Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouwdirk

Senior Member
eventueel een setje van een fabia3 kopen? deze steken er bij mij nu ook onder in combinatie met de crossclimates
de andere maten in m'n vorige post hebben ze nog niet in de crossclimate

upload_2016-11-27_17-2-43.png
 

Carlovdw

Forumguru
Ah. Ik was juist gaan kijken, en zag het ook. Zal jou wel op de hoogte houden ivm met dat setje
vd f3. Tanx
 

laagvlieger

Forumguru
Heeft de Rapid dezelfde bandenmaat dan de Fabia? Zo te zien wel, maar de Combi en de Spaceback zijn (ongeveer) van hetzelfde formaat in (ongeveer) dezelfde klasse. Ik vraag me nog steeds af waarom Skoda deze twee modellen naast elkaar in het gamma heeft staan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad - als ze dakrails willen leveren op de Rapid Spaceback - desnoods als optie - kan de Fabia Combi er wat mij betreft wel uit.
 

Noord26

Forumguru
Zijn er hier al meer mensen die rond rijden op Michelin cross climate?

Mijn ervaring tot op heden is erg positief. Ten opzichte van de winterbanden zijn ze nog een tandje stiller en zuiniger met brandstof.
 

bouwdirk

Senior Member
heb de crossclimate er nu net iets meer als een week onderstaan in 185/60R15

zuiniger zijn ze zeker tov m'n zomerbanden 215/45R16 maar stiller eigenlijk niet ondanks de 3db dat ze op
papier minder zijn.

Kan het verschil in verbruik in de bandenmaat zitten of ligt dit wel degelijk aan de banden?
 

Noord26

Forumguru
In theorie is dat hoe groter de diameter van de velg (en dus hoe groter de diameter van de band), des te meer verbruik. Een velg is zwaarder als een band. En dat extra gewicht kost extra energie om rond te krijgen.

Je ziet regelmatig race auto's met grote velgen en relatief platte band. Dat is niet omdat het zo mooi staat (want over het algemeen is het: grotere velg = mooier..?), maar anders past de remklauw er niet omheen. Wil je zo zuinig mogelijk rijden, dan moet je velg kiezen die zo klein mogelijk qua diameter, zodat die nog over de remklauw past. Dat zal voor een Fabia of Rapid 14" zijn. Voor onze SuperB is 16" het minimale.
 

boontjeRS

Forumguru
Bij mijn rs zitten er de winterbanden van Falken er weer onder met maatje 225/40/18. Heel content van! Kostprijs nieuw vorig jaar 416 euro (uitgebalanceerd en geplaatst). Een aanrader, geen problemen mee gehad in de sneeuw begin dit jaar in de ardennen.
 
Ik heb nu meer dan een jaar de Cross Climates op 17inch velgen van de Superb. De wegligging van de banden is erg goed en zeker bij natte rijbaan. Het geluid is echter enorm toegenomen nadat het profiel minder wordt. De auto is uitgelijnd en de banden worden regelmatig van voor naar achter gewisseld ivm slijtage. Ze maken een heel donker zingend geluid. boven de 140km wordt het stiller , maar ja dat kan je niet overal rijden natuurlijk. Voor mij een reden om toch weer naar winter / zomer banden te gaan als deze versleten zijn.
 

Bakkertje

Forumguru
maar anders past de remklauw er niet omheen.

Hmm.. een remklauw om je wiel, dat lijkt me best aardig :deuk::D

Verder helemaal eens met je verhaal hoor, maar je hebt je even vertypt hehehe, winterbanden kun je het best in een zo klein mogelijke diameter monteren en volgens mij zelfs ook liever wat smaller dan je zomerbanden ..
 

eriktv

Forumguru
Ik heb een band-/velgcombinatie waar volgens het boekje geen sneeuwkettingen op kunnen (225/45/17 op S2C). Als plan B heb ik (zoals ik eerder meldde) nog wel de oude set stalen velgen 205/55/16 liggen met mindere banden (zowel qua profiel als merk). Ik wilde toch eens met eigen ogen aanschouwen wat er nu mis gaat, dus even de ketting eromheen gelegd en foto's gemaakt. Kan iemand me vertellen waar het nu precies fout kan gaan? Ik heb +/- 30 foto's gemaakt, dus kan ook vanuit andere hoeken uploaden.

Op de tweede foto is te zien dat er nog een vinger (de overbelichte witte vlek :bloos:) tussen ketting en demper past. Bij volledig insturen nog twee vingers ruimte tot aan wielkast.
image.jpeg image.jpeg

Als ik ze nodig heb is het voor een klein stukje, redelijk rechtuit. We zijn geen wintersporters, maar mijn schoonouders wonen op een 7% heuvel in CZ.
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij zijn er twee problemen:
  1. De kettingen liggen tegen je LM velgen aan. Die worden daar vast niet mooier van...
  2. Bij volledig inveren (evt. in combinatie met insturen, bijvoorbeeld als je bij een inrit een stoep opdraait) heb je kans dat de kettingen het spatbord raken.
Maar wat ik niet snap: Heb je nu de kettingen van 205/55R16 om 225/45R17 gelegd? Past dat dan? Dat zou ik namelijk niet verwachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

eriktv

Forumguru
Nee, deze kettingen zijn ook voor de grotere velgen. Als ik ze er netjes om leg raken alleen de plasticomhulde schakels de velgen. En het gaat enkel om de heuvel bij mijn schoonouders zonder spannende bochten of hobbels. Ik heb nu als plan B een set tweedehands (ongebruikte) Michelin Easy Grip gekocht en heb de kettingen dan als plan C (en de kettingenplicht).

Als ik het echt niet vertrouw op basis van de weerberichten gooi ik de oude 16 inch stalen velgen er wel op, dan hoef ik nergens over na te denken. Krik, momentsleutel en doppenset liggen al onder de kerstboom :D
 
Ik vind alles wel meevallen @eriktv . Ok ze raken je velg een beetje ,maar dat doen de meeste wel geloof ik . Daarvoor is dat stukje ketting in het plastic.
Bij mij was minder ruimte bij de veerpoot dus dat stukje geloof ik ook wel.
Weet niet of je auto verlaagt is ? Dan het het met het inveren ook wel meevallen.
Maar je kunt het het zelfde het beste inzien en inschatten denk ik . Geen wintersportgebied met haarspeld bochten scheelt ook enorm ..
Maar wie ben ik, ik kijk wat minder krab als de meeste hier denk ik en heb ook een afwijkende banden maat , dat adviseert Skoda ook niet ..
 

eriktv

Forumguru
Dat was mijn gedachte ook, afgelopen weekend is er een setje Eibach 30mm en Bilstein dempers geplaatst. Ik houd het op mijn ABC-plan en als noodplan de stalen velgen :D
 

B.Stuurder

Forumguru
Er zijn kettingen in de handel die bij een O3 passen om 18" zonder iets te raken, mits de auto niet verlaagd is. Dus ik denk dat dat ook voor een S3 geldt. Vandaag over gehad met de Profile-man. Hij raadde echter wel aan om in wintersport situatie toch een kleinere velg te kiezen met een smallere band.

Zelf mijn winterbanden voor het laatst om de wielen van de oude trouwe Renault laten leggen, weer keurig geregeld, geen schade aan velgen of banden, in 20 minuten stond ik weer buiten. Nog even 4 weken rijden.

Ik heb meteen wel voor de O3 straks 235/35 R19 winterbanden gereserveerd, anders is er weer niks meer te krijgen, stel dat de winter ineens doorbreekt. Continental Wintercontact TS850PXLFR. Met snelheidscodering W, mocht ik gaan tunen en het toch nog 17 graden blijken te worden.:laugh:
Sneeuwkettingen heb ik toch nooit nodig, dus gewoon winterbanden om de winterbestendige LM velg.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan