Inwendig reinigen kop TSI motor?

CDK

Forumguru
Bij mijn oplossing zonder die catch can gaan de dampen rechtstreeks de buitenlucht in. Nadeel daarvan is dat wanneer de motor stationair draait je een zoetig / weeïg luchtje rond de auto hebt hangen, wanneer je in een garage parkeert valt dat nog eens extra op.
 

Highway

Forumguru
Ik heb mijn 1.8tsi ook laten reinigen bij Tom. Goede service.

Zo een oil catch can - dat lijkt me ook wel wat. Hoe minder viezigheid in de motor, hoe beter! Ik ben nu nog bezig met wat andere projectjes maar daarna ga ik me ook hierin verdiepen.
 

Spinal

Forumguru
@Highway voor de 1.8TSI zijn er hele mooie complete sets te koop (deze zijn wel vrij prijzig) en er is heel veel info over te vinden. Na een kop reiniging is het ideale moment om de carterventilatie aan te passen
 

Spinal

Forumguru
Het kan ook goedkoper, PCV valve laten zitten, afdoppen en bypassen. Dan heb je die dure kit niet nodig.
Of de PCV aangesloten laten en in de slang ernaartoe de catchcan plaatsen.
Kijk maar eens op YouTube, staan veel filmpjes op (zoeken op 1.8TSI catchcan bv)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Vind het eerlijk gezegd wel meevallen die prijs.... We hebben het hier wel over een deugdelijke oplossing die bijdraagt het motorblok gezond te houden. Dat VAG wellicht beter zelf in een dergelijke oplossing kan voorzien is uiteraard weer een andere discussie ;)
 

vleier

Forumguru
Ik zie verder wel wat ik doe. De monteur die mijn auto onderhoud die had ook nog ergens wat gezien.
 

Spinal

Forumguru
Een dikke slang (of twee) vanaf de carterventilatie naar beneden de auto en lekker afblazen naar buiten toe. Dat is de goedkoopste en in mijn ogen de beste oplossing. Zo heb jij @Corné de Kluijver het ook toch?
 

CDK

Forumguru
@Spinal, bij mijn FSI blok heb ik inderdaad een 20mm ribbelslang naar achter liggen. Ter hoogte van de brandstoftank blaast hij de wijde wereld in. De inlaat is afgedopt. Let wel op dat zoals @Schippersss eerder al schreef dat het bij een TSI motor kan resulteren in een slechte loop!!
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Ook hier maar even plaatsen.

Vandaag heb ik mijn inlaat bekeken met een boroscope. Let wel op: dit is van zéér dichtbij bekeken, op enkele cm/mm afstand!! Kijk en huiver. KM stand 118K

FullSizeRender_1.jpg


Hierboven zie je de klepsteel, behoorlijk verkoold

IMG_3297_001.JPG


Hier zie je de klep zelf (de donkere ronde cirkel)


FullSizeRender_2.jpg

De tweede klepsteel, de klep was in dezelfde mate verkoold.

Zoals je ziet verkoold ook de 1.4TSI, echter heb ik een O2 en jij een O3. Dus ben benieuwd wat jouw mate van vervuiling is.
Het lijkt wel erger als het lijkt op de foto's. Zie hieronder een foto van internet, van verder af genomen en het lijkt daardoor minder erg. Als je inzoomt dan ziet het er precies hetzelfde uit.

FullSizeRender_3_.jpg


Wat mij opviel was dat de intercooler bezaait was met een olie waas. Waarschijnlijk vanwege de carterdampen. Nu ik dit gezien heb ga ik 100% een oil catchcan monteren om de olie dampen die de inlaat ingaan te beperken.
Conclusie: HBT heeft er een klant bij.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan