'Shell Vpower 95' = 97,4

Op de site van een naburig Shell station is onderstaande te lezen:

Voor klanten die wel de beste brandstof zoeken is V-Power zeer waarschijnlijk de beste premium brandstof die in Nederland verkrijgbaar is. Andere premium brandstoffen in Nederland zijn over het algemeen in Nederland geraffineerde standaard brandstoffen met daaraan meer en betere additieven toegevoegd. Bij Shell komen de V-Power brandstoffen uit de raffinaderij in Hamburg die met hogere specificaties werkt. Daaraan worden de beste additieven toegevoegd.
Als toelichting het octaangetal van V-Power benzine is 97,4. Op de pomp staat octaan 95 om de klanten die 95 nodig denken te hebben niet af te schrikken.

Omgekeerd zal een verwoed '98' gebruiker deze Vpower dus niet tanken.
Ik weet nu inmiddels beter, maar ik vind deze (in principe onjuiste) productaanduiding toch wat vreemd ?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Dit was al bekend. Op zich vind ik deze manier van verkopen (je krijgt iets beters dan dat je denkt te kopen) beter dan de normale commerciële insteek: overdrijven. Wel weer schandelijk dat de gemiddelde benzinekoper door een hoger octaangetal (indien dat zou worden weergegeven) in de war raakt. Alleen een te laag octaangetal is immers slecht voor je auto (bij hele oude auto's zonder pingelsensor), danwel zorgt ervoor dat je auto minder presteert (bij auto's met pingelsensor).
 

LT83

Forumguru
Nou een te laag octaangetal kan ook gewoon leiden tot motorschade bij nieuwere auto's hoor.
Pingelsensoren hebben ook maar een bepaalde marge qua terugzetten van de voorontsteking, als je met een auto die gemapt is op bijvoorbeeld RON100 flink gaat knallen op RON95 gaat het gewoon stuk ben ik bang.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jan Krukas

Senior Member
Vraag kan ik zonder problemen V-Power in plaats van 95 in mijn Superb 1.8 TSI Combi van 8-2010,
En wat zijn de voordelen?
 

Spinal

Forumguru
Als je Superb niet gechipt is op 98 of hoger kun je ook gewoon 95 tanken. Om de beste prestaties uit je motor te krijgen (op 98 heb je iets meer vermogen) kun je beter 98 tanken.
Hoe hoger het octaan gehalte hoe hoger de klopvastheid van de benzine en heb je minder tot geen kans op detoneren (ook wel pingelen genoemd)
Als je benzine met een lager octaan gehalte tankt dan regelen de knock sensoren (pingel sensoren) de voorontsteking terug. Hierdoor krijg je geen motorschade maar het kost wel wat vermogen.
De knock sensoren kunnen de voorontsteking tot ongeveer 20gr vervroegen, vanaf dat punt krijg je alsnog detonatie met mogelijk motorschade tot gevolg. Maar dat gebeurd bij een standaard auto echt niet.
Dus je kunt veilig 95 tanken maar 98 of V-power is beter
 

Jan Krukas

Senior Member
Bedankt ik ga het eens proberen met V-POWER, want ik had deze zomer toch wel wat problemen
Bij optrekken met de caravan op een helling (deze weegt 1500 kg)en dat vond mijn koppeling
Niet zo fijn mischien gaat het met V-POWER beter het proberen waard.
 

Jan Krukas

Senior Member
Ja dat begrijp ik en dat weet ook wel, het probleem deed zich voor voor de Gothart tunnel in Italie
Een file van 4 km het stoplicht lied steeds 2 auto,s door dus kon ik hem niet langzaam door laten rollen
En bij het weg rijden stikte hij en moest ik echt veel gas geven om weg te komen Anders sloeg hij af
Ik hoop dat metV POWER wat meer kracht heeft om weg te komen (en ik doe dat echt wel in zijn
1e versnelling hoor) HAHAHA
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
De soort benzine staat los van het gedrag van je koppeling. Dan zou je een zwaardere koppeling moeten monteren om dat probleem op te lossen.
 

Jan Krukas

Senior Member
De soort benzine staat los van het gedrag van je koppeling. Dan zou je een zwaardere koppeling moeten monteren om dat probleem op te lossen.

Het probleem is niet mijn koppeling maar het te snel afslaan van de motor.

Mischien is dit met V POWER op te lossen hoop ik
 

turboturbo

Forumguru
Is dit niet gewoon een gevalletje van 'Wij van WC eend....'? (het staat op hun eigen tank)

Heb al diverse keren gelezen dat de benzine ergens uit de havens van omgeving Rotterdam komt en pas in de tankwagen de merk-specifieke dopes worden toegevoegd.....
 

Spinal

Forumguru
En mocht het wel zo zijn dan is het bijna verwaarloosbaar en zeker niet merkbaar.
Echter wordt voor een auto met turbo wel vaak 98 aanbevolen. Zelf tank
ik ook 98 maar mocht ik ergens zijn waar het niet verkrijgbaar is dan gaat er gewoon 95 in
 

Spinal

Forumguru
Voor de turbo zelf niks, maar omdat er onder hogere druk de ontbranding plaats vind is het wel prettig om detoneren te voorkomen. Met een lager octaan gehalte dan waarop de auto is afgesteld zal de ecu de ontsteking gaan vervroegen. Het is dus afhankelijk waarop de fabrikant de auto heeft afgesteld. Ik neem aan dat dat op 95 gebeurd dus zit je daarmee wel veilig. Het is wel zo dat de auto vanuit de fabriek alsnog wat kan gaan terug regelen (wat geen kwaad kan) dan zal dat met 98 niet meer het geval zijn en levert dat extra vermogen op (marginaal dus daar merk je niks van)
 

Mogas

Forumguru
Is dit niet gewoon een gevalletje van 'Wij van WC eend....'? (het staat op hun eigen tank)

Heb al diverse keren gelezen dat de benzine ergens uit de havens van omgeving Rotterdam komt en pas in de tankwagen de merk-specifieke dopes worden toegevoegd.....


Klopt helemaal ,En in de premium van Tinq gaan dezelfde additives als in V Power
Die komt dus niet uit Hamburg maar heeft wel degelijk als laagste octaangetal 97,4
 
Bij aanschaf van mijn Superb met 1.4 motor gaf de verkoper aan om regelmatig te tanken met een octaangetal hoger dan 95. Reden: veel benzine heeft een octaangetal wat 95 is maar in werkelijkheid lager en de motor dient 95 te hebben.
Anders kan de motor stuk. Fabel of waar?
 
Bovenaan Onderaan