Interieur delen verwijderen S2 (dakhemel)

Highway

Forumguru
Ik wil de dakhemel (zonder panorama/zonnendak) uit de auto halen om

- goed te kunnen reinigen
- te kijken of het mogelijk is de GPS agenda te verwisselen met een andere. Dit omdat ik een android radio in de S2 heb geplaatst, en de GPS muis nu niet optimaal is.

Heeft iemand dit al ooit gedaan? Iemand een instructie hoe deze los te halen?

Ik heb zelf gekeken, maar ik krijg de handgrepen niet los - zit plaatje over de schroeven (waar ik vermoed dat de schroeven zitten) die ik niet los krijg (zonder schade). Ook de zonnekleppen voorin blijven zitten. Kan de schroef eruit draaien maar dan blijft die klemmen.

Enige hulp zal welkom zijn.
 

bobbl

Forumguru
wat ik ervan gehoord heb, is de dakhemel verwijderen en weer terugplaatsten een heel moeilijk klusje, ik zou er niet aan beginnen!
 

Highway

Forumguru
Ik houdt wel van een uitdaging :D wel doe ik, voor ik ermee begin, me inlezen over hoe het moet. Ik probeer natuurlijk zo weinig mogelijk kapot te maken (liefst niets natuurlijk).

Vandaar ook mijn vragen hoe bepaalde dingen los te halen.
 

Highway

Forumguru
@ertromp bedankt voor de link. Hetgeen waar ik wat angst voor heb, is het fysiek eruit halen zelf. Dit omdat de dakhemel niet veel mag buigen/flexen.

Voor de rest - rustig alles loshalen en vooral niets gehaast doen. Natuurlijk ook onderzoeken/vragen hoe bepaalde onderdelen los moeten.

Gister nog eens naar de handgrepen gekeken, maar krijg het afdek plaatje die voor de schroeven zit niet los. Iemand hier ervaring mee?
 

Highway

Forumguru
Met de instructies van @Octavia32 is het gelukt de handgrepen en zonneklep los te halen.

Voor de handgrepen heb ik van een stukje metaal eerst een haakse schroevendraaier gemaakt. Kon vervolgens de dopjes eraf halen.

Tot mijn verbazing zitten de handgrepen niet vast met een schroef, maar met een metalen clipje. Het dopje die ik moest verwijderen, drukt vast in dit clipje er zorgt ervoor dat dit clipje niet meer ingedrukt kan worden en deze zodoende stevig vast blijft zitten.

Zonneklep was even goed kijken hoe het moest. Uiteindelijk wat foto's op internet gezocht. Hierna wat meer kracht gezet waardoor die los kwam.

Heb foto's gemaakt en zal deze over een tijdje plaatsen. Zal echter nog even duren (de rest loshalen om de hemel er ook uit te halen) gezien we binnenkort vertrekken met vakantie.
 

Antera

Donateur
Hemel verwijderen met 3 man is een aanrader. Hij is geknikt voor je het weet. Al 2x gedaan bij auto's en helaas 1x was de knik al snel een feit.
 

Highway

Forumguru
Bedankt voor de headsup @Antera. Dit is ook waar ik het meest bang voor ben, dus ga ik het rustig aanpakken en alles heel rustig laten zakken.
 

Highway

Forumguru
Na de vakantie, had ik vandaag weer even de tijd om het hemeltje te verwijderen.

Kort verhaal: hemeltje ligt in de garage en deze kan ik nu gaan reinigen. Veel van de interieur delen liggen ook in de garage, omreden ik die eraf moest halen.

Hemeltje heb ik via de achterklep eruit gehaald. Moest deze een klein beetje buigen, dat heel erg voorzichtig gedaan. Geen schade gelukkig!!

Volgende uitdaging - na het reinigen en het laten verwijderen van wat kleine deukjes in het dak..... het gereinigde hemeltje er weer in zetten.

Foto's en beschrijving van de werkzaamheden volgen nog.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij mij moet de dealer ook de dakhemel loshalen om de RS dakrails te monteren. Ben blij dat hij het moet doen. Pffff.
 

Highway

Forumguru
Thanks @Corné de Kluijver het belangrijkste is al gebeurd: alles is los en de dakhemel is eruit (met dank aan iedereen die me heeft geholpen). Ik weet nu hoe alles gemonteerd zit, dus terug plaatsen zal wel gaan lukken.

Het enige is dat de dakhemel beschadigd raakt bij montage, dus dat wordt rustig en voorzichtig te werk gaan zodra het zover is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
a359bc2f614ad86d4da40b4dc2726f79.jpg


Foto van de hemel, gereinigd op de garage vloer.

Helaas 1 clipje afgebroken, maar die zal ik binnenkort bestellen bij de dealer. Is het clipje bij de handgrepen. De eerste had ik helaas kapot gemaakt, gezien ik van mining was dat deze op manier x in elkaar zat, maar uiteindelijk zat deze op een andere manier vast.

Verwacht niet dat het clipje veel zal kosten.
 

turboturbo

Forumguru
Nee zo'n clipje kost niet veel. Doe je ook nog een detail how to over hoe je de hemel gereinigd hebt? :geek:

Enne.. nu kun je meteen heel handig extra verlichting maken thv de achterdeuren (mocht je dat willen) en de antenne(voet) vervangen :)
 

Highway

Forumguru
How to over het reinigen, dat kan echter zonder foto's. Heb nl. geen foto's gemaakt van het reiniging proces zelf. Ik heb eerst de hemel behandeld met Valet Pro Odor eater (ingespoten). Daarna heb ik de ergste vlekken verwijderd met APC.

Geheel laten drogen. Hierna de hele dakhemel ingespoten met Valet Pro Carpet cleaner. Deze met de extractor er weer uit gezogen. Ziet er nu vlekkenloos en schoon uit.

Betreffende extra lampjes plaatsen, hier zie ik geen noodzaak voor. De standaard lampjes geven reeds voldoende licht.

Antenne voet vervangen is wel een optie, zal even kijken wat de mogelijkheden zijn.
 
Bovenaan Onderaan