Aandrijfassen vervangen.

Bonjour!
Ik loop al een tijdje te klooien met speling in de aandrijflijn. Eerst de motorsteun rubbers vervangen wat enigszins verbetering gaf maar met de laatste oliewissel werd het duidelijk, de binnenste homokineten van beide aandrijfassen zijn gaar, ofwel er zit een hoop speling op.

Nou zitten die dingen lijkt het vastgebout op een soort van flens aan de bakzijde. Kan je ze er dan ook uitkrijgen zonder de hele veerpoot los te maken? Dwz bakzijde los, asmoer los en de as terug tikken of moet er toch een draagarm losgemaakt worden?

Oh ja, ik weet niet of ik deze Roomster nog erg lang houd dus als het even kan haal ik een as van de sloop. Zijn de assen misschien identiek aan een Golfje, of iets anders van de Vag groep?

Merci!!
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Assen krijg je er meestal zo wel tussenuit, soms helpt het om de voorste draagarmbout los te halen...

Assen van een golf zullen anders zijn aangezien het een ander onderstel.
Daarnaast zal er mogelijk ook verschillende Assen zijn afhankelijk van de motor en type bak.
 
Ok, dat is mooi, thx.

De keerring van de bak aan de rechterkant zweet trouwens een beetje. Kan je die flenzen die in de bak zitten er, als de aandrijfas verwijderd is, zo uit de versnellingsbak trekken?
 
Ok, is dat dan een kwestie van inbus los en eruit trekken of moet je de bak, cardan oid borgen om 't weer in elkaar te krijgen?
 

Rallye

Forumguru
Geen idee over of de assen hetzelfde zijn, maar de Roomster is gebaseerd op de Fabia (zeker de vooras) en de Fabia is afgeleid van de Polo. Meer kans dus dat een Polo-as past... Maar misschien kun je beter zeker zijn en even de volgende racties afwachten.
 

Monteurtje

Forumguru
Kan je er dan uittrekken. Het kan wel zijn dat er olie uitloopt. Meestal zit het peil net iets lager dan het gat van de flens.
Als je de flens weer monteert dan moet je die stevig indrukken, zit een veer, en dan de bout erin draaien. Dat is even prutsen. En hopelijk ben je niet bang voor vieze vingers. Die flens zit vol smerig homokineet vet.
 
Ok super! Merci. Nee vieze vingers ben ik niet bang voor, jarenlang een Series III (Landrover) gereden en zelf onderhouden! :)

Uit mijn hoofd is dat homokineet vet dat grijze mos2 vet nietwaar?
 
De beide assen vanmiddag vervangen, ging erg soepel. :) Niks vastgerot gelukkig. Het meest bewerkelijke was nog het klusje om van m'n 6kant dop 36 een 12kant te maken met de haakse slijper! :maakmegek:

Vooral de rechter as, de langste, had zowel speling op de binnenste als op de buitenste homokineet. Maar om nou te zeggen tjonge jonge. Wat wel opviel dat er erg dun vet in die homokineten zit dus wat dat betreft vind ik het niet zo gek dat de bakzijde er eerst de geest aan geeft.

Meevallertje was dat uiteindelijk de keerring van de bak niet lek was maar er een kleine olielekkage van boven de motor komt, scheelde weer werk.

Proefritje gaf een strakkere aandrijflijn met minder speling maar het blijft wat bonkig allemaal. Enfin, met mijn twee ton op de teller is 't ook niet nieuw meer allemaal. :) En het blijft natuurlijk een 1.9 diesel blok, lekker groot, zwaar etc.

De conclusie is misschien dan ook dat ik wat te pietluttig, cq perfectionistisch ben geweest en nog best een jaartje zo had door kunnen rijden.... :greedy: Anyway, het is helemaal nieuw nu dus in het hoofd is het weer lekker rustig.

Alleen de remblokken rondom nog en dan kan die binnenkort weer door de apk! :cheer:

Oh ja, die flenzen zitten vast met zo'n speciaal soort bout wat op torx lijkt maar niet is. Ik had gelukkig die dop al liggen van de distributie wissel. De vliegwiel poulie zit namelijk met eenzelfde soort bouten vast.
 
Bovenaan Onderaan