Motor voelt niet lekker aan bij accelereren

golfgti2009

Senior Member
Vanavond de rijksweg op gegaan en wederom 2x een log gemaakt. Zoals ik al dacht is het probleem toch echt verholpen!! Er valt nu duidelijk te zien dat de actual boost en specified boost netjes met elkaar meelopen als er vermogen gevraagd wordt. De motor versneld nu gewoon normaal zonder in te houden, dus helemaal blij.

Wat wij nu samen (mijn collega en ik) elkaar afvragen, wat had de Skoda dealer hier mee gedaan? Hadden deze nu gewoon klakkeloos de turbo vervangen en later gezegd dat tevens de N75 klep vervangen is? Het is mooi dat een forum als dit bestaat, tevens dat Ross Tech een kabel op de markt gebracht heeft waar ook wij enigzins een diagnose mee kunnen stellen wat er aan de hand is. Op deze manier heb je een kabel er waarschijnlijk bij 1 a 2 storingen uit.

Dank aan mijn collega A4Quattro voor het lenen van de kabel en zijn reserve N75 klep!!


 

Spinal

Forumguru
Mooi dat het verholpen is, klepje van €56 vervangen en gaan :thumbsup: destijds met de Leon was ik ook blij dat het goedkop te maken was. Dat constant inhouden/gasgeven op de snelweg wordt je niet goed van
 

oco1979

Forumguru
Je vraag van dat de dealer/garagehouder de turbo zou vervangen,mogelijks gaan er zeker tussen zitten die turbo vervangen.
Super je een log hebt gedaan,zo moet het eigenlijk zijn.
Eerst foutcodes uitlezen en daarna parameters vergelijken,hierbij kom je al ver.
Ook op het forum eens kijken kan nooit geen kwaad :D

Raar maar waar,er zijn nog veel garages waar ze klakloos iets vervangen,zonder maar een beetje bij na te denken of het wel iets anders kan zijn.

Vooral als het op gebied van foutcodes ga.

Kan juist zijn,kan ook een gevolg van iets anders zijn.

Gezond boere verstand moet je er ook eens bij nemen. ;)
 

kloekloek

Actief lid
En het inhouden is weer terug.. :banghead:
Motormanagementlampje brandt weer en de houdt weer in.
Weer snel laten uitlezen dus...
To be continued
 

kloekloek

Actief lid
@oco1979 @ertromp @golfgti2009 :)

Vandaag laten uitlezen, en dit zijn de codes die nu tevoorschijn komen:

2016_10_12_16_41_15.jpg


Monteur is nu ook zijn huiswerk aan het maken naar mogelijke oplossingen.

De auto rijdt verder prima, en ik merk vrij weinig van inhouden of iets anders.
 

ertromp

Forumguru
Gerrit Speek is your best Friend :D

P0299

nl Laaddrukregeling regelgrens onderschreden (te lage druk)
du Ladedruck Regelung Regelgrenze unterschritten
en Boost Pressure Regulation Control Range Not Reached (Underboost)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM)
  • Uitlaat rookt zwart
  • Storingslampje brandt
  • Noodloop
Mogelijke oorzaken:
  • Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
  • Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
    • Blader-zeef verstopt
    • Luchtfilter vuil / nat
  • Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
  • Uitlaat verstopt
  • Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
  • MAP sensor (G71) defect
    • merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk
Mogelijke oplossingen:
Extra info:
  • Maagneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75)
  • Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
  • Indien aangetroffen in een 2.0l TFSI: Check (meetwaardeblokken) het Drukregelventiel voor de Turbo (N249) op een gescheurd membraan. Een nieuw (verbeterde) ventiel is beschikbaar, zie RoW TPI 2016331 voor details
  • Indien aangetroffen in VW Golf / Jetta (1K): 2.0lt CR-TDI (CBEA / CJAA), check dan het mechanische deel van de Exhaust Valve Regelmodule
  • Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
    Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper
 

Mark Hofman

Nieuw lid
Ik heb precies het zelfde. Maar af en toe rijd hij ook prima alsof er niets aan de hand is. EGR klep open gemaakt en zat vol met smurrie. Laten schoonmaken. Heeft toen 200km goed gereden maar nu doet hij precies hetzelfde weer....

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan