Benzine geur in interieur

turboturbo

Forumguru
Een steeds groter wordend probleem; ik ruik een sterke benzine geur in het interieur.

Ik heb een aantal dingen getest om te kijken wanneer het zich voordoet.

Voornamelijk of alleen als ik afrem op de motor, bijvoorbeeld als ik vanaf de snelweg kom en een afrit op rij. Of in stadsverkeer als ik voor het verkeerslicht sta. De geur komt uit de ventilatie roosters. Als ik de climatronic op recirculatie zet, wordt de geur minder.

Nu heb ik wat ingelezen hierover en kunnen er de volgende verdachten zijn:
- malfunctionerende actief koolfilter
- lekke injector (danwel een O-ring daar)
- lekke retourleiding benzine slang

Hoe weet je of het koolfilter stuk is? Hij ruikt wel aardig naar benzine daar, maar misschien is dat normaal? Ik bedoel dus dat zwarte doosje naast het expansie vat van het koelvloeitsof reservoir wat zo'n snel tikkend geluid maakt.

Wat voor advies hebben jullie voor mij? En is er mogelijk gevaar op korte termijn, moet ik hier snel handelen?
 

ertromp

Forumguru
Zeker je injectoren checken. Als daar de lekkage zit en lekkage wordt groter kan het op de warme motor terecht komen met brandgevaar ten gevolge
Ook je slangen in de motorruimte checken of eventuele aansluitingen
Dat koolstof filter gaat alleen in het motorcompartiment ruiken als deze mechanisch beschadigd is
 

Skoda-MAN

Forumguru
Benzine lekkage is iets om heel serieus genomen te worden. Brandgevaar mag je niet negeren.
Vanaf hier is moeilijk te zeggen wat jouw probleem is.
 

ertromp

Forumguru
Mijn ervaring met benzinelekkages is dat je weinig op een plek zult zien waar de auto geparkeerd staat omdat bij kleine lekkage de brandstof gewoon verdampt
Laat de auto echt even lopen en speur dan slangen en injectoren langs met een zaklamp. Tijdens draaien van brandstof pompen komt er tenminste wat druk op het systeem te staan
 

SuperBartje

Forumguru
Kijk ook even bij het luikje op/ boven de tank, meestal zichtbaar als je onder de zitting van de achterbank kijkt.
Soms zit er op/in de tank ook nog een pompje.
Heb je op afwijkende brandstof gereden (e10?) waar de brandstofleidingen/pakkingen vd pomp niet tegen bestand zijn?
Tikkend geluid is ws. van een hogedruk injectie pomp.
Ik denk dat het een uitgedroogde slang of losgeraakte slangklem zal zijn. Of injector.
En die laatste is moeilijk zichtbaar door hoge omgevingstemperatuur en hoge druk zal het idd snel verdampen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Voornamelijk of alleen als ik afrem op de motor, bijvoorbeeld als ik vanaf de snelweg kom en een afrit op rij. Of in stadsverkeer als ik voor het verkeerslicht sta. De geur komt uit de ventilatie roosters.
heb je het tijdens traag rijden ook (stapvoets)? en enkel na koude start of ook na een langer ritje?

benzinegeur kan ook via uitlaatsysteem komen, ik vind persoonlijk bijvoorbeeld dat de Octavia "slecht" ruikt bij een koude start. (omgeving uitlaat dan)


Had jij trouwens onlangs niet het benzinefilter vervangen?
 

Cordoba

Forumguru
Een slang hoeft niet gescheurd te zijn of iets dergelijks, gewoon poreus is voldoende. Ik heb het bij een vorige auto gehad, dat ik steeds na een tankbeurt een benzinelucht in de auto had, en verder niet. Oorzaak bleek uiteindelijk een poreus rubber manchet, dat de afdichting tussen buitenkant vulpijp, en het omringende plaatwerk moest vormen (dus achter het tankklepje). Bij het uitnemen van het tankpistool een paar druppels op het rubbermanchet was voldoende om de lucht in de auto te krijgen.
 

turboturbo

Forumguru
Op parkeerplek is nooit wat van de lekkage terug te vinden.

Ik tank altijd Euro 95, een enkele keer eerder Euro 97 of 98 als ik daar zin in heb, maar nooit E10.

Wat poreuze of scheurtjes in slangetjes betreft; ik kan echt nergens wat terugvinden, het is telkens gort droog als ik de slangen volg en bekijk. Behalve dan dat het motorblok wel wat zweet bij de klepdekselpakking. Ik heb al een paar keer onder de kap gekeken en geroken toen het voor was gekomen, maar nada niets te zien.

heb je het tijdens traag rijden ook (stapvoets)? en enkel na koude start of ook na een langer ritje?
Had jij trouwens onlangs niet het benzinefilter vervangen?
Nee, benzinefilter had ik nog niet vervangen. Staat nog op een m'n onderhoud to-do om een keer te doen.

Ik ruik de auto inderdaad wel vaak even tijdens de koude start. Zeker ook omdat het uitlaatspruitstuk een haarscheurtje heeft (die door de hitte vrijwel meteen uitzet en zichzelf daardoor weer afsluit) Maar dit is echt anders. Ik merk het vooral als ik stil sta danwel langzaam rij na een langere tijd een hogere snelheid gereden te hebben. Dus typisch vanaf een afrit van de snelweg de bebouwde kom in. En dan kan ik een uur lang op de snelweg nergens last van gehad hebben.

Het komt zelfs niet voor als ik met hoge snelheid de auto in neutraal zet en al zeilend de afrit af kom terwijl de motor stationair draait. Enkel en alleen maar als ik vanaf hoge snelheid terugzak naar lagere snelheid en op de motor af rem (dus in versnelling blijf) Hieruit concludeer ik dan dat nagenoeg alle benzine die aangevoerd wordt naar de motor, retour gaat, en dat misschien daar iets lekt.

Het gebeurt ook als ik bijna op een lege tank zit, dus toch al gauw zo'n dikke anderhalve a twee weken sinds de laatste tankbeurt. Dus ik sluit een paar druppels benzine lekken tijdens het tanken uit....

Ik ga morgen eens aan de slag kijken of ik de injectoren kan demonteren of me dat lukt (ga ik voor het eerst doen) ben nog even wat how-to plaatjes aan het googlen hoe dat moet.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bij een poreuze slang vind je juist niets van lekkage Peter: de benzine komt er alleen in gasvorm door, dus juist per definitie geen natte plekken.

Gezien de aanvullende info: misschien eens kijken of de aansluiting van de retourleiding op de tank wel in orde is. (ik vermoed dat daar een stukje rubberslang tussen zit vanwege de flexibiliteit). De tank zit tenslotte onder de achterbank, dus lekkage bij de tank ruik je heel snel binnen in de auto.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de aanvulling Peter en Gert; wat evt. poreuze slangen betreft ga ik eens kijken of ik deze slangen kan überhaupt kan identificeren.

Weet iemand hoe het circuit ongeveer loopt vanaf de tank naar het actief koolfilter, de injector rail en dan weer terug? (dus vooral in welke volgorde en of ik alle 'stations' zo op een rijtje heb?)

De geur komt heel duidelijk via de ventilatie roosters (ik kan de geur zelfs blokkeren door de ventilatie op recirculatie te zetten), dus ik verdenk geen oorzaak dicht bij de tank onder achterbank. Desalniettemin zal ik dit wel even nakijken.
 

Joske

Forumguru
en overzicht inspuitsysteem was ik nog vergeten
 

Bijlagen

  • onderdelen inspuitsysteem montageoverzicht.pdf
    150,8 KB · Weergaven: 6

oco1979

Forumguru
Zou alle rubbere benzineslangen vervangen,gezien wagen ook al 13jaar oud is,zit de kans in dat rubber al goed versleten is.
Gezien je toch zelf handig bent,is deze goed te doen.
Beter dan een uitgebrande wagen.
 

turboturbo

Forumguru
Hmja, dat zo geen gek idee zijn. En dan meteen de siliconen variant bestellen is het advies volgens de leden van het Seat-Online forum.

Vandaag ben ik helaas niet aan de klus toegekomen ivm een ander projectje aan de auto waar ik ruim een dag mee zoet ben geweest, maar het staat voor komende week op de planning!
 

oco1979

Forumguru
Siliconen is inderdaad ook een mogelijkheid,als je dat hebt gedaan ben je al zeker dat het niet van dat komt,terwijl zie je andere dingen van aansluitingen en kan je nog zeggen,best ik alles heb nagekeken want tis hier en daar ook nodig.
Vooral aan aansluitingen en bochten is dat extra slijtage of ergens tegen geschuurd.
 

turboturbo

Forumguru
TRek je bank er ff uit. Schroef de zwarte deksel los en kijk of de slangen daar allemaal nog goed eruit zien enz
Stap 1 even kunnen doen eind vd middag. Zag er allemaal heel droog uit. En ik kon geen benzine ruiken op deze plek.

Morgen hopelijk (als het niet regent) even verder kijken onder motorkap of ik bij de injectoren kan komen (maar ik vermoed van niet, ik heb geen bobine trekker) dus ik vrees dat ik niet ver zal geraken en een afspraak zal maken bij een garage.

De PDF's die @Joske heeft geupload heb ik bestudeerd; het testen van het brandstofdruksysteem en de injectoren gaat me de pet te boven. Ik lees dat er verschillende zaken getest moeten worden zoals de druk, de restdruk etc. Daar heb ik de apparatuur niet voor noch de sleutel ervaring. De brandstofdruk de-pressurizen gaat me nog wel lukken; dat staat in Haynes uitgelegd: zekering brandstofpomp verwijderen, de motor starten totdat die uitvalt, daarna nog een paar keer starten. De meeste druk zou nu uit het systeem moeten zijn. Tot slot de negatieve accupool loskoppelen)

benzinetank_achterbank.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan