Benzine geur in interieur

oco1979

Forumguru
Die plastieke leidingen zijn met kliksysteem, kunnen na lange tijd wel ietskes loskomen, met lekkage als gevolg.

Alles heeft zen tijd uiteraaard
 

Tachi

Actief lid
Heb je foutmeldingen? Omdat je het niet noemt ga ik ervan uit dat je ze ook niet hebt. Ik zou eerst zoeken in de retourleiding van de benzinedrukregelaar naar de benzinetank.
Bij het loslaten van je gaspedaal ontstaat onderdruk in de motor, waardoor de brandstofdrukregelaar volledig openstaat. Dit betekent dat veel brandstof terug naar je tank gaat en weinig naar je injectoren.
Bij hoge last/toeren is er weinig/geen onderdruk waardoor de brandstofdrukregelaar vrijwel dichtstaat waardoor alle brandstof naar de injectoren gaan.
Aangezien je onder last c.q. hoge toeren geen benzine in je auto ruikt is het niet aannemelijk dat je injectoren lekken. Bij hoge last gaat immers veel brandstof door je injectoren, plus je hebt geen foutmelding dat je systeem een te arme mengsel heeft. Bij lekkende injectoren zou er minder brandstof naar de cylinders gaan dan dat de motor verwacht, waardoor een foutmelding te arm mengsel zou (moeten) ontstaan.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Heb je foutmeldingen? Omdat je het niet noemt ga ik ervan uit dat je ze ook niet hebt.
-verhaal over retourleidingen-
Ik heb inderdaad geen foutmeldingen @Tachi . Ik volg je uitleg over de injectoren. Ik heb nog niet aangedurfd de injectoren te demonteren en zit erover te denken om ze een keer door een bedrijfje te laten reinigen (al dan niet preventief) dan kan meteen naar evt. lekkage en de O-ringen gekeken worden.

Ik denk dus ook dat het ergens in de retourleiding moet zitten. Omdat het vrijwel alleen gebeurt bij stadsverkeer (veel optrekken, afremmen en stilstaan) voor het verkeerslicht of als ik gas los een afrit neem vanaf de snelweg (zet ik 'm bijv in z'n vrij, coasting in neutral zeg maar, dan ruik ik het dus ook niet)

Opvallend dat tijdens de vakantierit(ren) de geur vrijwel weg bleef. Maar nu heb ik het toch weer een paar keer geroken. Vanavond was ik bezig met een ander klusje en het viel me op dat deze slang wel erg poreus is. Die dus sowieso maar eens vervangen. Als de benzinelucht daar niets mee te maken heeft, ga ik een afspraak maken bij een garage.

Ik bedoel deze slang. Als je bij de rode cirkels de slang iets buigt zie je allemaal haarscheurtjes.

lekke_slang.png


Zijn dit soort klemmetjes trouwens een beetje zelf te demonteren? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig weet iemand dat?

slangklemmen.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Inderdaad zijn deze voor éénmalig gebruik, maar als ze ergens op zitten, wat normaal een autoleven meegaat is het ook niet zo van belang. Je bedoelt waarschijnlijk onderstaand model als alternatief:
slangenklem-rvs-aquariumplantenshop_1.jpg


En dan is er ook nog dit:
slangklem4.jpg


Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een slangenklem die je zowel met een platte schroevendraaier als met een sleutel aan kunt draaien: dan kun je voldoende kracht zetten (ook om vastzittend exemplaar los te halen), en als je minder ruimte hebt kun voor de schroevendraaier kiezen.
 

EdK

Forumguru
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een slangenklem die je zowel met een platte schroevendraaier als met een sleutel aan kunt draaien
Deze hebben ook mijn voorkeur, maar die kun je ook erg makkelijk met een doppenset aandraaien of met een dopschroevendraaier als je die toevallig hebt.....


en zelf gebruik ik voor het zwaardere werk ( pompen ) ook wel de onderstaande.....

super-strength-08f7921d-500x500.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Ach dat ik daar nog niet aan gedacht had inderdaad! Dank voor de tips @Cordoba en @EdK. Slim idee om rvs versie nemen. Wat er op dit moment roest in de motor ruimte zijn voornamelijk schroeven en slangklemmen. Toch een lelijk gezicht.

Ik ga komende week even langs Gunter en Meuser....
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Misschien gelijk even kijken wat het kost om de verdachte slangen te vervangen, hoef je je ook niet druk te maken of ze scheuren bij het wisselen van de klemmen. Het idee voor andere klemmen is trouwens van @Peter-036 afkomstig, alleen had ie er geen plaatje bij.
 

oco1979

Forumguru
Poreus is zeker niet goed,vervang deze maar vlug,tis tenslotte benzineleiding.
Terwijl deftige slangklemmen er op en je bent weer voor jaren gerust.
 

turboturbo

Forumguru
Vrijwel de gehele winter heb ik het niet meer geroken. Langzaam maar zeker begin ik het weer te ruiken af en toe. Dit weekend viel me op dat de brandstof leidingen naar en vanaf de injectorrail toch wel redelijk broos lijken...

Nu wil ik deze gaan vervangen; koop je daar gewoon standaard brandstofleiding voor bij een automaterialenzaak? Het lijkt wel exact hetzelfde materiaal als de koelwater slang (de bovenste van de 3 die naar het expansiereservoir terug gaat)

Uiteraard vervang ik de roestige klemmen dan ook meteen mee....

brandstofleiding1.jpg
 

ertromp

Forumguru
Je zult goed moeten kijken welke buiten/binnendiameter de brandstofleiding heeft en of er druk op komt te staan. Het lijkt hetzelfde wellicht als zo'n koelleiding maar het materiaal kan wezenlijk anders zijn.
Ebay staat vol met leveranciers voor dergelijke leidingen
 

turboturbo

Forumguru
Ok, binnen en buiten diameter moet gaan lukken. Kwestie van even loshalen, oude doek bij de hand voor het lekken (?) en even met een schuifmaat de maten opmeten. Maar hoe weet ik welke druk er op zo'n leiding staat?
 

Cordoba

Forumguru
Zoals @ertromp ook al aangeeft: uiterlijk en maatvoering van koelleiding en brandstofleiding kan gelijk zijn, maar als je koelleiding gebruikt niet tegen benzine is bestand, krijg je toch echt een probleem als je dat materiaal als brandstofleiding gebruikt.
 

oco1979

Forumguru
Neem slang mee naar automateriaalhandel.
Kost niet veel.
Niet meten aan het begin van de slang,deze is al vervormt en ook is met de jaren gezwollen.

Iets verder meten.

Druk zou ik niet van wakker liggen,is geen hogedrukleiding,rubberuitvoering kan zoveel niet verdragen.

zeker nemen voor brandstof en niet voor water.

Je kan de lengte zelf bepalen,meestal op rol dat ze afknippen.
 
Bovenaan Onderaan