Ervaren Skoda monteur gezocht voor het vervangen van distr.ketting en koppeling

beste lezers,

Op korte termijn op zoek naar een goede ERVAREN (Skoda) monteur die distr.ketting wil vervangen en kan uitlezen in een DHZ garage. skoda fabia 1.4mpi 2002. Met airco.

Reisafstand is voor mij geen probleem.
 

Leandro

Senior Member
Hoeveel km heeft hij gelopen? (kan niet helpen, maar ben benieuwd wanneer die ketting aan vervanging toe is)
 

verhulstr

Forumguru
Slijtage @Ger989 , Het zelfde als dat je een distributie RIEM hebt..deze moeten ongeveer om de 90.000 a 100.000km vervangen worden.....ketting en tandwielen zou rond de 200.000 a 250.000 aan vervanging toe zijn.

Rubber van een distributie riem vergaat...of wordt minder na verloop van tijd en moet daarom of om de 5 a 6 jaar, of na een opgegeven aantal km worden vernieuwd.
Een ketting en tandwielen zitten met slijtage ondanks dat heel dit spul in de olie loopt. Een ketting rekt uit naar mate die slijt, tandwielen slijten uit....dit samen zorgt er voor dat je timing van zuigers en kleppen wat van tijd gaan lopen waardoor je motor niet meer zo lekker loopt.
Minder fijn oppakken vanuit lage toeren en verminderde vermogen in hogere toerentallen.
Plus nog een bijkomend iets....een ketting maakt meer geluid dan een riem!

Ik heb ook afgelopen weekend een distributie ketting met tandwielen vervangen, maar ondanks dat dit nieuw is blijft dit geluid maken...een riem daarentegen doet als ie op goeie spanning staat tenminste zijn werk vrijwel geluidloos.
 
Laatst bewerkt:

Ger989

Lid
@verhulstr

Kunt u mij aantonen waar de interval word aangegeven voor een ketting? Bij mijn Skoda zit deze er al 300.000km op en zover ik kan bepalen heb ik van geen van de bovenstaande dingen last.

Wellicht goedkope olie gebruikt o.i.d. of niet op tijd olie vervangen? Mijn auto zelf gebruik ik Castrol EDGE titanium 5W30 LL en word met vast interval elke 30.000km vervangen maar ik rijd dan ook op gas wat minder vervuilend is, in alle andere gevallen zou ik dezelfde olie gebruiken maar dan elke 15.000km vervangen.

Riemen hebben overigens een interval van 90.000 tot 240.000 afhankelijk van merk, model en type motor.

Zoals u zelf ook al aangeeft zal een ketting altijd meer geluid maken dan een riem (alhoewel een goede olie hier behoorlijk het geluid kan reduceren tot nihil). Zou het kunnen zijn dat het niet juist oppakken en verminderd vermogen aan iets anders zou kunnen liggen zoals het gasklephuis of een electronisch onderdeel?

Ik probeer hier een en ander duidelijk te krijgen voor mijzelf en het is niet de bedoeling om u te vertellen dat er geen wissel van de ketting en tandwielen nodig is.

Mvg Ger
 

verhulstr

Forumguru
@Ger989 vergeet niet dat bij deze motoren geen spanbladen zitten gemonteerd om de ketting op spanning te houden...deze lopen heel hun leven eigenlijk los over de tandwielen.
Lees anders mijn draadje eens door van mijn auto....daar geeft @Cordoba al aan dat deze rond deze km standen iig gecontroleerd dienen te worden al dan niet vervangen.
Ik heb mijn set preventief vervangen, puur omdat ik wil gaan genieten van de auto zonder dat ik tussendoor nog een hoop werk er aan zou moeten hebben. Wat betreft het verliezen van timing als een riem of ketting slijt is meer dan logisch.....een ketting en ja...zelfs een riem verlies zijn spanning....een ketting rekt uit...een riem doet dat ook...
Als een riem of ketting langer wordt...zal de timing van je zuigers en kleppen veranderen...waardoor je motor anders reageert.
 

Ger989

Lid
@verhulstr

Graag zou ik alsnog een bron willen zien waarin staat dat er een interval voor distributie ketting is zoals u voorgaand heeft vermeld.

Een kennis van mij heeft ook een Fabia waarbij de ketting er al ruim 600.000km (het dubbele van mij) om ligt welke nog nooit is vervangen.

Ik vraag mij dan af waarom bij uw auto de ketting vervangen dient te worden bij slechts de helft van mijn stand en een kwart van de stand van die van mijn kennis. Of zit er zo veel verschil in de 1.4 16v en de 1.4 mpi 8v?

Nogmaals ik probeer hier niet te vertellen dat uw ketting niet aan vervanging toe was, ik probeer hier voor mijzelf meer duidelijkheid te krijgen over wanneer een ketting vervangen dient te worden.

Ik beweer ook helemaal niet dat er geen rek op een ketting kan komen, begrijpt u mij daarin niet verkeerd. Ik vraag mij alleen af waarom dat bij u zo snel is gebeurd aangezien die van mij nog die van mijn kennis nergens problemen mee heeft.

Heeft u misschien een link van uw draad waarin ik dan wellicht wat wijzer kan worden?

Mvg Ger
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Er zit zeker verschil in deze motoren...de 16v heeft een distributie RIEM...dit zijn blokken van Volkswagen ...deze vind je ook terug in een Polo of een Golf bijvoorbeeld.
De 8v heeft een ketting......plus zelfs nog ouderwets te noemen..maar wel über betrouwbaar...een onderliggende nokkenas...en dit blok is van Skoda zelf....de 8v is een door ontwikkeld blok van de Skoda Felicia...dit zijn 1.3 motoren van origine....deze blokken zijn voor de Fabia gemoderniseerd ...ik meen dat de slag groter gemaakt is en het motorblok verder voorzien was van Multi Point Injectie (vandaar de aanduiding MPI op de kofferbak).
Een interval voor het vervangen van de ketting heb ik niet voor je....wat je wel kan doen is het Wereld Wijde Web eens doorzoeken....maar zoals gezegd...ik heb mijn ketting en tandwielen preventief vervangen....better safe than sorry.
 

Ger989

Lid
@verhulstr

Leesfoutje van mij, ik zie dat u net als ik de 1.4 mpi heeft. Ik was niet op de hoogte dat de 16v een riem heeft (weet ik dat nu ook weer).

Wat betreft de overige informatie die u geeft heeft u het idd bij het juiste eind.

Zou u alsnog voor mij uw draadje kunnen posten zodat ik die nog eens goed kan bekijken.

Wat betreft beter safe then sorry ben ik het met u eens.

Mvg Ger
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: tot een jaar of 10-15 terug werd er zelfs vaak (door vele autofabrikanten) verteld dat een distributieketting (bijna) nooit vernieuwd hoefde te worden, alleen als ketting en tandwielen overduidelijke slijtage vertoonden, ging men over tot vervanging. Sinds vele merken ineens last hadden van uitgerekte distributiekettingen (in feite extreme slijtage op het punt waar de ene schakel vastzit aan de volgende schakel van de ketting, en geen oprekking van het materiaal), is men veel beter naar distributiekettingen gaan kijken, en hebben veel (bestaande) motorblokken met distributieketting alsnog op zijn minst een inspectie voorgeschreven gekregen, en afhankelijk van de bevindingen eventueel een vervanging. Het kan dus heel goed zijn dat een auto bij verkoop geen enkel onderhoudsvoorschrift voor de distributieketting had, maar een paar jaar later alsnog zo'n voorschrift heeft gekregen (iets van 'voortschrijdend' inzicht), zo is bij enkele motorcodes met distributieriem juist het omgekeerde gebeurd: het onderhoudsinterval is juist verlengd, van bijv. 90.000 km naar 120.000 km.

Vervanging van de distributie kost een aardige duit, maar het niet doen, en een motor die daardoor in de soep loopt kost pakweg 10 keer zoveel, dus geen zinnig mens wil dat risico nemen. Ook zie je nog wel eens dat de waterpomp vervangen moet worden vanwege bijv. lekkage, en dat men dan wat extra geld investeert en gelijk de distributie vernieuwd.

@Ger989 Een distributie ketting kan inderdaad best 600.000 km of nog veel meer meegaan, maar een distributieketting die een tandje overslaat betekent bij een dergelijke km-stand en leeftijd eigenlijk altijd een economisch total loss.
 

Ger989

Lid
@Cordoba

Dat zal met oudere auto's vast en zeker in 99/100 gevallen zo zijn.

Als het bij die van mij nodig gaat zijn in de toekomst dan kan ik hem zelf vervangen dus dat scheelt al een bak met geld.

Ik vind het alleen vreemd dat de staat van ketting zo ver uiteen lopen, waarom bij de ene auto de ketting vervangen moet worden bij 180.000 en bij de andere ketting met 600.000 nog steeds geen problemen zijn terwijl het ok dezelfde motorcoureur gaat.

Nogmaals ik probeer voor mijzelf meer duidelijkheid daar in te creëren, waar dat aan ligt. Verkeerde olie? Te laat of geen onderhoud? Wellicht een additief wat hier nog mee helpt? Ik ben gewoon nieuwschierif hiernaar, alleen is er niemand die hier meer duidelijkheid over kan scheppen behalve dan de het kleinere krukas tandwiel in de olie draaid en de grotere nokkenas tandwielen alleen door de olie die de ketting mee neemt gesmeerd word.

Maar dan is het zeer grote verschil in km nog niet beantwoord. Wellicht dat jij daar meer duidelijkheid over kan scheppen @Cordoba ?

Mvg Ger
 

Stripedkrijn

Forumguru
Voor zover ik weet is nergens een vast kilometrage genoemd voor vervanging van de distibutieketting en tandwielen. Het is een dubbele ketting die gewoon los loopt zonder spanner. Iets wat in het verleden bij veel meer motoren het geval was. Bijvoorbeeld bij de oer-Mini's
Dat waren voor zover ik mij kan herinneren zelfs ook nog enkelvoudige kettingen.
De verhalen dat een ketting door slijtage een tand kan verspringen kan ik nauwelijks geloven. Zeker niet met de dubbele ketting van de Fabia 1.4 MPI
Ik kan mij voorstellen dat een enkelvoudige ketting met spanner (!) problemen kan geven als de spanner het ineens zal begeven. Dan komt er zoveel speling ineens vrij dat de ketting vast zou kunnen gaan lopen. Sommige 3.0 MB blokken kunnen dit krijgen als de geleidespanner van de ketting het begeeft. Dan krijg je een dure reparatie.

Wat betreft slijtage zou ik het verschil in levensduur kunnen verklaren door verschil in oliekwaliteit en verschil in oliedikte. Verder jaagt de ene bestuurder het motortoerental regelmatig veel hoger op dan de andere bestuurder. Dat steeds maar hoge toeren draaien uiteraard veel meer slijtage geeft als rustiger rijden is duidelijk. Ik meen zelfs dat er een kwadratisch verband in slijtage is. Maar ik heb de formule zo niet bij de hand.

Ik heb mijn setje bij 212.000 vervangen. Gewoon omdat mij het getikker bij stationair draaien mateloos irriteerde. Toen ik het distributiedeksel eenmaal los had, maar voordat ik tandwielen en ketting los had genomen, viel mij op hoe weinig de slijtage van het oude setje eigenlijk was. Ik had het eigenlijk rustig kunnen laten zitten. Maar ja, het nieuwe distributiesetje lag reeds klaar om gemonteerd te worden. Dus dat doe je dan. De motor is nu veel stiller geworden en loopt een stuk "strakker" Ik heb geen spijt van het vervangen.

Wat betreft waterpomp van de MPI: Die moest ik wel vervangen omdat de lagers herrie maakten. Haast is dan wel geboden want als de pomp vaststaat of ineens gaat lekken dan kom je zonder koeling te zitten met alle ellende daaraan vast.
Ik heb een SKF pomp gemonteerd. Ben een fan van Zweeds staal.
Puntje van aandacht: om de pomp te de- en monteren moet de koelvloeistof omlooppijp onderaan het carter worden losgenomen.
Bij mijn blok zaten bovenaan 2 tapeinden met moeren om de pomp vast te zetten en onderaan 2 bouten. Ik kon de pomp alleen naar onderen loshalen omdat de tapeinden de pomp naar boven blokkeerden en die pijp naar onderen. Ik had een garagekrikje onder de carterplug gezet om wat te kunnen spelen met de hoogte van de motor.
De waterpomp is immers deel van de rechter motor ophanging.
Ook heb ik de 3 vertikale dubbeleindigende bouten vervangen van de ophanging. De oorspronkelijke bouten zijn rekbouten die maar 1 keer gebruikt mogen worden.
Het schijnt dat er in het begin bouten na hergebruik zijn gebroken waardoor het motorblok rechts ineens op straat kwam te liggen.
 

Ger989

Lid
@Stripedkrijn

Kijk dat is info waar het mij een stuk duidelijker van word. Zelf ben ik er ook van overtuigd dat het soort olie en de kwaliteit hiervan van grote invloed is op de levensduur van de ketting.

Ook goed om te horen dat ondanks dat je de ketting hebt vervangen (wat ik ook zou hebben gedaan als ik die heb liggen en de boel er al af ligt), dit nog niet nodig was. Ik zelf denk ook dat de waterpomp of lagers er eerder aan gaan dan dat er uberhaubt een kans is op verspringen van tand(en) van de ketting.

Je kan dat volgens mij heel simpel controleren door de multiriem van de rollen af te halen en dan de motor kort te laten draaien zodat je geluid van lagers kan uitsluiten. In mijn motor had ik bij aankoop ook een lichte tik, echter na een flush en het vervangen van de olie voor de Castol EDGE titanium 5W30 LL is dat niet meer merkbaar. Een goede olie doet wat dat betreft echt wonderen!

@Peter-036

Ik denk juist dat een dunnere olie (welke ook word geadviseerd voor deze motor) makkelijker tussen de ketting en tandwielen kan komen en hierdoor juist beter smeert. Mij werd door meerdere mensen geadviseerd een 10w40 in de motor te doen i.p.v. de 5w30 LL. Maar waarom zou ik dat doen als ik 0,0 olieverlies heb?

Mvg Ger
 

verhulstr

Forumguru
Even voor de duidelijkheid....ik heb het niet gehad over daadwerkelijk het verspringen van de ketting bij MPI motoren.....ik heb het over de rek die bij kettingen en riemen ontstaan door levensduur en gebruik..doordat deze langer worden na verloop van tijd vergaat ook je precieze timing van zuigers en kleppen...hier kom je niet onderuit...dit gebeurd gewoon..like it or not.
Wat juist gebeurd met kettingen die wel gespannen worden en blijven...is dat juist deze systemen dus wel een tand overslaan (al diverse keren meegemaakt...mijn Skoda is niet de eerste en enigste auto die ik open gemaakt heb) ...maar dit zijn kettingen die gemaakt zijn van plaatjes die tegen elkaar gedrukt zijn ipv de kettingen die bij ons in de MPI motoren liggen....dit zijn rollen kettingen.
Dit soort kettingen vind je onde andere terug bij motoren en bromfietsen bijvoorbeeld......al ga je ze op motorfietsen niet in duplex (2 rijig) terug vinden.

Als je een voorbeeld wil hebben van hoeveel speling een ketting van een MPI motor kan hebben..moet je eens op YouTube pf Google naar: Skoda AQW Timingchain

Er staan daar genoeg filmpjes op van mensen die echt serieus rek hebben op de ketting en er ook genoeg km's mee gereden hebben.....maar het nog steeds wel doen ondanks de rek. :thumbsup:

De rollen ketting

IMG_0952.JPG

De andere (nieuwere) versie van ketting..

IMG_0953.JPG

Dit bedoel ik dus...goed kijken naar nokkenastandwiel hoe deze dus qua timing vergaan is t.o.v een nieuwe en goed gespannen set.

IMG_0954.JPG
 
Laatst bewerkt:

Ger989

Lid
@verhulstr

Dat heeft u idd niet gezegd, @Cordoba daarentegen heeft dit wel in zijn bericht geopperd.

Dat is idd nogal een verschil, ik heb eens een website gevonden waar en en ander werd uitgelegd over deze (nieuwe variant) kettingen, dat deze dus afhankelijk van het aantal schakels naast elkaar de sterkte van de ketting beter word (logisch natuurlijk), je hebt deze dan ook in dubbel, 3 dubbel, 4 dubbel en zoals op de foto staat een 5 dubbele rij.

De reden waarvoor ik de ketting zou vervangen is als de waterpomp of andere lagers en dergelijke aan vervanging toe zijn of zoals @verhulstr al aangeeft de motor op de verkeerde timing gaat draaien. In alle andere gevallen laat ik m lekker zitten. Zoals ook al door meerdere personen word aangegeven lijkt het ook mij onmogelijk dat deze oude rollenketting zal knappen of zo ver zal rekken dat die een tand of meerdere tanden zal verspringen.

Overigens word op de nieuwe kettingen ook een intervan gegeven, of heb ik dit mis?

Het ging mij er ook overigens niet om of de ketting wel of niet aan vervanging toe was, ik geloof best dat dat in uw geval nodig was. Waar het mij wel om ging is wat kan iemand met een ketting doen om ervoor te zorgen dat deze zo lang mogelijk mee gaat zonder gedonder.

Mvg Ger
 

verhulstr

Forumguru
Of het bij mij nodig was.....nou...als het echt had gemoeten...had ik de originele wel laten zitten...ketting had wel meer rek dan bij de nieuwe set.
Maar toen ik het open had gemaakt had ik meer voor me zelf...als het nu dan toch open ligt...dan maar de nieuwe set er op ook.

Het mooie bij de AQW ( dit is de motorcode van de motoren waar we het nu over hebben ..de 1.4 8v) is dat de waterpomp los staat van de distributie.
Staat het bij de 16v motoren ook natuurlijk, maar bij de 16v motoren...de AUB, AUA, BKY en die codes verder...zit de waterpomp als eerste tegen het motorblok gemonteerd en daar overheen wordt de distributie gezet.....komt er dus op neer...als je distributie vernieuwd..ongeacht van hoe goed je oude waterpomp nog is...vervang die gelijk mee met de distributieriem!
Laat je toch die waterpomp zitten en monteerd toch alleen een nieuwe riem met nieuwe loop en span rollen dan heb je best kans dat je jezelf in de vingers snijdt als halverwege de km's die je distributie riem nog maken kan.
Officieel geld bij het monteren van distri riemen...eenmaal opgespannen en die moet er weer af voor reparatie aan waterpomp of iets dergelijks...riem vervangen!
( ik heb zelf al diverse keren de gok genomen om de oude riem te laten zitten..gelukkig goed afgelopen)

Daarom vervangen mensen( als ze het zelf kunnen) of garage's het liefste de distributie set compleet samen met waterpomp....mocht de pomp sneuvelen met een net nieuw gemonteerde riem...moet je eigenlijk weer een nieuwe riem monteren maar dan tesamen met nieuwe waterpomp.
Anders in het ergste geval geef je dubbel je geld uit als je de oude waterpomp laat zitten....ook hier geldt mijn mening weer...better safe then sorry.
Het onderhoud het liefste in 1x goed gedaan hebben dan steeds weer aan te moeten werken en er weer een flinke bult geld tegen aan te zetten terwijl je net onderhoud hebt laten uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan