Zithoogte Roomster

pansaebr

Actief lid
Beste nadat ik afscheid van felicia moest nemen snel een Opel Zafira gekocht vanwege de grotere ruimte en hogere zit hoogte die handig is nadat mijn ouders zijn komen inwonen. Nu valt deze wel mee ondanks zijn leeftijd van 17jaar is zijn 1.6 16V motor niet dorstig ( gemiddeld 7,5 l /100km) maar het kriebelt om terug een Skoda te hebben en nu is er een Roomster 1.2 HTP uit 2011 te koop niet te ver uit de buurt.
Deze spreekt me aan omdat er ook makkelijk een rolstoel in past achteraan zonder dat de achterbank gedeeltelijk neer moet, of uitkijken of er een Yeti zich aanbied met een benzine motor.

Groeten.
 

EdK

Forumguru
Tsja de RR of de Yeti mbt de rolstoel.
Wel heb een roomster (RR) gehad en rij nu al weer wat jaren met de Yeti.
En daar ik de rollator van deze en gene nog wel eens mee had, kan ik je zeggen dat
deze makkelijker in de RR is te plaatsen dan in de Yeti.
En als je puur je keuze moet maken mbt de rolstoel dan adviseer ik je om voor de Roomster te gaan.

Het klinkt misschien vreemd omdat de Yeti groter is en lijkt maar de kofferbak ruimte valt gewoon kleiner uit.
Maar goed als je de mogelijkheid hierin hebt dan zou ik zeggen, ga eerst passen voor je je keuze maakt..
 

A.Kortleve

Nieuw lid
Als eigenaar van de mooiste RR van Nederland kan ik je uit ervaring vertellen dat het geen enkel puntig om achterin een rolstoel te zetten. In opgevouwen toestand, dat lijkt me logisch. Het is geen caddy. Mijn Roomster kan, als ik mijn rechtervoet bescheiden gebruik, 6.0ltr / 100 km gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Cordoba

Forumguru
Een rollator is toch wat anders dan een rolstoel, en bij beiden zijn er oneindig veel varianten. Het kan zijn dat bij een Yeti je bijv. net iets meer hoogte tot aan het dak hebt, of op een belangrijke plek net een paar cm extra ruimte in de breedte, kortom je moet gewoon passen om een goede beslissing te kunnen nemen.
(vanuit mijn werk zie ik dagelijks tientallen rollators en rolstoelen langskomen, en ik heb nog niet het idee dat ik ze allemaal wel ken)
 

EdK

Forumguru
Een rollator is toch wat anders dan een rolstoel
Joh je meent het ???

Wel meerdere rollators ( dus meerdere maten ) in RR gehad en ook in Yeti.
En in Roomster past het altijd daar ik met Yeti zelfs moest passen en meten..

En zoals gezegd gewoon gaan meten , en stiekum weet ik dan de uitslag al....:D
 

Yeti2015

Forumguru
Ik heb geregeld een rolstoel achter in de Yeti (opgevouwen) en dat is geen probleem.
Laat alleen de hoedenplank thuis.
 

EdZ

Donateur
Hangt er ook een beetje van af of de Yeti een reservewiel heeft of niet. De bodem van de koffer komt dan zomaar 15-20 cm hoger en dat kan nu net het verschil maken. Bij de RR is er sowieso ruimte voor een reservewiel. Voor mij reden 2 om de Yeti niet te nemen als vervanger voor de RR. Reden 1 was overigens de aanmerkelijk kleinere ruimte tussen voor- en achterstoelen. Helaas.
 

EdK

Forumguru
Reden 1 was overigens de aanmerkelijk kleinere ruimte tussen voor- en achterstoelen. Helaas.
En daar kan ik me dan niet in vinden.
Heb dan Yeti zonder reserve wiel maar de ruimte achter is net zo groot misschien groter dan bij de RR toendertijd.
Maar ga je met achterstoelen schuiven dan gaat dit wel weer te kortkomen aan begageruimte
 

EdZ

Donateur
@EdK: toch is het echt zo. De buren hadden een keer een Yeti als leenauto dus ik heb eens goed gekeken. De specificaties bevestigden het toen ook:
afstand rugleuning voor/achter
spacer.gif

RR: 730-980 mm
spacer.gif

Yeti: 600-825 mm

In de achterste stand scheelt het dus best fors. Met 45cm lengte van de zitting van de Yeti eraf blijft er 15-37 cm voor je benen over en in de RR is dat (47 cm zitting stoel?) 26-51cm.

Vond het erg jammer want anders had er nu een Yeti voor de deur gestaan. En misschien gebeurt dat toch wel...koop ik wel een dakkoffer voor de vakantie...

<edit typos>
 

Cordoba

Forumguru
@EdZ die maten zeggen veel maar niet alles. Voor een zinvolle meting moet je niet horizontaal tussen de voor- en achterleuning meten, maar in de richting van het oppervlak van de zitting. Je bovenbenen volgen de richting van de zitting, dus dat geeft aan wel ruimte je hebt tussen de onderrug en je knieën. Door verschil in zithoogte kun je een andere zithouding in de auto hebben, en kan een Yeti dus ondanks kortere lengte uiteindelijk wel meer zitruimte hebben. ('kan' is wat anders dan dat het inderdaad zo is)
 

EdK

Forumguru
@EdZ ik geloof je meteen mbt de cijfertjes hoor, maar ik heb RR 4 jaar gehad en momenteel heb ik nog een Yeti voor de deur staan ( zonder reservewiel ) en ik ben met me 1.96 zeker niet één van de korste.
Maar mijn voorstoel staat ondanks me lengte niet in volledige achterste stand, en de frequente meerijders met ook wat langere stelten voel ik met de Yeti niet in mijn rug prikken terwij ik dit met de RR toch zeker wel eens had en vriendelijk moest verzoeken om de stelten in haar nek te leggen...

Dus mijn ervaring met beide wagens is dat mbt zit en beenruimte de Yeti zeker wint tov de RR
Maar mbt de bagageruimte de RR bij mij zeker de winnaar is..

De yeti is tov de RR wel breder, maar kwa lengte zijn ze nagenoeg even lang, dus waar en hoe men bij die RR een betere kofferbak ruimte heeft weten te creëren is mij nog steeds een raadsel.

Maar goed nu langzaamaan bezig met de keuze maken tussen de Rapid en de Fab 3, en dan zal ik zonder meer ruimte gaan inleveren op kofferbakruimte en zitruimte achter....
Maar ja zit toch altijd achter het stuur....
 

EdZ

Donateur
Die kofferbakruimte is verklaarbaar denk ik: bij een RR zit er een reservewielkuip onder de kofferruimte. Bij de Yeti kan dat niet omdat die ook als 4x4 wordt geleverd. Zonder reservewiel scheelt het niet zoveel volgens mij, maar ik wil persé een reservewiel...
 

EdK

Forumguru
maar ik wil persé een reservewiel...
Heel logisch maar dat gaat je 20cm in hoogte aan ruimte schelen.
En heb dus zonder reservewiel maar ondanks dat blijf ik van mening dat ik in de RR meer kwijt kon dan de Yeti.
Al geven de cijfertjes dit misschien anders aan....
 

Ridley

Forumguru
Kofferbakruimte Yeti vs Fabia Combi: ik daag je uit, maar volgens mij heb ik ruim 100 liter meer @EdK. Je gaat er dus op vooruit als je naar een Rapid/Fabia gaat
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

AGTon

Forumguru
Rij nu bijna 5 jaar in een RR. Kwam uit F1 combi.
Als ik achter het stuur zit (204 cm), dan zit er in de RR nog ruimte achter mij. Bij de Yeti waar wij ook naar gekeken hebben was dit niet zo.
Idem voor de laadruimte, kinderwagen paste makkelijker in de RR dan in de Yeti.

De Yeti is wellicht meer "wagen" qua afwerking en luxe, maar voor de ruimte zou ik kiezen voor de RR
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan