Stotterende Superb2

oco1979

Forumguru
foutcode: 16683 P0299
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Laaddrukregeling regelgrens onderschreden (te lage druk)
du Ladedruck Regelung Regelgrenze unterschritten
en Boost Pressure Regulation Control Range Not Reached (Underboost)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

  • Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM)
  • Uitlaat rookt zwart
  • Storingslampje brandt
  • Noodloop
Mogelijke oorzaken:
  • Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
  • Aangezogen lucht voor het Luchtfilter verstopt
    • Blader-zeef verstopt
    • Luchtfilter vuil / nat
  • Klep van inlaatspruitstuk staat permanent open
  • Uitlaat verstopt
  • Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd
  • MAP sensor (G71) defect
    • merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk
Mogelijke oplossingen:
Extra info:
  • Maagneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75)
  • Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk / MAP sensor (G71)
  • Indien aangetroffen in een 2.0l TFSI: Check (meetwaardeblokken) het Drukregelventiel voor de Turbo (N249) op een gescheurd membraan. Een nieuw (verbeterde) ventiel is beschikbaar, zie RoW TPI 2016331 voor details
  • Indien aangetroffen in VW Golf / Jetta (1K): 2.0lt CR-TDI (CBEA / CJAA), check dan het mechanische deel van de Exhaust Valve Regelmodule
  • Info over de turbo met variabele schoepen: een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen en een belangrijk bestanddeel van de uitlaatgassen van een diesel is roet. En roet vervuilt de turbo. Als jouw TDI als een 'oud wijf' bereden is (of wordt...) dan hebben die variabele schoepen weinig tot niks te doen en door de roet gaat ze vastzitten. Ze reageren dan niet meer (goed) op gaspedaalstand en toerental, geven daardoor een verkeerde turbodruk, wat noodloop tot gevolg heeft waarbij een foutcode wordt afgegeven (te weinig of te veel turbodruk).
    Zijsprongetje: het is opvallend hoe vaak de dealer dan de gemakzuchtige diagnose "turbo vervangen" afgeeft. Dat lost bovenstaand probleem wel op, maar de oplossing kan veeeeel goedkoper
  • Info over de turbo met variabele schoepen
  • Wat kun jij doen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

foutcode: 16618 P0234 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00544)
vag-com_dot-green.gif
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Laaddrukregeling regelgrens overschreden (te hoge druk)
du Ladedruckregelung Regelgrenze überschritten
en Boost Pressure Regulation Limit Exceeded (Overboost)
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.
Mogelijke verschijnselen:

Mogelijke oorzaken:
  • Slangen verwisseld / er af / geblokkeerd / lek
  • Magneetventiel voor laaddrukbegrenzing (N75) defect
  • Sensor voor Laaddruk (G31) defekt
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar te beel turbodruk wordt geleverd
  • MAP sensor (G71) defect
    • merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte (G71) te geven
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk
Mogelijke oplossingen:
Extra info:

Beter dan deze kunnen we het niet uitleggen.

Via parameters eens rijden en kijken wanneer die in noodloop ga.
 

Bastiaan1977

Senior Member
Beste oco1979 dank voor de toelichting. Ga deze info aan de monteur geven. Hopelijk begrijpt hij hier wel iets van, ik niet


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

oco1979

Forumguru
graag gedaan,zelf kan ik het zo niet goed verwoorden.
Normaal zou die dat moeten snappen,bent autotechnieker of je bent het niet.
 

Bastiaan1977

Senior Member
Antwoord van monteur na grondig onderzoek is dat er iets mis is met de wastegate?? Er schijnen stangetjes in te zitten welke stroef bewegen. Eens in de zoveel keer klemt deze, met een klein tikje op de behuizing komt deze weer los.

Kent of herkent iemand dit en is er een oplossing voor, anders dan de gehele turbo te vervangen.

Hoor graag.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Pendragon

Forumguru
Ja, ik herken dat heel goed. Heb dit ook met mijn 1.4TSi S2 gehad. De hele turbo hoeft niet vervangen te worden, maar wel ene groot gedeelte. Ik heb dit onder coulance van PON gedaan. Ik hoeft toen alleen de uren te betalen. Dit was 300 euro. De hele factuur was zo'n 1300 euro. Je kunt dat ook proberen. Ik weet niet precies hoe oud je S2 is, de mijne was van 2012. Het is een bekend probleem.
 

Bastiaan1977

Senior Member
De mijne is van 2010. Garage geeft aan dat een gereviseerde turbo ca €650,00 kost ex montage en ex btw.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 

Pendragon

Forumguru
Ok, met 2010 ga je geen coulance meer krijgen van PON (denk ik), maar je kunt het altijd voorstellen. Bij mij kwam de dealer er zelf mee. Hierbij had ik dan een nieuwe turbo, geen gereviseerde. Het blijft een bekend probleem, dus ik zou gaan voor het vragen om coulance bij PON.
 
Bovenaan Onderaan