Superb Combi 1.6tdi (5bak) Greenline of toch 2.0d met dsg

Octaaf

Forumguru
hallo ervaringsdeskundige, ik heb jullie hulp nodig bij de aanschaf van de volgende Skoda.

Ooit begonnen met een Octavia 1 Combi. 1.8t, gevolgd door een O2 Combi 2.0 tdi
nu aan het twijfelen over een benzine of diesel, rijden 8000-9000 km per jaar. dus diesel of bezine is lood om oud ijzer (scheelt een paar eurootjes). en ik wil eigenlijk de TSI/TFSI motoren niet hebben.

Aangezien er nog wel eens een boedelbak, trailer of caravan achter de auto gekoppeld wordt, of de alpen aangedaan worden, twijfel ik enorm of de 1.6tdi voldoende trekkracht heeft. Maar een chipje naar 145pk/320nm moet dan al aardig helpen.

ik vraag me alleen af of ik de 6de versnelling ga missen?

kunnen jullie mij overtuigen dat een 1.6tdi greenline met 5-bak voldoening gaat brengen, of dat ik beter naar een 2.0d (met dsg) kan gaan zoeken?

bedankt alvast!
 

aiva tco adoks

Forumguru
2.0 met dsg is natuurlijk een super(b) combi.
1.6 rijd ik zelf en is een prima combi met een 5 bak.
Het is geen strepen trekker...
Ik wacht nog even op de update wn dan evt een chip erin. :)
 

RefleCs

Forumguru
Ik zou in deze tijd niet snel meer voor een 5 bak kiezen. Ik heb een Superb met 1.6 TDI 6-bak en dat bevalt me prima!
 

fiestaman

Forumguru
In der tijd ook voor net dezelfde keuze gestaan als jou.
De 1.6 5-bak is goedkoper in aanschaf natuurlijk, daar keek ik eerst naar. Dan toch maar eens met allebei gaan rijden.

Ondanks het verschil van een 4000€, gekozen voor de 2.0 TDI dsg. Tot nu toe nog geen spijt gehad.
Is/was zijn meerprijs waard. En qua verbruik... daar moet je het ook niet voor doen, zit rond de 5,6l/100km
 

Octaaf

Forumguru
2.0 met dsg is natuurlijk een super(b) combi.
1.6 rijd ik zelf en is een prima combi met een 5 bak.
Het is geen strepen trekker...
Ik wacht nog even op de update wn dan evt een chip erin. :)


ik ga niet eens proberen om achterstevoren te typen :yeehaa:
maar mis je de 6de versnelling niet?
voor de rest hoef ik ook geen strepentrekker, moet van A naar B en wel een vrachtwagen kunnen inhalen (zonder naar zijn 3de versnelling te moeten terugschakelen)
 

Octaaf

Forumguru
In der tijd ook voor net dezelfde keuze gestaan als jou.
De 1.6 5-bak is goedkoper in aanschaf natuurlijk, daar keek ik eerst naar. Dan toch maar eens met allebei gaan rijden.

Ondanks het verschil van een 4000€, gekozen voor de 2.0 TDI dsg. Tot nu toe nog geen spijt gehad.
Is/was zijn meerprijs waard. En qua verbruik... daar moet je het ook niet voor doen, zit rond de 5,6l/100km

qua pk maakt het niet heel veel uit (1.6 met chip natuurlijk), ik vraag me alleen af of waar dan voor jou het verschil in zat tijdens het proefrijden? los van de dsg. zat het in de "tussensprintjes"? andere trekkracht verdeling? (dsg vs handbak kan ik me voorstellen, dat is puur comfort)
 

fiestaman

Forumguru
qua pk maakt het niet heel veel uit (1.6 met chip natuurlijk), ik vraag me alleen af of waar dan voor jou het verschil in zat tijdens het proefrijden? los van de dsg. zat het in de "tussensprintjes"? andere trekkracht verdeling? (dsg vs handbak kan ik me voorstellen, dat is puur comfort)
Pk boeit me ook niet, maar die 6de Vitesse miste ik op de wagen. Je rijd 60/70in 5de, maar ook 120 in 5de...
op de autostrade miste ik toch die 6de versnelling.
En ja, die dsg is puur comfort maar zijn geld echt dubbel en dik waard. Daarmee dat ook mijn vrouw nu ook s-tronic rijdt.
Maar jij moet zelf eerst bekijken wat het budget is dat je wil uitgeven.
 

Jewepe

Forumguru
@Octaaf
Ik rij sinds juni vorig jaar een Superb 1.6 TDI Greenline met 5-versnelling handbak, na ruim vijf jaar VAG-diesel met een DSG gereden te hebben (oké, ik geef toe dat er ook drie maanden een Scenic automaat tussen zit; foutje). Hierbij zat ook een gechipte 2.0 TDI (TVS Engineering 184 PK/ 380 NM). Nu zal je denken, die heeft het moeilijk. Niets is minder waar, die 105 PK en 250 NM zijn meer dan voldoende voor de Superb om 'm lekker te rijden. Het is inderdaad geen strepentrekker, maar daar leent de auto zich ook niet voor. Het is echt een comfortabele cruiser.

Ik rij de auto particulier en dan telt de portemonnee stevig mee. Ik heb er dus voor gekozen om geen € 4000,- meerprijs neer te tellen voor een DGS (voor € 4000,- weet ik een heleboel andere leuke dingen te doen). En dan het leukste: in gebruik (brandstof, wegenbelasting en verzekering) is de Superb goedkoper dan de Altea TDI die ik gehad heb. En niet zo weinig ook: mijn brandstofverbruik aan de pomp ging van 6,69 (gechipte Altea) naar 5,46 ltr/100 km (Superb). Dat lijkt niet veel, maar ik rij zo'n 35 à 40.000 KM per jaar. En over die vijfde versnelling moet je je vooral geen zorgen maken. Ik mis 'm niet, sterker nog ik vind de bak perfect passen bij de karakteristiek van de motor en hij schakelt als een warm mes door de boter. Dus een keer (extra) terugschakelen bij inhalen is alleen maar plezier. Qua toeren blijft het ook heel comfortabel. Ik geloof dat de motor bij 150 op de teller zo'n 3000 toeren draait. Enne ................ dan het chippen: ik twijfel nog. Of het nodig is ........? Maar leuk is het wel en wat niet is kan nog komen :-).
 

fiestaman

Forumguru
Zoals gezegd, u budget eerst bepalen en dan verder kijken.

Mijne is ook particulier gekocht, en ik twijfelde ook aan die 4000€ extra, want hoe je het draait of keert, het is veel geld.
Maar nu 4jaar later nog geen spijt gehad. Het comfort met een automaat is zalig.

Probeer met allebei te gaan rijden, en bekijk het zelf zou ik zeggen. Ik ben blij dat het schakelen en terugschakelen gedaan is, nog maar te zwijgen van in een file te staan.

Good luck
 

Octaaf

Forumguru
Zoals gezegd, u budget eerst bepalen en dan verder kijken.

Mijne is ook particulier gekocht, en ik twijfelde ook aan die 4000€ extra, want hoe je het draait of keert, het is veel geld.
Maar nu 4jaar later nog geen spijt gehad. Het comfort met een automaat is zalig.

Probeer met allebei te gaan rijden, en bekijk het zelf zou ik zeggen. Ik ben blij dat het schakelen en terugschakelen gedaan is, nog maar te zwijgen van in een file te staan.

Good luck


budget is 10.000 - 12.000 (helaas geen nederlandes advertenties kunnen vinden, ben al import aan het overwegen)
waarbij ik niet zit te wachten om ook meteen een grote beurt te moeten doen
maximaal 210.000 kilometers "ervaring"
 

Octaaf

Forumguru
@Octaaf
Met dat budget is in Nederland inderdaad geen DSG te vinden. Ik ben benieuwd of het buitenland oplossing biedt.

de verschillende .de-websites hebben wel 2.0tdi DSG voor deze bedragen, maar zo'n klein verschil dat ik met alle bijkomende kosten van invoer/transport (en onzekerheid) nog steeds duurder uit ben denk ik

dus het enige twijfel nog is de 5-bak, van het weekend maar eens een proefrit gaan maken en zelf ervaren.
(schakelen vs automaat an sich is het probleem niet)
 

fiestaman

Forumguru
de verschillende .de-websites hebben wel 2.0tdi DSG voor deze bedragen, maar zo'n klein verschil dat ik met alle bijkomende kosten van invoer/transport (en onzekerheid) nog steeds duurder uit ben denk ik

dus het enige twijfel nog is de 5-bak, van het weekend maar eens een proefrit gaan maken en zelf ervaren.
(schakelen vs automaat an sich is het probleem niet)

En welke km's staan er dan zo op de teller?
 

Bram_O2

Actief lid
Ik rijd ook de 1.6 TDI met vijf versnellingen, maar dan in een O2. Hang er geregeld een zware aanhanger achter en dan gaat het wel, maar het houdt niet over. Ik laat de mijne over een week remappen, zodat ik rond de 145 pk en 310 Nm uitkom. Ik hoop vooral dat de auto daardoor wat meer schakellui te rijden is, want dat vind ik best tegenvallen.
 

Octaaf

Forumguru
Ik rijd ook de 1.6 TDI met vijf versnellingen, maar dan in een O2. Hang er geregeld een zware aanhanger achter en dan gaat het wel, maar het houdt niet over. Ik laat de mijne over een week remappen, zodat ik rond de 145 pk en 310 Nm uitkom. Ik hoop vooral dat de auto daardoor wat meer schakellui te rijden is, want dat vind ik best tegenvallen.

ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen na het remappen, ik overweeg het dan ook (ook omdat de S2 iets zwaarder is dan de O2)
 

DeNnZ

Forumguru
Ik heb toentertijd mijn 1.6TDI (die overigens nu te koop staat bij een handelaar) laten chippen bij JD (105->148PK), jeetje wat een verschil.
Ik zou het zeker zo weer doen!
 
Bovenaan Onderaan