Rammelende distributieketting?

reindeer

Nieuw lid
Bij mijn Yeti 1,2 TSI uit 2011 is in 2013 de distributieketting vervangen omdat deze was uitgerekt. Km stand ong, 20000. (modificatie sticker in de kofferbak aanwezig) Ikzelf heb de auto in 2016 gekocht.
Nu bij een km stand van 63000 hoor ik bij koude start weer regelmatig een kortdurende (seconde of minder) ratel. Is er opnieuw sprake van een kettingprobleem of is dit normaal?
 

Spierings

Forumguru
Mogelijk toch weer een opgerekte ketting..Maar dat kunnen wij ook niet beoordelen..

De verbeterde versie met extra schakel is volgens mij eind 2014 gekomen.
 

reindeer

Nieuw lid
Nog een vraag,

Ik lees in diverse Duitse forums dat het kortstondige ratelen bij koude start bij een 1,2 TSI waarvan de ketting al is vervangen, vaak wordt veroorzaakt door een vervuilde of niet goed werkende kettingspanner.
Deze zou niet snel genoeg voldoende oliedruk opbouwen. Dat klinkt mij heel logisch toe.
Het wisselen van deze kettingspanner zou heel simpel zijn; oude er uit draaien en nieuwe erin.
Is het echt zo simpel, kun je de spanner gewoon verwijderen en een nieuwe monteren zonder risico dat de ketting verspringt?
 

reindeer

Nieuw lid
Hierbij de Duitse tekst waarop ik mij baseer:

- es gibt zwei Versionen von Steuerketten und zwei Versionen von Kettenspannern
- im Auslieferungszustand ist die Kette fehlerhaft. Der Kettenspanner bis 07/2012 ist eine Fehlkonstruktion und kann zwar (durch den selben) ersetzt werden, das Problem tritt aber nach kurzer Zeit wieder auf
- für alle Fahrzeuge nach 07/2012 gibt es neben der geänderten Kette auch einen geänderten Kettenspanner

Hat man ein Fahrzeug von vor 07/2012 wird bei der ersten Beanstandung korrekter Weise Kette und Spanner ersetzt. Die neue Kette ist überarbeitet und wird sich in Zukunft nicht mehr längen. Der Kettenspanner ist aber nach wie vor das alte Modell und "verstopft" nach einiger Zeit im Bereich des Rücklaufventils. Gerade bei Kurzstreckenbetrieb geht das besonders schnell. Die Kette kann zwar nicht mehr überspringen und einen Motorschaden verursachen (weil sie sich nicht mehr längt), es kann aber beim Start zum bekannten Rasseln kommen. Der Kettenspanner hat einerseits eine Feder, andererseits wird aber auch mit Öldruck für die nötige Spannung gesorgt. Beim Startvorgang ist der Öldruck noch nicht hoch genug bzw. der Kettenspanner leer gelaufen und es braucht einen Moment, bis wieder voller Spanndruck aufgebaut wird.

Hat man ein Fahrzeug nach 07/2012 gibt es auch einen überarbeiteten Kettenspanner, es gibt keine Probleme mehr.

Leider erkennen viele VW-Werkstätten das Problem mit dem Kettenspanner nicht, sondern tauschen direkt den gesamten Kettentrieb. Man kann allerdings relativ einfach feststellen, ob die Kette wirklich fehlerhaft ist oder nicht. Und zwar an Hand der Steuerzeiten, die vom Motor ausgelesen werden. Jeder der ein VCDS-System hat kann das ganz einfach auslesen.
 

H@RM

Senior Member
Hoe is het oliepijl van de auto? Grote kans dat dat als je hem netjes afvult tot net boven "max"dat de ratel weg is.

Modificatie ketting is net iets minder beroerd dan de orginele. Vervanging na 40k schijnt geen uitzondering te zijn heb ik mij laten vertellen
 

reindeer

Nieuw lid
Oliepeil houd ik precies op max. Nu het niet meer zo koud is, hoor ik de ketting ook niet meer bij koude start. Ik zie het even aan en denk erover zelf een nieuwe kettingspanner te monteren. Heb alleen nog geen antwoord op mijn vraag of je de spanner gewoon zonder risico kunt verwijderen.
 
Bovenaan Onderaan