150pk TDI dipje rond 2000rpm in 2e versnelling

Renkie

Forumguru
Bij rustig en geleidelijk optrekken merk ik duidelijk een raar dipje rond 2000rpm bij mijn S3. Zijn er hier andere mensen die dat ook opgemerkt hebben?

Betreft een 2016 S3 met handbak, 150PK 2.0 TDI.

In de 3 merk ik het niet, alleen in de 2. Verder geen klachten over de auto of het vermogen. Iemand enig idee of hier een oplossing/update voor is bij de dealer?
 
Ik rij met een 2016 S3 combi met handbak, 2.0 TDI 190.
In tweede versnelling merk in geen dip, integendeel, aan 2000tpm is de turbo op toeren en geeft hij een forse duw in de rug.
Wat ik wel merk is een duidelijk voelbare dip in 1ste versnelling aan 2000tpm, alsof hij het vermogen softwarematig dichtknijpt om de aandrijflijn te sparen.
 

MrEdge_

Forumguru
Ik heb een 150 pk TDI en heb een dergelijk dipje rond de 1700 toeren in iedere versnelling, dusdanig dat mensen die mijn auto niet kennen de motor altijd af laten slaan en ik zelf ook met enige regelmaat weer handmatig moet starten omdat ik niet genoeg gas heb gegeven. De 200 pk maatwerk chip heeft dat helaas niet op kunnen lossen.
 

Renkie

Forumguru
Het is bij mij met name bij rustig gasgeven wanneer de motor warm is volgens mij. Het af laten slaan merk ik ook wanneer iemand anders in de auto rijdt.

MrEdge, waar is je auto gechipt dan? En wat voor EGT waardes zie jij nu? Want volgens mij wordt dat spul redelijk warm door de kleine turbo.
 

MrEdge_

Forumguru
@Renkie EGT waardes? Geen idee wat dat betekent :)
De chip is van @Vagtechniek en alles is binnen de veilige grenzen gedaan. Men had het inderdaad over de temperatuur, dat is de beperkende factor bij deze motor. Het chippen is gedaan bij een luchttemperatuur van 33 graden, alles was probleemloos binnen de marges.
 

Renkie

Forumguru
EGT = Exhaust Gas Temperature

Maw: de temperatuur van de uitlaatgassen. Wanneer deze te hoog oploopt zal de auto automatisch het vermogen terugschroeven. Om rond die 200PK uit te komen wordt vaak die grens/beveiliging verhoogd. Of dat goed is.... Daar zijn de meningen over verdeeld .
Maar dat is een beetje offtopic, sorry;)

Het dipje vind ik wel heel raar bij jou. Wanneer men software op maat maakt moet het op zich geen probleem zijn zaken als koppel bij het wegrijden iets hoger te doen. Dat wordt ook wel gedaan bij lesauto's. Ik irriteer me ook aan het snelle afslaan vd auto. Bij een kruising afremmen, uitrollen en verder in de 2 is vaak ook een drama. Bij een oude diesel komt er dan zo'n mooie zwarte kwalm uit de uitlaat en pakt de motor het verder op. Bij deze motoren lijkt het zo geknepen te zijn dat de boel er mee kapt.

Ben je daar nog mee terug geweest?
 

MrEdge_

Forumguru
Als je in de technische details wilt duiken, raad ik je aan even te bellen met VAGtechniek. Ze weten wat ze doen en ze hebben het inderdaad gehad over temperaturen en het oprekken van beveiliging door diverse tuners, maar er is mij verzekerd dat dat mij mij niet is gedaan.

Wat betreft het dipje, tja, zie bijlage. Het dipje in de lijn wordt voornamelijk veroorzaakt door de bank zelf (soort van "meetfout" die bij iedere auto zichtbaar is). Het gebrek aan vermogen dat lijkt op te treden, is in ieder geval niet terug te zien en daardoor er ook niet uit te halen. Misschien ligt het ook aan de bakverhoudingen, ik weet het niet. Ik weet wel dat de 170pk 2.0 TDI PD die in mijn oude Leon FR lag, er totaal geen last van had. Maar die had weer andere problemen ;)
 

Bijlagen

  • chip.jpeg
    chip.jpeg
    207,7 KB · Weergaven: 56

Simon1984

Senior Member
Ik heb een 2.0TDI 150PK heb wel DCC (staat voornamelijk in Sport modus) en ervaar dit euvel eigenlijk niet echt.
Turbogat? Want soms let ik niet helemaal op wanneer ik opschakel (te laag in toeren) en dan dus in zijn 2 te laag uitkomt, dan heb je 1 seconden niks en ineens een trap in je rug :tongue:


*Uiteraard is ACC......... DCC :banghead:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan