Het grote VAG #Dieselgate topic

MacManiac78

Forumguru
Ja dat weet ik. Maar hoe zit het dan met coulance als ik aan de beurt ben met de bekende problemen zoals EGR en dergelijke?

Life is FULL of risks.
Anders hen op schrift VERBIEDEN de update uit te voeren met als claim dat als ze het wel doen 5000 euro schade vergiedibg eisen.

En NA het onderhoud op RDW kijken of de auto nog in recall staat.
 

laagvlieger

Forumguru
Terwijl je bij zo'n update een certificaat in handen krijgt geduwd waarin het volgende staat:

" ... een certificaat dat bevestigt dat de uitvoering van de corrigerende maatregelen geen enkel negatief effect heeft op het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de motorprestaties of het geluidsemissieniveau van hun voertuig en dat alle gegevens met betrekking tot de homologatie van het voertuig ongewijzigd blijven."

bron: D'Ieteren.be

In de test is duidelijk te zien dat de CO2 uitstoot en het verbruik wél omhoog gaan. Over de grotere slijtage aan onderdelen zwijgen ze natuurlijk. Hoe officieel is die test van ADAC eigenlijk? Het gaat maar om één exemplaar dat ze getest hebben ...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed zo dat je alleen een duidelijk bewijs van eenhoger verbruik zult kunnen aantonen als je een verbruiksadministratie over langere tijd bijhoudt waarin een duidelijke en blijvende verhoging vanaf de datum van de update naar voren komt.
Want op 1 of enkele tankbeurten kun je geen enkele conclusie baseren omdat je nu eenmaal niet in een laboratorium rijdt en er dus sprake is van allerlei incidentele invloeden (temperatuur, meer of minder volgetankt, etc. etc.) die alleen over langere termijn uitgemiddeld kunnen raken.

Ik heb zo'n registratie vanaf dag 1 tot heden - en alle bonnetjes ook nog op een prikker. Dus als het nodig is, sta ik wat dit betreft in elk geval redelijk sterk...
 

MacManiac78

Forumguru
En Sinterklaas woont in Spanje.

En ik ben al 40 maanden zwanger en verwacht een 8-ling.

Geloof toch niet alles wat je leest.
VAG kan dat document met gemak afgeven omdat de ECU op slot staat en niemand in staat is om een real-life test uit te voeren.
 

MacManiac78

Forumguru
Redelijk sterk?


Meneer kunt u ons bewijzen dat u niet harder bent gaan rijden en/of de auto niet continu anders beladen heeft gehad?

Nee?

Heh jammer, we wijzen uw claim af.
 

Spierings

Forumguru
Ja dat weet ik. Maar hoe zit het dan met coulance als ik aan de beurt ben met de bekende problemen zoals EGR en dergelijke?


Waarschijnlijk zal de vergoeding bij een defect zo minimaal zijn dat je bij een universele garage als nog goedkoper af zou zijn.. En dan ben ik al zo positief dat je ergens kans op maakt, maar die kans zal minimaal zijn met een 6 jaar oude auto.

Na zo'n update zal je echt niet opnieuw garantie krijgen op al de mechanische onderdelen..

Al met al geen reden om naar de dealer te gaan..
 

Canon-Eye

Forumguru
Kijken ze in zo'n situatie naar eu-wetgeving?
Nee, lijkt me niet. De Duitse consumentenwetgeving prevaleert in eerste instantie totdat er een vonnis in hoogste instantie is.
Of er vervolgens nog een beroep mogelijk is bij het Europese Hof van Justitie staat te bezien - voer voor echte juristen...
 

Spierings

Forumguru
Je praat alsof het een regeling is waar iedereen recht op heeft.. Dit is geen regeling maar een uitspraak op een enkel geval welke ook nog eens in Duitsland is..

Denk dat ze een beetje doorgedraaid zijn bij de uitspraak.... Meneer heeft waarschijnlijk meerdere jaren met plezier in zijn wagen gereden zonder dat hij van de sjoemelsoftware wist.... Waarom moeten ze dan de nieuwprijs terug betalen, een wagen schrijft ook gewoon af.....
 

Wouter1

Forumguru
Precies, een uitspraak.
Dit betekent onafhankelijk toepassen van lokale wetgeving.
Ik kan niet beoordelen of er sprake is van doordraaien, maar zie ook geen aanleiding om dit te suggereren. Blijkbaar vind de rechter dat de eigenaar benadeeld is en vind de opgelegde uitspraak een passende compensatie.
 

kansberg

Forumguru
Geplaatst op: 13 februari 2017 14:30, door: Maarten Molenaar
3_db2015au01438_large_1486993122.jpg


EIGENAAR SJOEMELDIESEL NEGEERT RECALL

Terugroepacties in Nederland van sjoemeldiesels hebben afgelopen jaar slechts dertig procent van de eigenaren in beweging gekregen. De rest negeert tot nog toe de updates. Volgens Bovag en ANWB onder meer vanwege de (onterechte) vrees dat het voertuig meer gaat verbruiken en vermogen inlevert.

Blijkens een bericht van het AD rijden momenteel circa 115.000 Nederlanders met een VAG-personenauto die (nog) niet is aangepast. De kennelijke nonchalance komt ook doordat de persoonlijke veiligheid niet in het geding is. Daarnaast lijkt het milieuaspect onvoldoende tot de verbeelding te spreken om een software-update te laten uitvoeren.

In zijn berichtgeving meldt het AD dat medio februari vorig jaar zo’n 175.000 bestuurders van een VW, Audi, Seats of Skoda schriftelijk zijn benaderd om de dealer te bezoeken. Na een technische ingreep loopt de daadwerkelijke uitstoot weer in de pas met de fabriekswaarden. Cijfers van het RDW wijzen uit dat twaalf maanden later minder dan vijftigduizend dieselrijders daadwerkelijk de gewraakte software hebben laten verwijderen.

Het terugroepregister van RDW leert dat Mercedes-Benz vorig jaar kampioen recalls (44) was in Nederland. De helft ervan had betrekking op personenwagens. Renault stuurde dertig keer een terugroepbrief de deur uit, gevolgd door Toyota (19), Opel (17) en VW/Peugeot (beide 16).

Bron: Aftersales Magazine
 

Berry1912

Forumguru
Gewoon de aanpassing laten doen bij de dealer en zorgen dat er 20pk meer bij komt en garantie geven dat er niet meer verbruik is.
Staan morgen alle sjoemel-eigenaren bij de dealer voor de deur :maakmegek:
 

MacManiac78

Forumguru
Mmm.... Men wil een pleister proberen te plakken? Overal is terug te lezen dat de auto meer gaat drinken. En dat de EGR sneller kapot gaat is ook al bekend.
 

GJS

Senior Member
Hoezo negeren, ik heb helemaal nog geen uitnodiging gehad om de software aan te laten passen, ik heb vorig jaar alleen de aankondiging gehad dat ze er mee bezig zijn.
Zijn er ondertussen al mensen die een oproep hebben gehad voor aanpassing en dan met name voor de 1.2 TDI ?
 
Bovenaan Onderaan