Motor schoon rijden, Injectiereiniger gebruiken?

Leandro

Senior Member
Beste leden,

Mijn vriendin heeft nu een maand haar Skoda Fabia uit 2002 (1.4 MPI 68 PK).

De auto schakelt soepel, maar af en toe (denk ik) een schokje te voelen in zijn 3.. De bougies kunnen het denk ik niet zijn want die zijn bij de grote beurt.

Nu rijdt hij verder echt als een zonnetje en ben ik door mijn bijbaan als Prive chauffeur een beetje verwent met auto's waarin ik rijd (zo soepel gaat een fabia nooit voelen).

Nu heb ik dit spul gevonden online, maar zijn er meer mensen die dit gebruiken of ervaringen over weten. Het schijnt sowieso geen kwaad te kunnen. Nu hebben wij zondag een retourtje België op het programma staan dus wilde ik het dan toevoegen om de motor schoon te rijden. Hoor graag jullie ervaringen en of tips.

Wat tanken jullie trouwens? 95, 98 of een "duurdere/luxe" benzine soort?

Wij tanken voornamelijk bij de shell, total en dan gewoon euro 95 en proberen tango etc te vermijden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vermijd vooral de Shell: die stopt veel geld in reclame om je met een goed gevoel benzine te verkopen die aan het minimum van de regels zit. Overigens ook 98, 100 of 102 tanken is niet aan te raden voor een Fabia I, als je in het tankklepje kijkt zal daar waarschijnlijk staan dat ie benzine met RON 91-95 lust, dus gewone Nederlandse eurobenzine is meer dan goed zat. (in het buitenland heet het soms Super95 of iets dergelijks, maar let gewoon op het octaangetal (RON).
 

Leandro

Senior Member
Ik vermijd vooral de Shell: die stopt veel geld in reclame om je met een goed gevoel benzine te verkopen die aan het minimum van de regels zit. Overigens ook 98, 100 of 102 tanken is niet aan te raden voor een Fabia I, als je in het tankklepje kijkt zal daar waarschijnlijk staan dat ie benzine met RON 91-95 lust, dus gewone Nederlandse eurobenzine is meer dan goed zat. (in het buitenland heet het soms Super95 of iets dergelijks, maar let gewoon op het octaangetal (RON).

Klopt, staat inderdaad 91-95 in de dop. Voordat ik hem kocht twijfelde ik over wat ik erin moest gooien (95 of 98). Maar wij tanken nu gewoon 95 :)
 

Rallye

Forumguru
@Cordoba je zegt dat het "niet aan te raden" is om benzine te tanken met een hoger octaangetal. Dat moet dan vooral een financieel argument zijn: technisch is het geen probleem om benzine met een hoger octaangetal te gebruiken dan voorgeschreven. De benzine is enkel duurder en je motor doet niets met de extra klopvastheid.
 

Leandro

Senior Member
@Rallye wat zou ik eigenlijk in België "moeten" tanken. E10 95 of 98, de 95 is daar sinds 1 januari vervangen door E10 95. Volgens E10check.nl zou de Fabia het moeten kunnen hebben.
 

Erik_NL

Forumguru
onze Fabia met AQW motor heeft ons 194.000 km trouw gediend.
Op E10 waar het beschikbaar was en anders Euro95. Zonder merkvoorkeur.
 

woutr

Forumguru
@Leandro Je zegt een schokje.. bedoel je dat de motor eventjes iets inhoudt wanneer je 'm in zijn 3 zet en weer gas gaat geven?
 

woutr

Forumguru
Ik weet niet wat de ervaring van anderen is maar ik heb dit in zowel de 1.4 als de 2.0 versie gemerkt, ik vermoed dat het een fabia dingetje is maar dat lang niet iedereen het merkt. De enige fabia waar ik het niet in merk is onze diesel. Ik heb ook reinigers geprobeerd maar volgens mij doe je er niks aan, en inderdaad alleen merkbaar bij het opschakelen naar drie
 

Leandro

Senior Member
Bedankt, ben benieuwd. Vind inderdaad dat
Ik weet niet wat de ervaring van anderen is maar ik heb dit in zowel de 1.4 als de 2.0 versie gemerkt, ik vermoed dat het een fabia dingetje is maar dat lang niet iedereen het merkt. De enige fabia waar ik het niet in merk is onze diesel. Ik heb ook reinigers geprobeerd maar volgens mij doe je er niks aan, en inderdaad alleen merkbaar bij het opschakelen naar drie

Ben benieuwd, zal ik die reiniger er wel of niet in gooien. Op veel fora's komt naar boven; "Baat het niet dan schaad het niet".

Het is natuurlijk een wat oudere auto dus om het een keer schoon te branden kan natuurlijk nooit kwaad.
 

oco1979

Forumguru
doe maar,kan zeker geen kwaad.
Schokken kan iets anders veroorzaken.
E95 anders klassieke 95Ron,98Ron kan geen kwaad.
Hoe hoger de RON hoe beter de klopvastheid is.
Kost ook iets.
 

JohnD

Nieuw lid
Injecriereiniger kan geen kwaad. Even je tank half leeg rijden en dan er pas ingooien. Daarna aftanken om motor schade te voorkomen. Zo kan de injectiereiniger goed mengen met de brandstof in je tank en voorkom je schade aan je rubbers en keringen.
 

Leandro

Senior Member
Injecriereiniger kan geen kwaad. Even je tank half leeg rijden en dan er pas ingooien. Daarna aftanken om motor schade te voorkomen. Zo kan de injectiereiniger goed mengen met de brandstof in je tank en voorkom je schade aan je rubbers en keringen.

Had de tank bijna leeg gereden, spul erin gegooid en vol getankt. Stond ook zo in de gebruiksaanwijzing
 
Bovenaan Onderaan