Cruisecontrol Octavia I 1.9 TDI

Ik kon zo snel geen draadje vinden naar dit topic, dus stel ik de vraag maar (wellicht voor de zoveelste keer :tongue: ).

Ik heb een Skoda Octavia 1,9 TDI uit 2002. Na wat ge-googel en navragen blijkt dat er voor inbouw van cruisecontrol "slechts" een nieuwe stuurkolomschakelaar, bedrading naar de regel-unit onder de motorkap, en (tromgeroffel) her-programmeren van deze regelunit nodig is.
Dus in andere woorden, het model is er al min of meer gereed voor.

Ik heb ondertussen ook al wat prijzen opgevraagd bij verschillende garages. De prijzen variëren van €400 tot €600 inclusief BTW, wat ik misdadig hoog vind voor deze toch wel fijne uitbreiding van mijn rijcomfort.

Ik heb geen twee linkerhanden. Een nieuw richtingaanwijsstokje inclusief cruisecontrol bediening (Febi Bilstein) kost mij een kleine €40.
Installatie en bedrading trekken zal mij een paar uren op een zaterdag gaan kosten. Dat is dus geen probleem.

Wat overblijft is het herprogrammeren van de regelunit.

Ik heb eingelijk niet gevraagd aan een Skoda garage of het alleen inprogrammeren van de regelunit ook een mogelijkheid is.

Is er iemand op dit forum die dit dit al eens heeft voorgehad?
 

Desperado

Forumguru
Deze optie wil ik ook graag in de Octavia in gaan bouwen of laten bouwen. Is hier iets meer info over?
 

Michelv.

Forumguru
Zou even vragen aan Vagtechniek in Veghel, die zijn zeker goedkoper dan de Dealer en plaatsen een originele.
 
Ik heb er naar laten kijken. De "firmware" in mijn computer is er helaas niet geschikt voor. (heb het geprobeerd met de originele VW cruise control, NIET met aftermarket set).
 

Desperado

Forumguru
Vagtechniek kan het niet helaas. Is er iemand die het al eens heeft laten inbouwen met een andere set?
 
Idd, dan wordt het toch een john gold denk ik.

Ik vind het erg jammer. Het LEEK zo gemakkelijk :tongue:
Ik kan natuurlijk altijd de computer vervangen, maar dit lijkt me erg kostbaar. Zeker omdat mijn Skoda ook niet meer de nieuwste is zou de uitgave niet in proportie zijn.
Maar ja, zeker op lange ritten is cruise control echt heerlijk.
 
Dus we zijn meer dan een jaar verder.
Onlangs moest mijn Octavia een nieuwe distributieriem hebben en toen ik had ik het er nog even over met de eigenaar van de werkplaats / garage.

Mijn garage had nieuwe hardware waarmee de computer van mijn Octavia de vereiste 'firmware upgrade' kon krijgen om een officiele VW cruise control aan te kunnen melden. Ik vroeg hem om het te testen, en dit bleek mogelijk te zijn.
VW wilde helaas niet enkel de bediening en kabelboom verkopen, alleen maar een volledige set, inclusief computer. Na wat zoekwerk iemand kunnen vinden die 'onofficieel' hier wel aan kon komen voor de kosten van 195 Euro.
Dat en twee uurtjes arbeid later, en ik heb een werkende, officiele VW / Skoda cruise control in mijn Octavia.
 

Bijlagen

  • IMG_20150327_160106.jpg
    IMG_20150327_160106.jpg
    210,6 KB · Weergaven: 24

Goggle

Nieuw lid
@ Eddyedje, Heb je soms meer info bij wie je te rade bent gegaan voor die installatie van de cruise bediening?
 
Bovenaan Onderaan