Einde Roomster-tijdperk

Boet

Actief lid
Afgelopen dinsdag heb ik de Roomster verkocht. Eindstand: 323030 km


Nog nooit heb ik zó lang (bijna acht jaar) in één en dezelfde auto rondgereden. Tot tevredenheid mag ik wel zeggen.


Pluspunten:


Ruim: voor vier man is het ding perfect. De vijfde zit in het midden nogal krap te zitten. Kofferruimte is niets op aan te merken. Ook als verhuisbak heeft de Roomster het prima gedaan. Ook van 'doorhangen' onder belasting was weinig te merken.


Economisch: met een record van 1:27 enkele reis en een gemiddelde van 1:22 overall heb ik niets te klagen gehad...de 1:13 na een scheurrit richting Oostenrijk heb ik even verdrongen:)


Betrouwbaar: best wel! Originele accu, gloeibougies, turbo, brandstofpomp en geen enkel accessoire heeft dienst geweigerd!


Wegligging: zéker na mijn wielen- en bandengerommel reed het niet slecht.


Minpunten:


Betrouwbaarheid: tja...als na twee ton een bakrevisie moet worden uitgevoerd bij 150.000 de rubbers van het subframe vóór er allemaal aan zijn, plús de schakelaar tussen startslot en -motor bij 250.000 (ongeveer) en als klap op de vuurpijl een wiellager (denken we nog steeds) al een flinke tijd loopt te zeuren, ben ik toch tegen dingen aangelopen die ik nog niet had meegemaakt. Hiermee staat de Skoda op nummer drie op mijn betrouwbaarheidslijstje...achter een Peugeot 309 en een Suzuki Baleno


Comfort: hoewel het interieur keurig was en is, de stoelen prima zijn en álles is blijven werken, merk ik nu wel dat de Roomster behoorlijk luid is (vergeleken met het modernere spul). Verder is en blijft de kachel ruk.



Al met al heb ik ontzettend veel lol gehad in het ding. Vooral leasegebakjes pesten ging best aardig zo af en toe; het ding was tot op het laatste moment best rap in de tussensprintjes!





Wat was er aangepast?


-het begon met het deurslot - eruit gehaald en blinde slotplaat erop.

-toen moest het ding zonodig gechipt worden. Aanrader! Van 105 naar 136 pk. Verbruik vaart er

wel bij en de tussensprintjes eveneens. Stoplichtsprintjes zijn níet aan te raden. Zonder ESP

spinde het ding tot in zijn drie bij nat wegdek.

-bandenmaat. Van 195/55 naar 195/60-15 rondom. Dit had geen noemenswaardig effect op het

comfort, maar maakte de snelheidsmeter exact gelijk aan de metingen van mijn TomTom. Best

handig.

De eindconfiguratie -en die kan ik eveneens aanraden- was 195/60-15 achter en 215/45-16 vóór

met als opmerking dat de velgen voor van een Audi A3 afkwamen; de ET-waarde was 38 in

plaats van 43. Tevens was de velg 6.5J breed tegen 6J voor de reguliere velg. De auto wordt iets

minder vlot in te sturen, maar houdt véél langer de ingezette koers vast. Voor het comfort heeft

het vrijwel niets uitgemaakt.

-verder heeft er nog een bumperplaat op de achterbumper gezeten. Die was iets te hoog,

waardoor de lak van de onderrand van de achterklep afschilferde. Plaat verwijderd.

-Ook heb ik een gat in de onderkant van de middenarmsteun gemaakt waardoor ik bedrading ed.

kon heenvoeren. In diezelfde armsteun zat een dubbele stekker verborgen die mijn telefoon

onzichtbaar kon opladen én muziek kon laten spelen via de AUX-ingang. Vrijwel geen

'spaghetti' meer in het interieur.

-Omdat mijn stadslichtjes regelmatig de geest gaven en vervangen een crime is, heb ik die

vervangen door 0.5W ledjes. Blauw. Ietwat sjonnie, maar deze houden het een stuk langer

uit…ze zitten nog steeds in de auto.

-Als laatste is de EGR afgedopt. Schoner inlaatkanaal, geen roet. Zou ik zo weer laten doen.


Ik zal jullie het geklier met gele koplampen, luchtinlaten en extra koeling voor de intercooler besparenJ. Het eerste was geen succes. De twee laatste nooit aan begonnen:)
 

micky

Forumguru
Wiellager en rubbers in de ophanging kun je niet onder betrouwbaarheid scharen, dit zijn gewoon slijtdelen en meestal afhankelijk van het gebruik (wegen, drempels enz.)
een versnellingsbak revisie kan ook heel goed aan de gebruiker hebben gelegen (was het een handbak?) maar dit hoeft natuurlijk niet.

Fijn dat je er plezier van hebt gehad en ik vind de lijst die je opnoemt icm de kilometer stand echt niet slecht!

ik ben ook benieuwd wat de opvolger wordt, veel plezier ermee iig:thumbsup:
 

Ron_2

Senior Member
Wiellager en rubbers in de ophanging kun je niet onder betrouwbaarheid scharen, dit zijn gewoon slijtdelen en meestal afhankelijk van het gebruik (wegen, drempels enz.)
Als ik zo enkele opmerkingen in zijn verhaal lees (Zonder ESP spinde het ding tot in zijn drie bij nat wegdek) verbaast me dat niet echt. :D
 

Cordoba

Forumguru
Een wiellager bij deze km-stand, is niet abnormaal, zeker als je in aanmerking neemt dat er op de vooras een velg met een andere ET-waarde én een veel bredere band is gemonteerd.

Een bakrevisie bij 150.000 km is gewoon snel, maar sommige mensen kunnen in één ritje een versnellingsbak naar een revisie toe rijden (hiermee bedoel ik te zeggen dat er maar één keer iemand mee gereden hoeft te hebben, die de bak heeft verkr%cht, en hij is aan een revisie toe).

De andere punten verdienen geen schoonheidsprijs, maar ook niet heel verbazend.
 

Boet

Actief lid
@ heren, het gevalletje wiellager speelt al ruim vóórdat ik met wielen en dergelijke begon te klieren. Dat het niet meewerkt, neem ik zo maar aan:).

@Ron, in principe ben ik een rustige rijder. Heb ooit eens een drukgroep van een koppeling verspeeld zo rond de twee ton...in een gare Escort. De Skoda is de eerste auto waar ik een bak moest laten reviseren of draagarmrubbers heb laten vervangen. Vandaar de nominatie.

Die 309 was een fenomeen. Dat ding werd bij 270000 ge-T-boned door een haastige harry in een Golf. Tot op dat moment had ik er een fuseekogel en een aantal gloeibougies aan laten vervangen...en dat was het.

Mocht iemand belangstelling hebben...ik vond de Roomster alweer op Marktplaats terug...voor 4500 oid. kun je de nieuwe eigenaar zijn:).

De opvolger wordt hoogstwaarschijnlijk een Renault Mégane. En dan met het spaardieseltje aan boord. Paar mooie aanbiedingen gezien, een aantal gereden (waarbij ik nu al kan aantekenen dat de bekleding maar matig van kwaliteit is), maar nog geen beslissing genomen. Weet in ieder geval dat het geen Expression wordt, maar een stapje luxer. Dit ivm. met inruil over een jaar of twee, drie.

ps) @ Cordoba, ik heb nog even nagedacht over je laatste vraag ivm. de wielconfiguratie. Als ik de 16" velgen ook aan de achterkant had geplaatst, zou je de originele configuratie weer hebben. Het zou de uitbreekgrens iets verder weg leggen, maar voor de rest bij hetzelfde gehouden hebben. Na een paar duizend km. op de huidige config., kan ik met enige vertrouwen zeggen dat het de Roomster zeker goed heeft gedaan qua wegligging.
 

wouter16

Nieuw lid
eindelijk zijn ze gestopt met brol maken!!!
nog een nieuw koetswerk en dan is zowat alles vervangen wat er maar kan vervangen worden!!!
 

EdZ

Donateur
Boeit me niet. Pasgeleden een vaatwasser rechtop vervoerd. Nog geen auto gehad waarin dat zo makkelijk ging. Ziet er misschien niet super uit (ik waardeer m wel) maar zelden zo'n ondergewaardeerde auto gehad
 

EdK

Forumguru
Wel @EdZ deze wagen is bij mij zeker niet onder gewaardeerd hoor !!
Ik heb in de 4 jaar dat ik hem heb gehad ook de vele voordelen er van ervaren...
Kon er meer in vervoeren dan nu in de Yeti
En vind jammer dat hij niet meer gemaakt word, want dan had ik hem nu zeker weer in overweging genomen bij het orriënteren naar een nieuwe wagen....
 

bouwdirk

Senior Member
mss:ot: maar niet als je enkel de titel leest

ze hadden naar mijn mening beter de roomster getransformeerd richting caddy van VW, in belgenland zou deze alvast goed verkopen dan (kijk maar naar de berlingo/partners die hier rondrijden)
 
Bovenaan Onderaan