Skoda citigo automaat zelfde als in VW Up?

Wormse

Nieuw lid
Dag mensen,
misschien een wat technische vraag maar waar ik wel graag antwoord op wil hebben.
Heeft de Skoda Citygo automaat dezelfde automaat als in de Volkswagen Up?

Bij voorbaat dank.
 

Level42

Forumguru
Nou, de Seat Mii, de Volkswagen Up en de Skoda Citigo worden allemaal indezelfde Skoda fabriek in elkaar gezet. Daarnaast fabriceert Skoda ook nog eens alle DSG automaten voor het hele VAG concern.
Dan lijkt het me wel heel sterk als er verschil tussen die twee zou zitten.....
 

CDK

Forumguru
Ja, Mii, CitiGo en Up hebben dezelfde gerobotiseerde handbak, in de volksmond automaat genoemd.
 

0ri0n88

Forumguru
Ik dacht niet dat het een dsg is die in de up, mii en citigo zit maar wat @Corné de Kluijver zegt een gerobotiseerde handbak die je ook echt onwijs voelt schakelen is mijn ervaring aangezien mijn schoonvader er 1 rijdt in de up.
Dsg is niet leverbaar op die kleinere modellen dacht ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blackciti

Senior Member
gerobotiseerde handbak :tongue:
Ik weet niet of dat werkelijk het geval is, maar gerobotiseerde versnellingsbakken zijn niet echt een onverdeeld succes omdat ze nog al wat tijd nodig hebben voordat ze daadwerkelijk iets doen wat ze moeten doen. Bij Fiat en Smart zijn ze in ieder geval geen succes.
 

Cordoba

Forumguru
Een DSG is toch een gerobotiseerde handbak? En DSG's van andere concerns zijn bij mijn weten nog niet op het kwaliteitsniveau van de VW-groep.
 

0ri0n88

Forumguru
Een DSG is toch een gerobotiseerde handbak?
Ja maar wel 1 met 2 koppelingen. In tegenstelling tot de up en de andere merken die genoemd worden zijn gewone handbakken met 1 koppeling. Schakelen wordt meer gevoeld en dient eigenlijk alsnog manual te gebeuren voor het fijnste rijgenot.
 

EdK

Forumguru
Ach doe mij maar gewoon de oude vertrouwde handbak....... heb je verder ook geen gezeur over te vroeg of te laat schakelen en al die verdere shit
 

0ri0n88

Forumguru
Voor mij nooit meer roeren privé gezien dan @EdK
Ieder zijn ding, maar zo een bak als in de up die een kennis van me heeft schakelt als een krant in de automatische stand.
 

oco1979

Forumguru
half-automaat is de koppelingspedaal vervangen door een elektrische bediening.
idem aan de handbak maar kopplingbediening is ecu gestuurd.(Daar loopt het meestal niet goed mee)
dsg is totaal anders
voorkeur kwaliteit is klassiek automaat,koppelomvormer zoals hier aangegeven ZF;
DSG zal vlugger opschakelen maar ZF bij traagoptrekken en aanzetten veel soepeler.
Alles heeft voor en nadelen van zo systeem.
 

andrehj

Forumguru
Een DSG is toch een gerobotiseerde handbak? En DSG's van andere concerns zijn bij mijn weten nog niet op het kwaliteitsniveau van de VW-groep.
Ik hoop toch dat je dit sarcastisch bedoelde... Nieuwe schakelt bijv. een DQ-200 best prima, maar van de concurrentie (bijvoorbeeld de DSG's van Getrag, die in diverse Renaultmodellen worden geleverd) hoor ik vele malen minder problemen dan van de variant van VAG.
 

Cordoba

Forumguru
@Noord26 Ik bedoelde dit vooral in grote lijnen, probleem met de Vag-dsg is vooral het veel te vroeg op laten schakelen, dus eigenlijk de afstelling die vanuit milieu-overwegingen belabberd is. Natuurlijk zijn er ook andere concerns met een goede bak, maar ook veel concerns waarbij de bak het 'net niet' is.

@andrehj Nee, dat was niet echt sarcastisch bedoeld, je hoort toch regelmatig van dsg's van andere concerns die net wat minder soepel reageren. Het probleem bij de Vag-dsg's zit naar mijn mening in de 'milieu-vriendelijke'-software, waar de hardware bij een goede afstelling een stuk beter kan presteren. Natuurlijk komen er steeds meer fabrikanten met een goede dsg, dat is de wet van de remmende voorsprong: naarmate de tijd verstrijkt sinds een nieuwe ontwikkeling komen de concurrenten steeds dichterbij, tot ze je op een gegeven moment voorbij gaan, en je zelf weer in de achtervolging kan.
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat was niet echt sarcastisch bedoeld, je hoort toch regelmatig van dsg's van andere concerns die net wat minder soepel reageren.
Dat klopt, dat hoor ik ook van de journalisten. Maar tot nu toe blijven de bakken van Renault (Getrag) wel gewoon heel, in plaats van dat ze bij 90.000 km al aan de derde koppelingsset toe zijn (zoals ik vandaag weer in een ander topic las).
Dus wat is dan "kwaliteit"?
 

Blackciti

Senior Member
@Codoba: Dan heb ik er nog wel een. Als ik in mijn 75pk Citigo rijd, hoe het in de 60pk versie is, weet ik niet, maar dan geeft het display steeds bij zeer lage toeren aan dat er naar een hogere versnelling dient te worden geschakeld. Zo wil het dat er al bij 50km/h in de vijfde versnelling moet worden gereden. En dat allemaal voor het milieu. Ik vind dat je de motor dan onder toert, zodat hij bij het minste beetje meer gasgeven moet zwoegen en dat is zo mogelijk nog slechter dan over toeren. Het is een bekend gegeven dat motoren die nooit flink toeren draaien totaal vervuilen met alle gevolgen van dien.
Je kunt een automotor geen groter plezier doen dan honderden kilometers op de Duitse autobahn met behoorlijke toeren rijden. Je zult dan merken dat zelfs die kilometers behoorlijk zuinig zijn afgelegd.
 
Bovenaan Onderaan