik neem aan in de dop? of niet ?:arghh:


semi-offtopic; ik had bij mijn vorige werkgever een dop van een opel astra en een zafira gewisseld. de dop ging vaak lastig open. Nou; op de snelweg ineens inhouden en hakkelen.. draaide de dop eraf en geloof dat de tank plof zei toen de lucht aangezogen werd.

Nu is dat bij de O3 niet het geval, die rijd prima. maar viel me op dat de tank een ademteug neemt als ik de dop open...

Wat ik ook 2x heb gehad (tijdens het leegrijden van de tank) is dat de motor inhield bij wegrijden in 2.
Ik had hem handmatig in 2 gezet om hoger in de toeren te laten lopen, en merkte bij koude start dat hij even inhield..
 

CDK

Forumguru
maar: nog een andere vraag;Viel me op dat als ik de tankdrop open draai, ik de tank/auto een teug lucht hoor aanzuigen. :pieker:Alsof de tank vacuüm zuigt.. weet iemand waar de tank ontluchting zit? Ik neem aan in de dop? of niet ?:arghh:

Ik heb 3 Skoda's ervaring, waaronder 2 x Superb en 1 x Fabia, maar bovenstaande herken ik niet. Nooit eninige vorm van vacuüm geconstateerd tijdens het losdraaien van de vuldop.
 

turboturbo

Forumguru
De Golf IV van m'n ouders had het ook altijd kan ik me herinneren. M'n broertje gebruikte die auto vaak en hij had de gewoonte om de tankdop halverwege de tank altijd even los te draaien om het vacuüm te lossen.

Als je de injectoren hebt laten reinigen ben ik benieuwd naar je ervaringen! Ik speel ook met die gedachte om dat te laten doen.
 

Arjann

Forumguru
Ben op dit moment bij HBT; de vervuiling is minimaal. Best nog wel schoon eigenlijk. Tom neemt wel even de moeite om het alsnog te reinigen, de eerste 3 cilinders zijn al klaar. Wel wat hij uitlas met VCDS zijn een hoop misfires op alle cilinders. Allemaal zo rond de 14.000. Ze lopen samen wel gelijk op. Tussen de minste en de meeste zit een verschil van 2000. Maar wat dat zijn kan..?

Om toch iets te proberen/uit te sluiten zou je 1 nieuwe bobine kunnen monteren, uitlezen en dat op de andere cilinders herhalen. Dan weet je i.i.g. zeker of het wel of niet aan de bobines ligt.
 
Ja dat zou ik kunnen proberen maar het punt is dat er misfires zijn op alle cilinders.. dat zou dan betekenen dat alle 4 de bobines niet goed zijn? Of kan het zo zijn dat er misfires op alle cilindere komen omdat 1 bobine niet goed zou zijn..?

Injectoren idem; daarom denk ik eerder aan vervuiling dan aan een defect.. maarja wie weet. Ik heb tom gemaild..

En vandaag kwam er vanuit Roemenië iets met de post;
IMG_0577.JPG

Dus we gaan straks maar eens kijken van hoe of wat :)
 

Arjann

Forumguru
Nee, als er 1 bobine kapot is krijg je alleen op de betreffende cilinder misfire. Maargoed, merk je eigenlijk dat iets met rijden of dat de motor minder lekker loopt? Of heb je een brandend motorstoringslampje?
 
Nee; geen storing lamp, met rijden merk ik niets. Alleen een onregelmatige loop bij stationair..

Tom gaf al aan zoals eerder vermeld dat hij de bobines niet verdenkt omdat er bij 2500rpm in een lage versnelling bij volgas niets waarneembaar is; naar zijn zegge valt een defecte bobine doorgaans op dit punt door de mand omdat op dat punt een sterke vonk moet leveren. Aldus tom.
 
De OBD liet mijn motormanagement lampje knipperen; eenmaal bij de diagnostische info in de app; P0104; misfire cilinder 4 detected. Iets wat ik al wist.

Moet even zoeken weke app te gebruiken / te kopen.
Er zijn er tig, en alle gratis varianten beperken in vanalles wat je zou kunnen zien.

Edit;
Ik denk te gaan voor de OBD Auto Doctor. Snap alleen niet helemaal waarom de iOS app 17 euro is en een MacOS of Windows licentie 60 euro moet kosten... ik heb er een mailtje aan gewaagd met de vraag wat het verschil is... :arghh:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan