Xenon verlichting

harleyroadking

Senior Member
Dames en Heren,
Mijn skoda rapid spaceback heeft xenon verlichting, weet iemand welke lamp ik moet kopen als er een lamp stuk gaat.
 

Noord26

Forumguru
Je zou even er een lamp uit kunnen halen om te kijken. Of achterop de gemonteerde lamp kijken.

Heeft de auto nu ook automatische hoogte regeling? Mij is verteld dat het xenon is met een lagere opbrengst zodat het binnen bepaalde regels past zonder hoogte regeling.
 

harleyroadking

Senior Member
Bedankt voor je reactie,ik weet niet of hij een automatische hoogte regeling heeft.
ik heb het als extra optie erbij genomen,standaard heeft hij geen xenon.
 

Noord26

Forumguru
Makkelijkste is om de rubberen dop er even af te halen en te kijken wat je kunt zien. En anders kan je dealer je zeker vertellen welke lampen er in gaan.
 

hemi24

Forumguru
Bedankt voor je reactie,ik weet niet of hij een automatische hoogte regeling heeft.
ik heb het als extra optie erbij genomen,standaard heeft hij geen xenon.

Ik neem aan dat je het af fabriek hebt besteld? In dat geval zou er in het instructieboekje moeten staan welk type lamp er gemonteerd is.
Maar je denkt toch niet serieus een reservelamp te gaan aanschaffen?
 

Noord26

Forumguru
@hemi24

Lijkt mij logisch? Anders kom je bij een dealer uit die 5x zoveel rekent voor een simpel xenon lampje. Benzinestations hebben ze niet liggen, omdat deze lampen (volgens boekjes) niet zelf gewisseld kunnen worden.
 

hemi24

Forumguru
dus nu al een nieuwe lamp kopen voor een nieuwe auto, die wellicht over 150k km een keer de geest geeft?!?
 

Noord26

Forumguru
@hemi24

Xenon geeft danwel de geest binnen zeer korte tijd of zeer lange tijd. Maar er zijn genoeg gevallen bekend dat het minder lang vol houd (afhankelijk van exacte type Xenon) als normale H7 of H4 lampjes. Ook neemt de sterke tov nieuwe lampjes geleidelijk af.

Je bent zowiezo verplicht om een set reserve lampjes te hebben in je auto. En volgens de verkeerswegenwet, alhoewel daar zeer coulant mee om gegaan wordt, ter plaatse bij een defect je dimlicht moet kunnen vervangen.

Je gaat nu uit van een best case scenario. Dat is bewonderenswaardig. In de praktijk helaas vrijwel altijd een utopie gebleken. Zeker de degradatie over tijd van xenon is een bekend fenomeen.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
en voor xenon staat er juist in het instructieboekje dat je daar de vingers vanaf moet laten..!

Bij mijn laatste O2 heb ik over 155k km geen Xenon-lamp hoeven te wisselen, dus zo bewonderingswaardig is het niet...
 

harleyroadking

Senior Member
Normaal gesproken zou ik niet zo snel een reserve lamp kopen, maar omdat we aan het einde van deze maand op vakantie gaan naar kroatie is het misschien handig om er toch een bij je te hebben.
 

Joske

Forumguru
niet gemakkelijk te vinden.. in ETKA vond ik niets over xenon verlichting, uiteindelijk via superskoda toch gevonden dat het een D5S is.

http://www.superskoda.com/Skoda/RAPID/D5S-original-Skoda-Autoas-XENON-bulb

wel prijzige lampjes.. zou de skoda-dealers in Kroatië even opzoeken en bij de hand houden indien nodig, een reserve-xenon-lamp lijkt mij niet zinvol.

Beste bij xenon is toch trouwens (na langere tijd toch) om beide lampen tegelijk te vervangen wegens mogelijks kleurverschil.
 

andrehj

Forumguru
De Rapid heeft een speciaal low-power Xenon-systeem met 25W D5S lampen. Door het lagere wattage zijn een hoogteregeling en koplampsproeiers niet verplicht. Dit maakt de constructie veel eenvoudiger, dus goedkoper en er kan minder stuk. Nadelen zijn er ook:
  • Minder lichtopbrengst dan normaal Xenon (2000 vs 3200 lumen)
  • Nauwelijks after-market lampen verkrijgbaar, bijvoorbeeld ook geen Osram NBU lampen.
Edit: Philips heeft er nog een foldertje van gemaakt:
 

Bijlagen

  • Philips D5S leaflet.pdf
    909,2 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Na een proefrit in een Rapid met deze Xenon kan ik zeggen dat het enorm tegen valt als je normale Xenon gewend bent met de hoogte regeling, opbrengst en mee draaiende lampen..

Een goede H7 zou wel 1800lumen op kunnen brengen. Dus vrijwel gelijk aan een Xenon van de Rapid.
 

andrehj

Forumguru
Dat kan ik me goed voorstellen. Dus voorlopig je S2 nog maar mooi blijven rijden. Maar als 2e auto zou ik me zo'n Rapid goed kunnen voorstellen...
 

Erik-JanB

Senior Member
Via Philips is er een site waarbij je jou auto gegevens invult, en dan komt er uit welke lamp je nodig hebt ...
Even zoeken op google wellicht
 

fireben

Forumguru
ja ik vind het licht ook tegen vallen ik zou wel 6000k erin willen hebben kan dat ook ?? een andere xenon lamp erin zetten ???:bloos:
 

Erik-JanB

Senior Member
Zeker...
Lampen zijn, mits je de juiste fitting pakt, Ds1 dacht ik, altijd hetzelfde.
Alleen de kleur is anders...
3000k is geel, 4500 oid, is oem, 6000 is wit
8000 is iets blauw, 10.000k is blauw en 12.000 paars

Volgens mij is 10.000 en 12.000 APK afkeur...
 

fireben

Forumguru
ik wil de 6000k die vind ik mooi maar heb je die ook in een echte xenon lamp ??? want ik heb standaard xenon erin zitten ???:bloos:
 
Bovenaan Onderaan