Achterstoel niet meer uit te bouwen na aanrijding

Niceroom

Nieuw lid
Goedenavond,
Wij hadden een half jaar geleden een lichte aanrijding, rechtsachter, en de schade is keurig gerepareerd, deur en achterpaneel vervangen...

Nooit aan gedacht om te controleren of de achterstoel aan die kant nog uit te nemen was... Niet dus komen we nu achter.

Is er een truc om de stoelvergrendeling te lossen als dat met de hendel maar aan een kant lukt?

Ik denk zelf dat het chassis mogelijk iets verwrongen is en dat ie daarom klemt of misschien is er iets afgebroken maar je kan eigenlijk zo niets zien...

Als er geen truc is moeten we terug naar het schadebedrijf...
Alvast dank
 

Rallye

Forumguru
Als je niet meer bij de stoelvergrendeling kunt lijkt er het erop dat men bij de reparatie een deel van de schade over het hoofd heeft gezien.....
 

EdK

Forumguru
Is er een truc om de stoelvergrendeling te lossen als dat met de hendel maar aan een kant lukt?
Kun je de andere volwaardige stoel en de smalle middenstoel wel verwijderen ?
Zo ja, die eens eruit nemen en kijken of je de niet uit te nemen stoel opzij geschoven kan worden naar midden !
Dit is mogelijk bij RR en Yeti achterbankstoelen en dan kijken of je vanuit kofferbak wat meer kunt zien en eventueel de stang waar vergrendeling van stoel aan vast zit anders losschroeven indien je dan bij de bevestigings bouten kunt komen.

Ga er vanuit dat je wel de rugleuning geheel naar voren kunt inklappen ??
 

Niceroom

Nieuw lid
Dank voor de reacties!
Nee is geen prutswerk, stoelvergrendeling is te bedienen en op dit moment ben ik niet eens zeker of die lichte schade de oorzaak is... ik denk van wel... maar.. zoals ik al schreef als ik de stoelontgrendeling bedien ontgrendelt de stoel allen maar aan de kant in het midden... dus. Ik kan de stoel verder normaal bedienen en inklappen.

Toen we behoefte aan ruimte hadden hebben we de middenstoel en stoel achter passagier wel uitgebouwd... en kwamen er toen pas achter dat deze vast zat.

Ga proberen of die stoel te verschuiven is... Teruggaan is idd een optie maar wil niet voor xxx staan als die garage binnen 10 seconden die stoel eruit haalt... vandaar...

Dacht zelf aan het verwijderen van de bekleding, als dat makkelijk te doen is, om het mechanisme te kunnen zien om te weten wat er aan de hand is... Wordt maandag vervolgd... Nu in gebruik...
 

EdK

Forumguru
Lees anders je manual nog een keer mbt de stoelen !
Het is in principe erg simpel maar wel een bepaalde volgorde.
En misschien dat jij daar wat fout doet en dat alles uiteindelijk toch meevalt !?

Mijn volgorde is in Yeti ( zelfde stoelen )
Klap eerst de rugleuning in naar voren, dan kan ik bij de ontgrendelbeugel achter de stoelen en hiermee
kun je de rug en zit gedeelte opklappen naar de voorstoelen toe.
En dus in die stand vastzetten aan hoofdsteun met de elastieken.
Wil je ze er dan geheel uit hebben dan de twee vergrendelingen met rode handvattten naar voren duwen zodat ze loskomen van de geleiderail en dan til je de stoel er uit !
 

EdZ

Donateur
"om het mechanisme te kunnen zien"

Er is niet echt sprake van een "mechanisme" dat onder de bekleding verstopt zit. Ik begrijp uit je verhaal dat het opklappen wel lukt, dus het enige dat dan nog moet gebeuren is de twee vergrendelingen losmaken. Op het moment dat je beide vergrendelingen los hebt, zit de stoel niet meer vast. Die vergrendelingen "grijpen" rond een metalen stang en als ze los zijn dan moet je de stoel eraf kunnen tillen.

Ik begrijp dat het losmaken van één van de vergrendelingen niet lukt. Dan lijkt het erop dat de vergrendeling zelf klem zit. Beetje WD40 gebruiken? Het is niet meer dan een soort haakje dat je kunt verdraaien.
 

Niceroom

Nieuw lid
Oops was al weer ff geleden... En sorry sorry sorry verkeerde info gegeven....wat blijkt ik kan de stoel wel inklappen maar niet opklappen de binnenste vergrendeling aan de achterkant komt niet los..
Heb geprobeerd stoel te verschuiven maar gaat ook niet... Omdat het de binnenste vergrendeling is denk ik nu dat het niets met de aanrijding te maken had..
En kan dus niet zien wat er loos is...
 

EdZ

Donateur
Ik zal straks een stoel opklappen en kijken of ik en fotootje kan maken. Dat helpt misschien.
 

EdZ

Donateur
Stom natuurlijk, je kunt het zelf bij je andere stoelen nagaan ;). Maar goed, toch maar een fotootje. Met een schroevendraaier en wat gepiel moet het wel te doen zijn. Onder die twee witte stippen zie je een pennetje. Die moet je naar beneden duwen (op de foto van mijn opgeklapte stoel dus naar rechts).
 

Bijlagen

  • WP_20170109_20_16_33_Pro (2).jpg
    WP_20170109_20_16_33_Pro (2).jpg
    617,2 KB · Weergaven: 34

Cordoba

Forumguru
Dank voor de reacties!
Nee is geen prutswerk, stoelvergrendeling is te bedienen en op dit moment ben ik niet eens zeker of die lichte schade de oorzaak is...

Ik was er vanuit gegaan dat je weet hoe het werkt, en in het verleden al vaker de stoel hebt losgehad, dat was de reden dat ik met de benaming "prutswerk" kwam. Als je de stoel er niet uitkrijgt door een bedieningsfout, of door bijv. iets verbogen onderdeel (door welke oorzaak dan ook) dan is de benaming "prutswerk" niet terecht.
 

Niceroom

Nieuw lid
OK dan...
Er was niets verbogen maar afgebroken... Kon die pin maar niet voelen, zag de bedieningshendel naar beneden komen maar die kwam niets tegen... Uiteindelijk bekleding zitting beetje weggeduwd en toen zag ik ..... geen bedieningspin .... maar wel een stuk van het mechanisme dat ik met een schroevendraaier kon bedienen als de stoel in de normale stand stond.... Stukje draadeind even op maat gebogen zodat ik dat stukje mechanisme kon bedienen als de stoel ingeklapt was en toen ... anticlimax... kwam ie gelijk los... na enig zoeken (wat er allemaal onder een stoel van de kids ligt die een half jaar niet los is geweest...) kwam ik het, afgebroken, pinnetje ook tegen.

Ben binnenkort in Nederland en wil daar het reservedeel kopen, is dat al tweedehands op de markt? zo ja zo nee waar kan ik het het best kopen en wat is het goede partnummer? Er staan er drie op zie foto's. Of is er iemand op het forum die dat eventueel naar Portugal wil en kan sturen?

Mijn dank aan iedereen en ook alvast aan degene die mijn resterende vragen kan beantwoorden!

Skoda Stoel 1 (Large).jpg Skoda Stoel 2 (Large).jpg Skoda Stoel 3 (Large).jpg
 

Niceroom

Nieuw lid
Hmm toch nog even een onduidelijkheidje... in de parts list staan er 2 bevestigingelementen links en 2 rechts... er zijn dus in totaal 4 mogelijkheden...

Het is onduidelijk of links en rechts slaat op de stoel of op het bevestigingselement?

We moeten dus diegene die links op de tekening staat voor de stoel achter de bestuurder hebben...
Weet iemand raad?

P.S.
Lassen is geen optie breuk zit min of meer in het mechanisme... kan het eens vragen maar moet een precisie job zijn en denk niet dat dat hier lukt...

P.P.S.
Net bij de lokale dealer geweest, hadden het niet op voorraad, is besteld, levertijd 3 weken, kosten 28 Euro... Kan je niet voor tobben toch.. Volgens dealer kan lassen niet omdat het antimoon is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdZ
Bovenaan Onderaan