Stage 1: APR of JD?

EdK

Forumguru
alleen kan ik totaal geen duits en de mensen daar geen Engels
Ach als ze maar nederlands spreken en verstaan, kunnen we tenminste met ze communiceren....
Tsja de jonge duitse generatie krijgt eindelijk verlicht Engels op school vollgens duitse vriendin die gen nederlands spreekt maar wel vloeiend engels en frans.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Zelfs dan gaan wij duits praten.
Dat heb je als klein taalgebied: vele Nederlanders kunnen wel een mondje over de grens spreken - ze denken althans dat ze dat kunnen*) - dus als zich een gelegenheid voordoet, zullen ze dat ook graag laten merken.

*) Ik hoor nogal eens redelijk gestudeerde types (bv. ministers en andere politici) op tv het Engels of het Duits zodanig verkrachten, zowel in uitspraak als in grammatica en woordkeuze, dat ik me plaatsvervangend zit te schamen.
Dat heet bij dan ons bv. "Es ist kaus bausen-Engels"...
 

vleier

Forumguru
Ik woon lettelijk op de grens. (Oke 500 meter lopen). En ik heb dus ook veel duuts moeten praten. Het is wel zo dat ik mijzelf niet een goede duits spreker noem. Maar ik kan mijzelf duidelijk maken.
En dat met die ministers is gewoon te erg voor woorden. Soms hoor je woorden of zinnen dat je bij jezelf denkt dat kan toch niet. Maar moet ook zeggen dat wanneer ik mijzelf soms terug hoor ik ook wel denk dat is een idioot ben.

Duits kan ik gelukkig nog wel. Frans is al heel wat anders. Daar ken ik maar 1 zin wn dat is zelfs bijna twents te noemen. (Deu bier, deu man) verder ga ik mij wel verontschuldigen en zeggen dat ik verder niets kan. En ik om niet schamend over te komen en met eigenwaarde ook verder geen frans ga proberen
 

vleier

Forumguru
Nu is portugees ook een grote taal (zuid amerika) en frans hoor (afrika). Mandarijnen zijn om te eten niet om te praten. Nu is het ook zo dat bij ons de films ondertiteld worden waar in duitsland en frankrijk en spanje d3 films worden gedubbed. En dus in hun eigentaal worden uitgezonden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nu is portugees ook een grote taal (zuid amerika) en frans hoor (afrika).
Dat zijn voornamelijk naweeën van het koloniale tijdperk.
Het zou mij niet echt verbazen als die het op de langere termijn toch laten afweten, al zal het mijn tijd vast wel duren...
 

vleier

Forumguru
Denk de tijd van mijn kinderen ook hoor. Het is zo dat het ook het taal van het land is geworden net als afrikaans in zuid afrika.
 

Cordoba

Forumguru
Nu is portugees ook een grote taal (zuid amerika) en frans hoor (afrika)...

In Latijns Amerika wordt helemaal geen Portugees gesproken, vrijwel heel Zuid- en Midden-Amerika spreekt spaans. De grootste uitzondering is Brazilie, maar het Portugees dat daar gesproken wordt, verschilt net zo van het Europese Portugees, als Zuid-Afrikaans van Nederlands, en verder zijn daar nog een aantal kleinere landen met een andere taal, zoals bijv. Suriname.

Wat Duits spreken betreft: bij mijn eerste werkgever moest ik op een gegeven moment voor een bezoek naar de Hannover Messe. Mij gedegen voorbereid en de Duitse termen voor het type apparatuur dat ik moest bekijken eigen gemaakt. Op een gegeven moment vraagt de vertegenwoordiger waar ik al een kwartier mee stond te praten waar ik vandaan kwam (ik had me voorgesteld maar hij had blijkbaar niet opgelet). Vervolgens schakelt ie over op Nederlands: 'zullen we dan gewoon Nederlands spreken?' De vertegenwoordiger bleek door de Nederlandse importeur uitgeleend te zijn aan de fabrikant in Duitsland.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Kijk maar naar wanneer merckel hier komt. Zelfs dan gaan wij duits praten.
Echt niet..... kom voor werk vaak op campings / jachthavens en bungalowparken en zie dus erggggggg vaak duitsers.
En altijd spreken ze je aan in het duits, en altijd blijf ik stug in het ollands tegen ze praten....
Totdat ze nog niet weten wat ze willen weten en dan laat ik merken dat ik wel wat engels spreek ....... en heel vreemd maar dan kunnen zij het opeens ook een heel klein beetje of een beetje boel....
 

Fmoon

Forumguru
Van APR verwacht ik eigenlijk weinig. Wat als er straks wat aan de hand zou zijn? Ze willen niet communiceren. Kan nog even een andere dealer proberen, maar denk toch dat het JD gaat worden. Ergens jammer, maar ergens wel weer handiger.

Je hebt ook een Nederlandse dealer van APR, echter kreeg ik me daar een mail van terug waarbijhet gevoel "wegblijven" erg naar boven kwam.
 

vleier

Forumguru
Misschien hebben ze het wel druk. Of hebben ze er nu even geen zin aan. Maar JD is ook geen schande haha:deuk:
 

sandurtjuh

Forumguru
Heb je nog iets gehoord van APR? Of heb je ondertussen al een tuning uit laten voeren? Of misschien ga je zelfs voor de TVS groupbuy?
 

Fmoon

Forumguru
Het is eerlijk gezegt even op een laag pitje gezet wegens ziekte (niks ergs). Maar heb ook niks meer vernomen. TVS groupbuy? Ik ga eens kijken. En anders wellicht JD of even zelf nog actie ondernemen richting APR, want dat blijft intressant.
 

Skoda79

Senior Member
Spaans en Engels is geen probleem.

Samen met Mandarijn de drie voorspelde enige talen ter wereld in de toekomst....
Wanneer je twee van de drie spreekt zou je met iedereen op aarde moeten kunnen communiceren.

Ik spreek zowel Spaans (een beetje) en Engels (zeer behoorlijk), maar kon me daar toch echt niet mee redden toen ik in China woonde (heb daar een jaar gewoond voor mn eerste baan).
Tevens in diverse Spaans talige landen geweest waar het maar goed was dat ik ook Spaans een beetje beheers, want zowel met Engels als Chiness had ik me daar niet kunnen redden. Durf ook te wedden dat er zeer vele Engels talige zijn waarbij je niet met Spaans en Chinees aan hoeft te komen.

Je opmerking klopt dus niet helemaal ;)
 
Bovenaan Onderaan