Parkeersensoren automatisch uitschakelen bij gebruik van caravan...

J

Johan Falize

Hallo,
Ik ben Johan, en ik woon te Posterholt, midden Limburg.
Ik heb een Skoda Octavia 1 Combi 1.6 SR, van Mei 2003.

Ik heb een nieuwe Trekhaak gekocht, en een kabel-set op Kenteken.
Zowel de trekhaak alsook de kabel-set (stekkers) zijn allemaal aanwezig op de juiste plaats en passen ook allemaal. Dus het aansluiten van de kabel-set is gemakkelijk.

Deze kabel-set is uitgerust met automatisch uitschakelen van de misslamp, als je de stekker van de caravan er in steekt, en is voorzien van knipperlichtcontrole.

Maar mijn Skoda is ook voorzien (af fabriek) van parkeersensoren. En voor het automatisch uitschakelen van de parkeersensoren bestaat geen kabel-set. Alleen maar voor de modellen met het Can bussysteem.
Ik heb een uitbreiding-set gekocht (PDC/VW083ZZ van ECS,
Er zit één aansluiting op. Als er spanning op pin 85 komt schakelt het relais.
En de draad van de pieper loopt ook via het relais.

Vraag:
Is er een mogelijkheid om eventueel via een extra relais ook de parkeersensoren automatisch uit te schakelen met deze uitbreiding-set, als je de stekker er in stopt?

Vraag:
Achter in de Skoda, aan de linkerkant zit de module van de parkeersensoren. Welke kleur kabel gaat naar het de pieper?

Graag jullie reactie/advies...

Groeten van Johan.
 

Bijlagen

  • 006.jpg
    006.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 33
  • Kabelboom skoda trekhaak.pdf
    257,5 KB · Weergaven: 9
  • VW083ZZ - Parking sensor kit voor trekhaak.pdf
    177,8 KB · Weergaven: 4

Tachi

Actief lid
Uit mijn hoofd weet ik dat de pieper van de parkeersensor in de B-stijl aan bestuurderszijde zit. En ik vermoed dat naar een speaker maximaal 2 kabels (plus en min/aarde) gaan. Of misschien zelfs een enkele kabel (plus) vanaf de module achter in je auto. Maar welke kleur(en)? Het zullen vermoedelijk niet al te dikke kabels zijn.
Ik heb helaas geen stroomdiagram tot mijn beschikking, maar een multimeter zou uitkomst kunnen bieden. Ik vermoed dat er vanuit de module een bepaald voltage (afhankelijk van de afstand tot het obstakel) pulserend tot continu naar de pieper gaat.
 

CDK

Forumguru
als de trekhaak CORRECT is aangemeld in het voertuig met VAS van de dealer of met VCDS of VCP van een forumlid dan werken de parkeersensoren niet zodra de stekker van de aanhanger in het stopcontact van het voertuig zit.
 
J

Johan Falize

Hallo Tachi
Daar zit inderdaad de pieper. En er zijn twee kabeltjes (blauw en bruin).
Het probleem heb in kunnen oplossen.


Gr. Johan.
 
J

Johan Falize

Hallo Corné,

Ja, dat weet ik. Maar bij de dealer was een originele kabelboom voor de trekhaak niet meer te bestellen.
Ik heb alle dealers (Heerlen, Sittard, Maastricht, Roermond etc.) gebeld. Maar overal Nope!
En de kabelboom van de nieuwere types zijn niet geschikt voor mijn Bolide uit mei 2003 (volgens dealers).

Heb toen contact gezocht met "Bosal" en "Brink", maar die hadden ook geen passende kabelboom met de optie om de parkeersensoren uit te schakelen.

De oplossing:
Ik heb tegen beter weten in, van de "nee, dat werkt zo niet" adviezen van dealers en fabrikanten, tóch maar een uitbreiding set (VW083ZZ PDC/VW083) voor uitschakeling van de PDC gekocht.
In de verpakking zit het relais, en alle benodigdheden die je nodig hebt.
Onder de pieper is plaats genoeg om het relais te plaatsen. Je moet de (blauwe) draad van de pieper doorknippen, en (beide uiteinden) op het relais aansluiten. De (rode) plus (+) draad, van het relais, heb ik aangesloten op de (rood-witte) kabel, die in de kabelboom naast de pieper aanwezig is.
Heb ik alleen nog de (bruine) min (-) draad op het relais over(?)...

En wat denk je?
Na véél zoeken op internet kom ik erachter dat pin 12 (die overigens als ongebruikt wordt aangegeven in stekkerschema's), dat "pin 12" in de "betere" kabelbomen doorverbonden wordt met pin 3 (massa voor pin 1 tot 8).
En dat "pin 12" omschreven wordt als "datalijn" (Massacontact voor canbus, herkenning van de aanhangwagen)...
Maar dan moet deze wel aangemeld worden in het can bussysteem.

Ik heb de (bruine) min (-) draad van het relais, gewoon aangesloten op pin 12.
Wat blijkt? Pin 12 van de caravanstekker is al doorverbonden met de aarde.
Dus! Stekker erin en het PDC relais schakelt (stroomkring verbonden) PDC uitgeschakeld.

Met vriendelijke groeten,
Johan Falize.
 

Antera

Donateur
Een Golf 4 basis model heeft idd een aparte module er tussen nodig en werkt niet zo mooi als op de O2 enz
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan