Lpg voor 1.2 htp van combi fresh uit 2012

Hi folks!
Ik rij inmiddels al ruim 3,5 jaar met mijn benzinesnuiver rond.
Het is een Fabia Combi Fresh van 2012 met een 1.2 HTP 12v driepitter.
Op binnenwegen is ie superzuinig; komt geregeld in de buurt van 1 op 20 - me happy!
Op snelwegen is een ander liedje: hoe harder, hoe dorstiger - me sad!
Nu ik aan het latten raak (Groningen - Amstelveen) bekruipt mij vaker het bekende LPG-verlangen.
Wie weet van ervaringen met de combo HTP op LPG? En welke lpg past er dan bij?
Thanx in advance!!
 

turboturbo

Forumguru
Herkenbaar verhaal wat je schrijft over het verbruik.

Ik heb vijf jaar een Fabia I gereden met dezelfde motor. Op binnenwegen en tot 100km/u op de snelweg heerlijk zuinig. Wil je een keer 120/130 rijden of er staat veel wind, dan zakte het gemiddeld verbruik al gauw naar 1:13 en soms zelfs 1:12 :nailbiting: Maar 1:15 lukte toch altijd wel op langere snellere ritten met normale weersomstandigheden.

Ter vergelijk; mijn 150kg zwaardere Octavia rijdt onder gunstige omstandigheden 1:16 (langere ritten van 100 km/u) en 120/130 levert ook een nette 1:13 gemiddeld op, terwijl die bijna 100pk meer vermogen heeft.

Echter, wat telt is het gemiddeld verbruik. Ik zat toch op een net gemiddeld verbruik van ruim 1:16 over al die 5 jaar met de 1.2 12V motor in de Fabia. Erg netjes, vind ik zelf, en ik ondanks dat ik een beheerst rijden ben, ben ik geen hyper-miler en relatief veel stadsverkeer. En dat lukt met de Octavia absoluut niet, daar blijf ik steken op 1:13 gemiddeld.


Wat het LPG verhaal betreft; ik heb er ook wel eens naar gekeken toentertijd, uit nieuwsgierigheid. Het viel me toen op, dat deze motor toen niet op op de lijst stond van uitgebreide garantie (van een bepaalde lpg leverancier) kennelijk omdat de motor niet zonder meer optimaal geschikt is voor LPG. Samen met de 2.0 benzine motoren is er relatief weinig ervaring mee (itt tot de 1.6 motoren van VAG)

Kortom; staar je niet blind op die paar ritten per maand dat je van Groningen naar A'veen rijdt is mijn tip.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Misschien kun je inderdaad beter omkijken naar een dieseltje als je verwacht dat je jaarkilometrage wat hoog wordt. Zo'n investering in een auto van vier jaar oud? Hoeveel kilometer verwacht je eigenlijk per jaar te gaan rijden?

En anders: zie de benzine als investering in je relatie!
 
Bedankt voor jullie opbouwende reacties, Turboturbo en Rallye! Ik kan me er overal in vinden.
Alleen gaat mijn hart van diseltjes echt niet harder kloppen; dit vanuit milieuoverwegingen.
De eigen en andermans gezondheid mag dan wel wat kosten!
Ik kijk eerst hoeveel k's per jaar ik meer zal rijden en kom dan terug op mijn autokeuze;
hopelijk is dan die nieuwe superb/octavia hybride uit! :dankje:
 

Kogamyata

Senior Member
De 1,2 td greenline is 'n milieudiesel. Alles is gedaan om de uitstoot te beperken. Je mag er mee in alle steden komen. Er is nog 'n alternatief voor 't milieu. Trein en vouwfiets.
 

Kogamyata

Senior Member
@tur
Wie is beter. Overal valt wel wat aan te merken. Met alles bedoel ik "wat mogelijk is" Niemand zal 100% bereiken. Over die zgn. milieusteden valt ook wel iets te zeggen. Auto pesten en scheepvaart met veel uitstoot toelaten. Zodra 'n auto weinig uitstoot heeft kun je weer gezeur krijgen over de milieubelastende materialen waarvan die gemaakt is enz.
De Fabia 1,2 tdgl doet het zo slecht nog niet, behalve de EGR en de Binnenventilator unit.

Mijn Fabia heeft 't allebei al gehad, maar verbruikt nu met rustig rijden max. 100 kmh, 1;29 en dat maakt bij 25000 km/jaar wel wat uit ook voor het milieu. Dus indien je zo'n milieufreak bent rijdt dan wat rustiger zou ik zeggen.
 

Kogamyata

Senior Member
Nee die mis ik niet. Het is zelfs zo dat ik brief kreeg in febr. voor aanpassing in juni 2016. Het werd juni en juli en nu augustus, maar ik hoor of zie niets meer van Skoda eh... Pon. Wel werden in mijn nabijheid 2 Skodadealers het dealerschap ontnomen, dat weer wel. Dus ze leven nog wel! Ze doen maar. Intussen ivm iemand die achteruit mijn geparkeerde auto aanreed, 'n vervangende Suzuki Swift van 2013 gehad. Loopt goed rijdt zuinig op benzine 1;20 300km en stuurt scherp. Voor mij te scherp. Blij dat ik mijn Fabia 1,2 tdgl (sjoemeldiesel) weer terug heb. Ik vind het afgezien van enkele narigheden die ik gehad heb, wel 'n erg fijne auto, zuinig comfortabel, ruim en veel bagaruimte in de combi.
Wie o wie doet dat na?
 
Milieudiesel = diervriendelijk vlees!
Los van de snel weggemoffelde onderzoeksresultaten, waarin milieudiesels van alle automerken door de mand vielen, google gewoon naar productiepercentages van diesel vs benzine uit een vat olie. Dit sluit voor mij deze discussie.
@ Helmond - het meest milieuvriendelijk blijft de fiets; ik heb er 4! (race, tijdrit, atb en stadsfiets :rockon:)
 
Bovenaan Onderaan