OIII 1.0 TSI Style Business Combi, DSG-7, , MY2017

Planqgas

Actief lid
Zo, de eerste 1000 KM in mijn Denim blauwe schicht zitten er op. Tijd om eens uit de doeken te doen hoe deze km's zijn bevallen.
Dagelijks woon-werkverkeer is 34 km enkele reis, waarvan de helft snelwegkilometers. Heenweg is altijd vrij en tijdens de terugweg zijn vrijwel alle snelwegkilometers filerijden (langzaam rijdend en stilstaand verkeer).

Voor mij voor het eerst een Skoda. Ik heb mijn Ford Focus 1.6 (handgeschakeld, benzine) uit 2004 met 240K op de teller ingeruild. Daarvoor heb ik ook al jaren Ford gereden.
Alle auto's zijn privé gereden, zo ook de Skoda.

Ik moet zeggen dat ik tijdens de proefrit van sceptisch naar liefhebber ben geschoten binnen een paar seconden. Na de oplevering is dit onveranderd gebleven... Sterker, het is alleen maar versterkt.
Wat een genot deze auto!

Waar zullen we mee beginnen?
  • De motor:
Ik zal beginnen met de motor, daar de meesten benieuwd zijn naar de ervaringen met een 1.0.
Het blok ligt lieflijk ogend in de motorruimte met zijn 3 cilinders. Het is onbegrijpelijk dat zo'n grote wagen met zo weinig materiaal vooruit te krijgen is. Dat moet toch ergens zeer doen zou je denken? Hoge toeren? Een jankend geluid misschien? ... Niets van dit alles. Het is een zeer stille motor en blijft normaal in de toeren. Niks jankend of hoog gierend geluid. Hij is vlot (veel vlotter dan de Focus) en de turbo is in staat nog een kick in de rug te geven. Fantastische ervaring hoor! Soepel en met vertrouwen.
Ik lees hier en daar dat men verwacht of vindt dat de 3 cilinders "typisch" brommen. Dat klopt wel, maar dat wordt veroorzaakt door het snelle opschakelen van de DSG. In de D-stand rijdt hij 50 in z'n 6e versnelling. Dat vraagt wat het blokje en dat hoor je. In de S-stand hoor ik het niet meer, daar de schakelmomenten langer zijn en meer toeren gedraaid worden voor er opgeschakeld wordt.

Het blok heeft standaard een start-stopsysteem meegekregen. Deze zet ik in de file uit, hoewel ik dat niet zou hoeven te doen. Ik moet het boekje er nog eens op naslaan hoe ik het afslaan met remdosering kan ontlopen.

Het tunen van het blok laat ik, mede na feedback van een bekende tuner, voorlopig even voor wat het is.

@fonzamundo heeft in zijn topic al eens een verwijzing gedaan naar een artikel in het SKODA-magazine, waarin de al dan niet zwaardere belasting op de 1.0 TSI wordt uitgelegd. http://www.skodaforum.nl/forum/i/review-1-0-tsi-in-een-oiii.31516/

  • De DSG-7:
Ik wilde in mijn nieuwe auto perse een automaat. Dit is gekomen doordat ik enkele keren voor langere tijd in Amerika heb verbleven en steeds met een auto met automaat heb gereden. Verslavend en ik wil niet meer anders!
Onze tweede koe is een Citroën C2 met een semi-automaat. Je kent ze wel, zo één met een schakelbak met daaraan een gerobotiseerde schakelcomputer. Het is op zich fijn dat het automatisch kan gaan (of met flippers of tiptronic), maar het kan mij niet echt bekoren.

De DSG is een techniek wat je een heerlijk schokvrije rit laat ervaren. Dit komt natuurlijk omdat je met twee schakelbakken rijdt. Wanneer je in de ene versnelling rijdt, wordt de versnelling ernaast alvast door de andere schakelbak klaargezet. Zo'n "smooth" ritje geeft je dan ook een super-de-luxe gevoel. Heerlijk.

Hij is fabrieks-af erg zuinig afgesteld in de D-stand, zoals eerder aangegeven. Hij schakelt erg snel op en dit veroorzaakt de "typische" brom op lage snelheden (tot 80 km/u). Op de hogere snelheden hoor ik geen "typische brom. In de S-stand hoor je de brom ook niet, omdat de schakelmomenten langer zijn.
Ik heb mij trouwens laten vertellen dat de S-stand de zogenoemde Audi-stand is die sommigen middels VCDS laten installeren op de D-stand. Ik weet dus niet zeker of dit klopt.
Er zit in de D-stand een korte vertraging op het intrappen van het gas (gasrespons). Ik vind het niet storend en ik kan mijn rijstijl hier prima op aanpassen. Wellicht dat ik het een keer laat aanpassen middels VCDS wanneer er nog overige zaken aangepast dienen te worden.

Ik rij trouwens zelf gewoon in de D-stand. Ik ben mij al een beetje aan het verdiepen in het eventueel laten tunen van de DSG, maar ben daar nog niet uit. Dit is dan sowieso een langere termijn idee.

  • Exterieur, wielen, verlichting
De wagen is geleverd met 18" Alaris velgen. De banden zijn in de maat 225/40.
Voor mij voor het eerst om met zulke grote velgen en dunne banden te rijden. Het ziet er sportief uit en de grootte zorgt ervoor dat hij, ondanks dat hij hoog op de veren staat, geen giraffe lijkt. Hoewel je voelt dat deze banden eronder zitten zijn ze niet onplezierig. Het standaard merk band ligt erom. Ik had er achteraf all-season om moeten laten zetten. Ik ben niet meer van plan om aparte winterbanden aan te schaffen. Mede door de nieuwe winterbandentest van de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/2016. Hier komen de all seasonbanden goed uit de test.

Hij is lekker geveerd. Niet te sportief, maar zeker ook niet te zacht. Zoals gezegd wat hoog op de veren, dus wellicht op termijn nog laten verlagen.

Verder prachtige lijn, zonder opsmuk. De kleur Denim-Blue is prachtig op deze auto. De kleur zie je niet veel en ik heb er al veel positieve reacties op gekregen.

De zilveren dakdragers en de chromen raamomlijsting geven het geheel een exclusieve uitstraling. Ik heb er nog een beschermlijst op de bumper bij laten zetten ivm de hockeyzaterdagen van de dames en de (kampeer)vakanties.
Ook heb ik de RVS dorpellijsten van Superskoda geplaatst, wat naast een nette en exclusievere uitstraling ook praktisch is. Wederom vanwege de kleinere hockeydames die op de dorpel in- en uitstappen.

Fijn is de xenonverlichting. Mooi helder beeld en beweegt mee in de bochten. Ik snap alleen niet waarom (naast de remverlichting) niet alles LED is geworden. Ook vindt ik het onbegrijpelijk dat er niet in de achteruitkijkspiegel een blinde hoek verklikker zit. Op deze auto zou dit mijn inziens standaard moeten zitten.

  • Interieur en panoramadak
Het interieur is prachtig afgewerkt met zacht plastic en doet exclusief aan. Alles zit op een logische plek en de diffuse interieurverlichting is mooi en geeft rust in de nachtelijke uurtjes.
De stoelen zijn leder met alcantara bekleed in de kleur zwart. Ook dit ziet er prachtig uit, zit zacht en warm. Tijdens het rijden is er niets anders te horen dan het afrolgeluid van de banden en het Canton geluidssysteem. Betreffend het Canton-systeem; Ik ben geen audiofiel en het geluid voldoet voor mij vooralsnog prima.

De kofferruimte is een echte balzaal en hopelijk kunnen we nu alles meenemen tijdens de vakantie. We hebben geen reservewiel genomen, waardoor er onder de vloer nog extra ruimte is om spullen op te bergen. Ik hoop dat er geen trekhaak bijgeplaatst hoeft te worden, maar dat zal blijken in het voorjaar wanneer we gaan proef bepakken.

Het panoramadak is geplaatst in opdracht van de kinderen, nadat we een proefrit hadden gemaakt. Omdat dit een "actieprijs" was (toen tourvoordeel, maar nu nog steeds in de "actie") dit ook gedaan. Erg mooi, dat wel. Ik moet wel bekennen dat ik deze niet had laten plaatsen voor de "orginele" prijs.

  • WVTTK
De Columbus is een fantastisch apparaat. Duidelijk en groot (8"scherm) en zonder boekje te bedienen. De navigatie is super snel. De dame kletst wel wat veel en heeft soms rare uitspraken. "Volg Goud - A". De kinderen vinden het hilarisch.

Een briljante uitvinding is de zogenoemde phonebox. De telefoon heeft in deze box een beter bereik en is minder storingsgevoelig. Indien de telefoon hiervoor geschikt is, wordt deze draadloos opgeladen! Briljant. De bediening gaat vervolgens via Columbus en werkt prima. Bijkomend voordeel: Je kunt niet appen of apps lezen. SMS wel overigens. Handsfree gegarandeerd dus.

De auto is twee jaar gratis "Connected". Middels een app op de telefoon kun je het een en ander zien omtrent de auto. Is deze vergrendeld? Is de auto verplaatst? Waar staat de auto? Hoeveel zit er nog in de tank en wat is de actieradius? Ook houdt deze de ritten bij, wat opgeslagen en uitgeprint kan worden. De belastingdienst schijnt deze uitdraaien te accepteren als bewijs.
Allemaal grappig en het ziet er mooi uit, maar ik zie er (buiten de ritregistratie voor de leaserijders) niet veel meerwaarde in. Na de twee jaar dien je er voor te betalen. Ik denk niet dat ik daar als privérijder behoefte aan heb.

Ik heb trouwens geen automatische cruise control en dat voel ik ivm het vele filerijden als een gemis. Dat gaat op het lijstje voor de volgende auto... Over 15 jaar ofzo.

Al met al: Ik ben overenthousiast en ik rij iedere dag met een glimlach in de auto rond. Het verveeld geen moment en ik kijk uit naar de komende kilometers. Wie weet denk ik er bij de volgende update anders over, maar ik kan me dat op dit moment niet voorstellen.

Enkele foto's op verzoek bijgevoegd. Deze komen uit mijn topic in "Mijn auto". Hierin staat nog enkele informatie over de uitvoering en de extra's.
http://www.skodaforum.nl/forum/i/oiii-1-0-tsi-combi-dsg-7-style-businessline-denim-blue.31416/

voorzijde-rechts-jpg.54022


zijkant-rechts-jpg.54023


achterzijde-rechts-jpg.54024



dashboard-jpg.54028


middenconsole-jpg.54029


bekleding-leder-met-alcantara-jpg.54030


multifunctionele-pocket-uitgerold-jpg.54033


panoramadak-buitenaanzicht-jpg.54035


skoda-connected-jpg.54036
 
Laatst bewerkt:
Mooi geschreven, goed stuk!

Ben blij om te lezen dat hij zo goed bevalt. Mijn woon-werk-verkeer is 31 km en heb ook de helft snelwegkilometers. Goed om te lezen dat het 1.0 motortje icm de DSG zo geweldig bevalt; verheug me nu nog meer op de komst.

Vandaag onderweg met m'n Astra (140pk) met daarin 4 extra passagiers van rond de 13 jaar en ik kon de zwaarte goed merken. Vroeg me toch wel af, beetje angstig, of de 115pk straks wel genoeg zal zijn. Tijd zal het uitwijzen...

Ben wel benieuwd wat je gaat doen met de VCDS en de DSG... ik ga je even "stalken".

Veilige km's toegewenst!
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Leuke en duidelijke manier om je ervaringen te delen. Er is 1 ding wat ik mij afvraag, volgens mij wordt in Nederland de Style Business geleverd met een Columbus navigatie en jij hebt het over Amundsen. Weet je het zeker?
 

Planqgas

Actief lid
Leuke en duidelijke manier om je ervaringen te delen. Er is 1 ding wat ik mij afvraag, volgens mij wordt in Nederland de Style Business geleverd met een Columbus navigatie en jij hebt het over Amundsen. Weet je het zeker?

Dom, je hebt gelijk! Heb het aangepast... :bloos:
 

leon-cupra

Forumguru
Dom, je hebt gelijk! Heb het aangepast... :bloos:
In het stukje over je phone spreek je ook nog over amundsen ;)

Ontopic: kan begrijpen dat je laaiend enthousiast bent over je O3. Als je de specs van de 1.0 ziet is dit absoluut geen traag beestje en dit gekoppeld aan de DSG: kan niet anders dan een relaxe, comfortabele, vlotte , knappe, .... (We kunnen nog even doorgaan :D) gezinswagen zijn. Jouw wagen zit ook lekker in de opties. :thumbsup:

Betreft de dsg: het zuinig afgesteld zijn trekken ze blijkbaar bij alle modellen en motoren door. Herken dit ook perfect in mijn vRS. Als je gewoon rijdt draait de motor max 1500toeren. Zijn waardes van een diesel :sterretjes:
Denk een bezoekje aan een dsg-dokter, dat dit de dsg wel ten goede zal komen (en het rijplezier).
 
E

Ex-lid 2926

Mooi verslag, een plezier om te lezen. Lijkt mij een hele fijne auto. De dealer maar eens vragen of ze een 1.0 hebben en of ik die een dagje mee kan krijgen als mijn O2 zijn 200.000 beurt krijgt.
 

CDK

Forumguru
Veel plezier met de nieuwe aanwinst toegewenst!
Ik lees over op de langere termijn de DSG aanpassen..., tipje van mijn kant, doe dat zo snel mogelijk, geeft je nog veel meer rijplezier als dat je nu al hebt. :jaja:
Ook is het chippen van de motor een aanrader. Uit die 1.0 3 cilinder is 135 tot 140 pk te halen afhankelijk van welke benzine je tankt. Zeker weten dat je dan nóg meer rijpret hebt ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat is het toch een plaatje. Ik heb getwijfeld tussen deze kleur en race blue, maar de laatste gekozen vanwege alle aanpassingen. Anders was dit mijn auto geweest.
 

stitch

Lid
Mooie verslag...mijn 1.6tdi dsg style business is onderweg.

Nog wel een vraagje over de app.
2jaar gratis connected heb je dan ook rittenregistratie en locatiebepaling? Zonder dat je deze optie hebt afgenomen?
 

Planqgas

Actief lid
Nog wel een vraagje over de app.
2jaar gratis connected heb je dan ook rittenregistratie en locatiebepaling? Zonder dat je deze optie hebt afgenomen?

Ja, dat klopt. Hij houdt de ritten netjes bij en heeft ook locatiebepaling. Hij geeft ook (optioneel) een seintje wanneer de auto in beweging/verplaatst is.

Deze zat er inderdaad bij, zonder dat ik deze had afgenomen. Het stond overigens wel op de bestelbon.
De dealer gaf aan dat de module bij Pon zelf wordt ingebouwd. Het is optioneel of je er ook gebruik van wilt maken en of je de verzamelde gegevens wilt delen met hen.
 

stitch

Lid
Zoals ik het boekje lees is vanaf de ambition uitvoering 2 jaar connected standaard. Dus die heb ik ook.

Nog een andere vraag over de dsg.
Kun je hier om zelf mee schakelen door tegen de pook aan te tikken?
Begrijp je wat ik bedoel.
 

Planqgas

Actief lid
Nog een andere vraag over de dsg.
Kun je hier om zelf mee schakelen door tegen de pook aan te tikken?
Begrijp je wat ik bedoel.

Dat klopt. Wanneer je de pook een tikje opzij doet, kun je ook zelf schakelen.
Optioneel kunnen op de meeste uitvoeringen ook zogenoemde 'flippers' aan het stuur worden geplaatst in combinatie met het Dynamic pakket.
 
Bovenaan Onderaan