Mijn eerste uitgebreidere auto-onderhoud

VELGENREINIGER
Ik had nog een fles SONAX Extreme velgenreiniger staan en gisteren dus ook maar even gebruikt.
Kleurt lekker rood en na afspuiten super schoon.
Mijn vraag : je spuit natuurlijk ook gewoon door de velgopeningen op je remklauw en remschijf.

Met afspuiten kom je hier niet lekker doorheen.
Zijn dit soort reinigers op zuurbasis ?
M.a.w. kan het kwaad als er op die plekken wat zou achterblijven ?
 

Cordoba

Forumguru
Zelfde geldt voor het Autoglym product: wel polish in de naam, geen polish maar cleaner. Alleen door ervaring (van jezelf of anderen) of door met behoorlijk wat kennis je flink in een product te verdiepen kun je bepalen of het een polish is of een cleaner. Bij echte polijstproducten, zijn die er vaak in verschillende grofheden, dat is al een eerste aanwijzing dat je een echt polijstmiddel hebt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de Sonax velgreiniger niet, maar gezien de paarse verkleuring bevat deze dezelfde actieve stof als Iron-X en Monello Non-ferro. Is bij mijn weten niet op zuurbasis, maar exacte chemische basis ken ik ook niet, al deze produkten geven wel een H2S (rotte eieren) lucht af bij het gebruik.

Voor echt goed reinigen: de velg demonteren van de auto zodat je ook het velgbed aan de binnenzijde goed kunt behandelen. Normaal met dergelijke middelen: inspuiten, inborstelen(zachte borstel) en even laten inwerken en afspoelen en eventueel herhalen. Deze middelen zijn vooral erg goed in verwijderen van ijzerdeeltjes (afkomstig van de remschijven). Eventuele teer of andere problemen kun je óf met een speciaal middel, of bijvoorbeeld met een (oud) stukje klei verwijderen.
Ik spuit mijn velgen (op straat, niet op de auto, zodat ik geen wax op mijn schijfrem krijg) daarna in met wheelwax, doekje erover en volgende keer krijg je ze makkelijk schoon zonder speciale middelen (alleen normale autoshampoo). één of twee keer per jaar met speciale velgenreiniger voor ijzerdeeltjes is dan voldoende.
 
Ik heb Collonite na het reinigen op de velgen gesmeerd om inderdaad niet iedere keer velgenreiniger te moeten gebruiken
Maar..kan dit type velgenreiniger kwaad voor je remklauw/schijf ?
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij verdampt alles wat er op je remschijf en -klauw terecht komt, de eerste paar meters dat je remt (de boel wordt lekker warm daar hoor) dus daar hoef je je volgens mij geen zorgen om te maken.
 

Cordoba

Forumguru
Maar..kan dit type velgenreiniger kwaad voor je remklauw/schijf ?
Velgreiniger kan zeker kwaad, zeker als het een middel is dat ijzerdeeltjes op lichtmetalen velgen aanpakt. Het zal het oppervlak van je stalen remschijf aantasten, maar de vraag is, in hoeverre.

Collinite wat je noemt is waarschijnlijk gewoon een wax (de 845 of een ander nummer) dat kan niet zoveel kwaad zoals @turboturbo ook al schrijft. Ik heb dan wel altijd de neiging om een keer stevig te remmen om het zoveel mogelijk in één keer kwijt te zijn. In hoeverre wax bij het remmen in de remblokken kruipt, heb ik geen idee van.
 
Bovenaan Onderaan