Doffe koplampen

JanV

Actief lid
Zoals de titel menigeen al doet vermoeden, de koplampen van de Fabia 1 zijn dof geworden. Kwam nog door de APK, maar kreeg dit wel als aandachtspunt mee.

Nu heb ik veel gelezen over polijsten en herstellen etc., het lijkt er echter op dat dit een beetje als 'lapmiddel' gedaan wordt en niet echt een duurzame oplossing is. Vernieuwen lijkt mij dus de beste optie. Op internet staan tientallen verschillende soorten nieuwe koplampen voor een Fabia, varierend van 40 tot 200 euro per unit. Is er iemand hier die mij kan aanraden wat te kiezen? Natuurlijk: goedkopere lampen lijken mij mooi, maar als die technisch gezien dusdanig slecht zijn dat ze ook niet door een APK komen moet ik toch naar de duurdere exemplaren toe.

Edit: het gaat trouwens om een 2005 model (1.4 16V)
 

s-line

Forumguru
Je kan ze ook laten spuiten bij een schadehersteller. Die schuurt de doffe coating eraf en dan een speciale lak erop.
Helemaal nieuw zijn ze dan weer..
 

JanV

Actief lid
@Erik_NL dat had ik inderdaad wel gezien, echter vond ik niet specifiek iets over de (kwaliteits)verschillen van de diverse aftermarket koplampen.

@s-line ik heb geinformeerd bij de schadehersteller, maar de prijs daarvan komt neer op die van twee nieuwe koplampen.

De vraag is dus eigenlijk: wie heeft er ervaring met vervangings/aftermarket koplampen en kan die met mij delen?
 
Eerst zelf proberen ! Je hebt setjes voor de boormachine, dat werkt prima. of een polijst/poetsmachine maar dat ging minder.
Polijstmiddelen zaten in het setje.behoorlijk wat werk maar de moeite waard. Ben nu al weer twee jaar verder en het gaat goed.
 

milanseegers

Forumguru
Ben zelf voor de apk als quick fix ff losgegaan met commandant cleaner en een doek. Geeft tijdelijk het gewenste resultaat.

Later zul je als nog het goed moeten doen als hierboven beschreven omdat de laklaag/ uv blocker van de lamp is aangetast.
 

Stinger

Actief lid
Helaas worden deze producten niet verkocht in Nederland. Zie deze link:

http://3mauto.com/products/headlight-restoration

Toen ik in Amerika was had ik bij Wallmarkt deze kit gekocht:

3M Headlight Restoration Kit - No Tools Required, 3908


Best wel te spreken. Helaas blijft dit een tijdelijke hulp middel. Ik zal persoonlijk investeren in een paar nieuwe (imitatie) koplampen.
 

machlo

Forumguru
Ik zou het idd ook eerst zelf proberen. Die van mij waren ook niet meer apk waardig. 3 diktes watervast schuurpapier, commandant, wassen enwat poetsdoeken verder en ze zagen er weer als nieuw uit. Ben nog op zoek naar welke bescherming er daarna overheen kan, maar scheelt een hoop centen en (indien je ze goed bijhoudt) gaan ze nog lang mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

milanseegers

Forumguru
Ericthecarguy, altijd goed!
Eerlijke kerel met super interessante filmpjes met leuke achtergrond info over sleutelen aan auto's!
 

Jee13

Forumguru
commandant is niet het beste om te gebruiken

koplampen polijsten is een behoorlijk werkje, echter mogelijk om zelf te doen indien je geduld hebt en de juiste middelen

verschillende soorten waterproof schuurpapier, daarna polijsten met de rotary , en evt spuiten of bijhouden met een sealer of wax
 

turboturbo

Forumguru
Nieuwe lampen kopen is echt zonde en onnodig. Ik heb bij mijn Fabia het ooit laten doen en was 40 euro kwijt via een mannetje via Marktplaats. Maar wat hij deed, zou ik ook zelf kunnen, weet ik nu.

Voor langdurige bescherming tegen UV (en dus opnieuw vergeling) moet je na het schuren / polijsten / wat je ook doet, een UV resistente lak op de koplampen spuiten. Ericthecarguy is hier al genoemd, persoonlijk vind ik ChrisFix iets sympathieker met zijn oplossingen. Hij heeft ook een filmpje over doffe koplampen polijsten waarin hij ook laat zien hoe ze er na een jaar uit zien als je het doet op zijn manier.

Ik heb alleen nog geen uv resistente clear coat in NL verkocht gezien.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het bij mij 3-4 jaar terug gedaan met deze kit:
101710.jpg

Belangrijk is dat je steeds de schuurrichting (met de hand) verandert bij elke fijnere schuur/polijststap. Zo kun je namelijk zien of je de krassen van de vorige stap allemaal hebt verwijderd. Als laatste stap ga je met die 'powerball' in combinatie met een chemisch/mechanisch polijstmiddel over de koplamp en wordt alles mooi strak glanzend.

Wel de motorkap open (zodat je de lak van de motorkap niet meepolijst) en de rest er omheen afplakken met goede tape.
 
Ja dieheb ik vorig jaar aan geschaft werkte goed. Wel een langdurige klus maar niet moeilijk. Eerst denk je wel"komt dat wel goed"
Maar volgens de gebruiksaanwijzing werken levert een goed resultaat
 

JXX

Senior Member
@JanV

Ik heb destijds de koplampen (met hoogteregeling) van mijn Bora zelf vervangen, deze waren ook dof geworden en gaven minder licht.
Via Winparts.nl heb ik destijds een set nieuwe koplampen besteld, was toen ongeveer 115 euro. Deze waren veel goedkoper dan merklampen of originele en na vijf jaar nog steeds perfect. Ik heb gekozen voor nieuwe lampen omdat volgens bepaalde forums het schuren een tijdelijke oplossing zou zijn. (met schuren heb ik dus geen ervaring en kan ik dus niet over oordelen)
Via een filmpje op youtube was dit perfect uitgelegd, stap voor stap, en ik heb dit dus zelf gedaan, zonder problemen.
Achteraf dus ZEER tevreden, vooral omdat ik het zelf heb gedaan.
 

H@RM

Senior Member
Als je na het schuren en polijsten een goede coating aan brengt, is het zeker geen lapmiddel.
Gewoon netjes 5 jaar garantie. En dat voor de prijs waar je nog geen set imitatie lampen voor koopt. (waar overigens 8 van de 10 keer geen mooi licht beeld in zit)
 
Bovenaan Onderaan