Ervaring O2 1.8 TSI als caravantrekker

RogerS

Forumguru
1 op 10 is mij nog nooit gelukt met de sleurhut er achter (ja alleen wanneer ik met 80/90 dicht achter een vrachtauto blijf hangen). Gemiddeld 1 op 8/9 op een vlakke weg en onzuiniger in de heuvels en bergen.

Allemaal met een niet zo gestroomlijnde Eriba Nova van 6,50 lang en 2,30 breed en een gewicht van 1400 kg achter de S2C
Yep deze waardes haal ik ook met een Knaus Sport 500 FDK. Ook 2.30 breed en rond de 1400 kg beladen.
 

Jan Krukas

Senior Member
1 op 10 is mij nog nooit gelukt met de sleurhut er achter (ja alleen wanneer ik met 80/90 dicht achter een vrachtauto blijf hangen). Gemiddeld 1 op 8/9 op een vlakke weg en onzuiniger in de heuvels en bergen.

Allemaal met een niet zo gestroomlijnde Eriba Nova van 6,50 lang en 2,30 breed en een gewicht van 1400 kg achter de S2C

De Hobby is Goed gesroomlijnd rijd nooit achter een vrachtwagen mij te link ga er altijd voorbij maar meestal komen zij mij voorbij met 95/100km vind het priema want ik heb geen zin in een prent en wij zijn toch op vakantie dus tijd zat
Wel de banden spanning op 4.5 bar caravan 3.5 bar de auto het zware spul in de auto en 85kg op de trekhaak.
 

cortrans

Forumguru
^^^ tuurlijk ...... Lijkt mij toch sterk dat ze je allemaal voorbij komen......
Elke vrachtwagen is tegenwoordig begrenst op 89/90 km per uur. De mijne zelfs op 85. Wel eens rekening gehouden met de afwijking van de kilometer teller????
Bij mijn Fabia scheelt dat toch al snel dik 5 km p/u. 100 km op de teller is 94/95 op de TomTom........
 

hemi24

Forumguru
Kan ik me mateloos aan ergeren: mensen die met een sleurhut rijden met plenty power en dan toch zich laten inhalen door vrachtwagens...
In mijn optiek heb je het dan toch echt niet helemaal begrepen..!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jan Krukas

Senior Member
Kan ik me mateloos aan ergeren: mensen die met een sleurhut rijden met plenty power en dan toch zich laten inhalen door vrachtwagens...
In mijn optiek heb je het dan toch echt niet helemaal begrepen..!

Beste Hemi ik heb zelf 11 jaar op het buitenland gereden ik zeg ook niet dat iedere vrachtwagen mij voorbij komt
Ik houd altijd rekening met hun rijd haast altijd 90 op de CC en als ik moet in halen doe ik dat zo snel mogelijk +=100km rijd er ruim voorbij voor dat ik invoeg zoms geven zij even groot licht wat ik trouwens altijd doe als ze mij
In halen zou eigenlijk verplicht moeten worden zal ook minder ergnis geven onder elkaar ,zelf vind ik vrachtwagens prachtig en wil wel altijd op de hoogte blijven van de techniek krijg elke maand het blad ROUTE van Merceders inde bus.

Dus Hemi 24 begrijpen doe ik het echt wel ! Met vriendelijke Groet Jan
 
4,5 bar op de Hobby is heel normaal; is de geadviseerde druk zelfs. De banden zijn dezelfde als onder een busje; ze moeten met zijn 2-en het hele gewicht van de caravan dragen ipv de vier onder de auto. 3,5 bar voor de autobanden is best veel, maar ik heb vaker zien doen, zeker als de auto vol geladen is voor de vakantie.
 

Jan Krukas

Senior Member
4,5 bar ??????? is dat niet een beetje veuuul?

Word echt aan gegeven op de wielkast van de caravan (Hobby 560 enkel as van 1500. Kg)en Ertromp 3.5 bar op de achter banden van de Skoda vind hij heerlijk blijft het spulletje er kaarsrecht achter hangen geen geslinger bij in halen of ingehaald worden moet je echt eens proberen en natuurlijk laat ik daarna de banden van Skoda weer af lopen naar 2.5bar grJan.
 

Jan Krukas

Senior Member
4,5 bar op de Hobby is heel normaal; is de geadviseerde druk zelfs. De banden zijn dezelfde als onder een busje; ze moeten met zijn 2-en het hele gewicht van de caravan dragen ipv de vier onder de auto. 3,5 bar voor de autobanden is best veel, maar ik heb vaker zien doen, zeker als de auto vol geladen is voor de vakantie.

Mijn dank Henk met deze banden spanning rijd de combi veel beter en stabieler :thumbsup:
 

CDO

Forumguru
Bij mij de banden ook op 4,5 bar hoor onder de Eriba. Voorgeschreven bandenspanning voor mijn "C" reinforced banden.
 
Om hier nog eens op terug te komen; afgelopen zomer voor het eerst met OIII Combi 1,4 TSI en Hobby 500 KMFE (1500 Kg beladen) over de bergen naar Italië gereden en man wat was dat genieten! De trekkracht was fenomenaal, zeker ten opzichte van mijn Kia Sportage 2.0 van ervoor. Met een verhoogde spanning op de achterbanden van de Skoda (3,2 bar) en de banden van de Hobby op 4,5 lag het geheel stabieler op de weg dan ik had verwacht (gezien het relatieve lage gewicht van de auto tov de caravan). We konden ten opzichte van voorheen nu makkelijk heel veel vrachtverkeer voorbijtrekken.
De auto begon in Italië wel te klagen over een te laag oliepeil, maar na het bijvullen met een half litertje geen melding meer gehad. Blijkbaar verbruikt de auto in deze omstandigheden toch wel iets olie; voor mij een nieuw fenoneem maar niet vreemd denk ik.

Jullie kunnen je voorstellen dat ik met een tevreden grijns na terugkomst de auto een klopje op de kap heb gegeven.
 

hemi24

Forumguru
Tip van Flip: kijk even op de zijkant van de band wat de max. spanning mag zijn en vaar niet blind op de stickers op de rand van de wielkast...
 

oco1979

Forumguru
Tip van Flip: kijk even op de zijkant van de band wat de max. spanning mag zijn en vaar niet blind op de stickers op de rand van de wielkast...

Klopt,van mijn camper moeten ze normaal volgens fiat op 5,5 bar staan,op de band staat er echter max. 5,5 :pieker:

Weten dat ze bij het rijden ietskes hoger zal komen,lijk me dat geen goed plan.

Even dubbel check kan geen kwaad.

Maar op 4,5 bar gelaten.
 
Bovenaan Onderaan