Ruitenwisser vervangen (Bosch Aerotwin)

Ik was toe aan nieuwe ruitenwissers, ik heb de standaard aerotwin er op zitten. Setje wissers bijna 40 euro, best veel. Ik heb een site gevonden waar ze spreken over het vervangen van het rubber, het rubber is namelijk gewoon te bestellen bij de volkswagen dealer voor € 7,50. Kijk maar eens op http://www.eldiape.com/ruitenwisser/ruitenwisser.htm voor de nummers en de methode. Werkt perfect en is stukken goedkoper
 

joergarms

Senior Member
Ik heb zojuist deze wissers besteld. Na een jaar lang, tot behoorlijke tevredenheid met ja, u leest het goed, flatblades van de Action haha.
Ben benieuwd of deze 5 maal duurdere ook echt veel beter bevallen, lijkt me een leuke test.
Die van de Action waren toen iets van 3 euro per stuk, nu dus een setje Bosch van 35 euro.
http://www.ruitenwisserwinkel.nl/bosch-aerotwin/skoda/p-1b/91--skoda-fabia-combi-ar-533-s.html

Zodra ik ze binnen en gemonteerd heb, zal ik als ik er aan denk nog even een reactie plaatsen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik moet de mijne ook gaan vervangen. IK dacht eerst dat ze vies waren maar het rubber begint los te laten. Ik neem aan dat er geen verschil zit in ruitenwissers voor een Fabia en een Roomster?
 

joergarms

Senior Member
Kreeg ze afgelopen zaterdag binnen. Gelijk gemonteerd, perfect systeem! Geen wisgeluiden, volledig streeploos en qua bevestigingssysteem veel mooier dan de vorige. Al met al helemaal tevreden.
 

ceid

Lid
Losse rubbers gehaald bij de VW dealer, grootste probleem is de plastic kapjes eraf halen. Hierna is het kinderspel.
Voor 14,50 weer wissers als nieuw!

Succes voor degene die een goedkope oplossing willen!

Charles
 

Cordoba

Forumguru
Kreeg ze afgelopen zaterdag binnen. Gelijk gemonteerd, perfect systeem! Geen wisgeluiden, volledig streeploos en qua bevestigingssysteem veel mooier dan de vorige. Al met al helemaal tevreden.

Ik heb sinds een half jaartje die Action dingen, de juiste lengte was even zoeken, maar uiteindelijk links én rechts gevonden, naar mijn ervaring veel beter wissen en stiller dan de Bosch die er op zat.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb pas losse rubbers besteld bij Conrad, standaard lengte, zelf op maat knippen, voor 2 euro per set. Kan je niet echt een buil aan vallen :laugh:. Echter het rubber is vrij stug (lijkt wel plastic!); ik had nog niet lang geleden een hele set van Würth gekocht, omdat de $$ Valeo's van de dealer mij niet bevallen zijn (begonnen na een paar weken al te strepen, en na 10 maanden begonnen ze veel herrie en geklapper te maken) die ga ik eerst 'op' maken. Eens kijken hoe lang die mee gaan.
Toch alvast eens zo'n stuk rubber op de armen van de Valeo's gemonteerd, en ik moet zeggen: het wist wel en ze doen hun werk goed. Gesteld dat je er slechts 2 a 3 maanden mee doet (gezien de verwachte kwaliteit), kom je toch op zo'n 12,- op jaarbasis voor een set. Da's al andere koek dan die 35,- van de Valeo's van de dealert :xyxthumbs:

Mijn auto staat wel altijd, de hele dag, in de zon als die schijnt, dus de ruitenwissers gaan er bij mij wellicht wat harder doorheen, vergeleken met iemand die de auto naast het huis / carport / garage heeft staan gedurende de dag. Die slijtage indicatoren, waren na 8 maanden al geel gekleurd bij mijn Valeo's...
 
Hhhmmm... moet toch maar es wat verder experimenteren met dat ruitewisserrubber als ik dit allemaal lees.
Heb zelf een paar maandjes geleden gekozen voor een setje Valeo VM221 Silencio 525+525 mm. ruitewissers.
Wat een meuk zeg!!!
Niks "Silencio" want die dingen gaan piepend over je voorruit.
En dát voor ruim 37 Euro voor een setje :smiley29:

Uiteraard ben ik dezelfde week nog terug gegaan om te reclameren.
Reactie magazijn medewerker: "Wij herkennen uw klacht niet en we hebben nooit eerder klachten gehad over dat type ruitewisser".
En daar sta je dan met je goed fatsoen en je piepende ruitewissers.
Ik weet het, had ze gelijk kunnen vervangen door een ander merk maar daar ben ik dan net weer effe te "groen" voor.
Maar binnenkort gooi ik ze eraf en komt er wat anders op.
Rust in de tent als er gewist wordt :winkie:

Owja, de slijtage indicatoren kleurden binnen een paar weekjes al geel.
Niet dat ik daar veel waarde aan hecht zolang de ruit maar streeploos schoon wordt.
Dat laatste hebben ze ongeveer 3 maandjes gedaan :ahum:
 

turboturbo

Forumguru
Wel of niet strepen is ook belangrijker dan die slijtage indicatoren, maar het zegt wel iets over hoeveel zon uren de rubbers hebben gekregen, en hoe soepel het rubber is of blijft. Dan kan de wisser misschien nog nagenoeg streeploos wissen, maar dan gaan ze veel herrie maken bij het 'omklappen' en dat piept soms (als ze bijv. helemaal niet meer omklappen doordat ze te stug zijn geworden)
 

m123maurice

Nieuw lid
Piepen of schrompen van ruitenwissers heeft vaak te maken met de hoek die wisserarmen met de ruit maken. Door hier een beetje aan te buigen kun je proberen of het minder wordt. Voor mij bestaat er maar een fatsoenlijke wisser en dat is de Bosch Aerotwin !! En dan gewoon bij onze oosterburen bestellen ....scheelt enorm in prijs !!
 
Ik heb op een vorige auto ook al eens een setje flatblades gemonteerd (te vergelijken met de Aerotwins).
Ze wisten goed, piepten ook niet maar het grootste probleem was dat die dingen ontzettende last hebben van "lift" vanaf zo'n 120 km/u.
Bij 140 km/u was het al niet meer te doen.

Yep, ik hoor de Koos Spee aanhangers al roepen: "mot je maar nie zo hard rijden in de (mot)regen", maar zoals ik al eerder aangaf zit ik veel op de duitse Autobahn en dan moet je wel met de stroom meerijden :grin:
 

Tresc

Nieuw lid
Hallo. Mijn naam is Lucas en ik ben nieuw op dit forum. Laat me beginnen met mijn eerste probleem.

Ik heb problemen met mijn ruitenwissers op de Skoda Octavia 2013. Ze zijn lawaaierig geworden toen de winter begon en soms stuiteren ze zelfs over de voorruit.

Omdat het “aerotwin” ruitenwissers zijn is het dan wel mogelijk om alleen het rubber te vervangen? Of moet ik de hele ruitenwissers vervangen? Als het mogelijk om alleen het rubber te vervangen – wat hebben jullie ontdekt, welke is het beste voor een lage prijs?
 
Bovenaan Onderaan