Problemen met fabia 1.4 mpi uit 2000

wij hebben al sinds de aankoop problemen met deze auto, hij heeft nu nog maar 92000 gereden en hebben hem in bezit sinds mei 2016.
Na 1 week begon het koelvloeistof lampje te knipperen met 3 waarschuwsignalen.

Na herstarten van de auto verdween dit probleem dan ook.
Een half jaar later blijft dat lampje dus ook knipperen, bijvullen van de koelvloeistof heeft geen zin want het vat loopt steeds leeg.
Bij de keuring werd mij verteld dat er stukjes opgedroogde olie in het vat aan de zijkant zat en aan de onderkant van de dop. Dus was bang dat de koppakking lek was.
December 2016 bij een ander bedrijf auto nalaten kijken op lekke koppakking, maar dat was dus niet het geval.

Auto weer terug gekregen nadat er wat dingetjes gemaakt/vervangen zijn.

koelvloeistof bleef mooi op pijl en de andere mankementjes, knipperende koplampen, temperatuur sensor die stuk was waren ook verholpen.

Nu iets meer dan een maandje later zijn alle problemen weer teruggekomen. waaronder het ineens hoog verbruik van benzine, koelvloeistof dat wegloopt, en knipperende verlichting. Als het de koppakking niet is wat moet het dan anders zijn?
 

Renkie

Forumguru
Of de controle op de koppakking is niet goed geweest en het is wel de koppakking. Volgens mij komt dit ook veel vaker voor bij deze motoren (1.4 8v)
 
misschien een domme vraag, maar hoe weet ik dat het een 8v is en geen 16v. ik weet namelijk niet welke van de 2 ik heb. Ben een leek hierin
 

Spierings

Forumguru
Als een motor extern niet lekt, dan moet deze intern lekken. Lekker koppakking is dan meestal verdachte nummer 1.

Knipperende verlichting wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slechte voeding of massa... Volgens mij zit er ergens wel een zwakke plek in, maar dan moet je het forum even doorzoeken..
 

Renkie

Forumguru
MPI = 8v ja. Gezien de topictitel ging ik daarom uit van een 8v.
En een koppakking die compleet door is merk je wel op. Wanneer het een klein lek is wordt het lastiger.

Even simpel: als de auto flink gebruikt is en je bekijkt deze zaken 12 uur later, hoe zit het dan:
- Zijn de dikke koelwaterslangen nog hard?
- Als je de dop van het koelwater tankje losdraait. Sist deze dan erg hard? En met hard bedoel ik: harder dan een fles cola die al een tijdje open staat en de meeste prik mist. Een beetje sissen mag altijd maar als klinkt als een fles cola die je flink hebt lopen schudden dan zou dat vrij veel zijn.
- Zijn diezelfde dikke koelwaterslangen nu ineens veel zachter?
 
Bovenaan Onderaan