Carpro C-Quartz

fonzamundo

Forumguru
Hallo iedereen

In navolging van mijn ander topic over Nanolex Wash Coat (http://www.skodaforum.nl/forum/i/ervaringen-nanolex-washcoat-eventuele-alternatieven.30557) , stak ik ondertussen ook hier en daar nog even mijn licht op.

Een bevriend professioneel cleaner sprak toen ook over de Carpro C-Quartz behandeling.

Volgens hem (quote):

Als je echt wil vertrekken van een goede bescherming, diepe glans, en een makkelijk onderhoud,
dan kan ik maar één ding aanraden, en dat is een lakverzegeling laten zetten van zodra de wagen
geleverd wordt. Dit is natuurlijk een extra investering (reken op ongeveer 350 euro), maar dan
worden zowel lak als velgen voorzien van een coating die waterafstotend werkt, en ook een
extra bescherming biedt tegen krasjes. Als je hier meer info over wil, dan kun je googlen op
"carpro c-quartz" . Dit blijft naargelang het verdere onderhoud en gebruik van de wagen 1 tot
2 jaar en soms zelfs langer op de lak aanwezig. Het wassen nadien is een plezier.


Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo ja, goed of slecht?
Prijs OK?

Ik las al veel reviews en die zijn over het algemeen wel positief :jaja:

As always, heel dankbaar voor jullie meningen :dankje:
 
Na aflevering eerst laten detailen (met name kleien) om de lak eerst echt schoon te krijgen voor je zoiets overweegt.
 

peterrapid

Forumguru
Het is alleszins de beste optie om na levering deze direct te laten behandelen (wel niet door dealer laten doen) zo spaar je de polijstkosten uit. Een volledige behandeling van een professioneel met polijsten zit vlug tussen de 800 à 1000€. Maar vraag dan ook aan je dealer om de beschermplakkers niet te verwijderen en zeker niet dat een leerjongen dan de wagen afstoft met een microfiberdoek die al in 6 maand niet gewassen is en stijf staat van het vuil want dit geeft echt veel krassen. Gewoon vragen dat ze de wagen verzegelen terwijl hij bij de dealer staat.
 

Tuner111

Forumguru
ik heb zelf een nu 2 maand geleden een q² prime glascoating laten er op zetten. En ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben. heb men wagen nog nooit zo zien blinken. Moest ik nu een nieuwe wagen kopen zou hij direct naar men Detailer gaan. wat die garage's wassen hem af met dingen die je nooit wil zien ! Maar weet wel zoals @peterrapid dit zegt dat je snel 1000 euro lichter bent na zo een behandeling. maar dan heb je wel een wagen die veel minder snel vuil word, je lak blijft als nieuw, krasvrij is (niet natuurlijk als je er met een sleutel in zit te kerven).

Carpro C-Quartz ken ik wel niet. Maar ik kan je enkel zeggen bespaar niet hierop ! een slechte detail beurt en je kan heel je wagen laten spuiten in het slechte geval.

ikzelf raad enkel maar de producten van http://www.gyeonquartz.com/ aan :)
 

Cordoba

Forumguru
Carpro C-Quartz had een paar jaar terug dé naam als quartslaag op je lak. Lakverzegeling zegt weinig, dat wordt bijvoorbeeld ook vaak genoemd door Waxoyl, en dat is gewoon minderwaardig rommel die nog geen tientje waard is (maar waar vaak wel 300 euro voor wordt gevraagd).
 

Cordoba

Forumguru
Wie heeft ervaring met lakverzegeling a-glaze. Dit smeren ze op vliegtuigen. Op auto geven ze 5 jaar garantie.

youtube: "A Glaze Paint Protection Specialists"

http://a-glaze-benelux.com/

Alleen al de motivatie dat het op vliegtuigen gesmeerd zou worden, is voor mij reden genoeg om het niet serieus te nemen. Dat soort vragen moet je eens stellen aan iemand die echt werkzaam is in de luchtvaart (en dan bedoel ik niet de stewardess van je vakantievlucht) ;) Hoewel, misschien wordt het gebruikt om de pantry mooi glimmend te houden. :deuk:
 

kippie

Lid
Alleen al de motivatie dat het op vliegtuigen gesmeerd zou worden, is voor mij reden genoeg om het niet serieus te nemen. Dat soort vragen moet je eens stellen aan iemand die echt werkzaam is in de luchtvaart (en dan bedoel ik niet de stewardess van je vakantievlucht) ;) Hoewel, misschien wordt het gebruikt om de pantry mooi glimmend te houden. :deuk:
Het is in de vliegtuig industrie begonnen, maar wordt tegenwoordig ook op auto's toegepast en boten.

Lijkt zeer robuste lakverzegeling te zijn. Auto's geven ze 5 jaar garantie. Ik heb geen ander zien doen : )

Wie heeft hier langdurige ervaring of mening over?
 

fonzamundo

Forumguru
Ik heb er uiteindelijk niet voor gekozen (mede door de kostprijs).
Heb wel de velgen laten doen met Carpro DLux en daar ben ik heel tevreden van.

Zopas de auto (nog maar eens) gewassen en het vuil heeft idd de kans niet om te hechten op de velgen.
Met een hogedrukspuit en een eenvoudig sopje zijn we weer als nieuw!
(Ik doe er altijd ook nog wat Carpro Iron-X op, maar daar zie je dat er maar weinig paars kleurt en er dus weinig remstof ingevreten heeft)
 

EdK

Forumguru
Het is in de vliegtuig industrie begonnen, maar wordt tegenwoordig ook op auto's toegepast en boten.
Tsja hoe lang zijn jullie bezig om een wagen in de lakverzegeling te zetten ?
4 uur ?? 8 uur ??
Affijn hoelang zouden ze dan met een Boeing 747 of de A380 bezig zijn....

Wel jaren op de technische arealen van KLM rond gezworven en ook in de hangar 11 en naderhand 14 geweest waar het groot onderhoud word gedaan.
We een kist word volledig gestript met afbijt en hierna word hij gecontroleerd op oneffenheden ( scheurtjes etc )
Dan gaat er een primer op bepaald moment weer op de kist en hier komt de verf op.
Maar goed dit is niet het soort verf wat op een Skoda ( VAG ) wagen zit hoor.
Deze verf moet bestand zijn tegen extreme temperatuur verschillen.

Als dit laagje verf erop zit dan gaat hij als alle verdere componenten er weer opzitten ( motoren / landingsgestel etc ) gewoon weer de lucht in zonder verzegeling.
Want zo'n verzegeling heeft ook weer gewicht en gewicht is brandstof


Die teksten van gebruikt in vliegtuig industrie en ruimtevaart is in algemeen gebasseerd op dat men tijdens het ontwikkelen van producten in ruimte of luchtvaart iets per ongeluk heeft ontwikkeld en dat dit prima voor de auto / prive gebruiken is maar totaal niet voor de doelgroep die het heeft ontwikkeld
 

Jee13

Forumguru
Het grootste issue bij lakverzegeling blijft het verschil in krimp en uitzetten tussen blanke lak en de glascoating.
 

Jee13

Forumguru
ik ben nog niet volledig overtuigd en dat is ook exact de reden waarom ik er nog geen glascoating op heb zitten

Ja ik ken ook verhalen, maar die carclean niet zo graag op hun (commerciele) forum
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Het grootste issue bij lakverzegeling blijft het verschil in krimp en uitzetten tussen blanke lak en de glascoating.

Hier heb je wel een punt Jeroen, maar het is niet helemaal correct: bij dergelijke 'pakketten' is vooral de uitzetting van het bulkmateriaal (dus staal of kunststof afhankelijk van het onderdeel) bepalend. De lak daarop maakt een minimaal verschil en de glascoating heeft nog minder invloed. Daarnaast is niet alleen verschil in uitzettingscoefficient belangrijk, maar ook de hechting tussen de verschillende lagen en de spanning die in de lagen ingebouwd zit bij het aanbrengen. Ik heb ooit een aantal jaren beroepsmatig behoorlijk wat onderzoek gedaan, aan de hechting en de spanningen in lagen die je op een ander materiaal zet (één van die lagen die daar ook opgebracht werden waren quartz-beschermingslaagjes). De stress in de laag op een ander materiaal kun je sturen door de manier van aanbrengen, maar bijvoorbeeld ook door de temperatuur van het voorwerp te veranderen (te verwarmen of juist te koelen).

Bij dit alles heb je ook te maken met de ruwheid van de ondergrond (de gepolijste blanke lak in dit geval) en de dikte van de quartslaag: een dunne laag kan wat oprekken en buigen, naar mate een laag dikker wordt, kan dat minder.

Overigens ook weer een bewijs dat die luchtvaartclaim onzin is wat het technische deel/buitenkant van het vliegtuig betreft: enorme verschillen in temperaturen (-60 tot 200 graden haal je makkelijk) en als er wat schilfertjes afvliegen en de motor ingaan, loopt de compressor vast, doordat de schilfers door hun gewicht precies in de radiale speling tussen schoepen en omhuizing terechtkomen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan