Merkbeurt bij Quick Fit

edero

Forumguru
BOVAG kom ik ook nergens tegen, maar toch, volgens de Wet Monti kan het;

“Iedere garage mag onderhoud uitvoeren aan ieder merk en type auto zonder dat de fabrieksgarantie vervalt”
• Zolang het onderhoud maar volgens de richtlijnen van de importeur gebeurt.
• Zolang (gedurende de garantie) originele of gelijkwaardige onderdelen worden gebruikt.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp

Heb dit gelezen in het rechtboek ergens. Dat staat boven de voorwaarde die Skoda zelf stelt.
Ik zie het niet in voorwaarden van Skoda die verwijzing naar Bovag
Wellicht wil je die hier posten
Als een garage bij welke branche organisatie ook maar aangesloten kan aantonen dat zij onderhoud uitvoeren cfm de fabrieksvoorschriften uitvoeren dan geldt volgens wetgeving de garantie
 

Noord26

Forumguru
Ik zie het niet in voorwaarden van Skoda die verwijzing naar Bovag
Wellicht wil je die hier posten
Als een garage bij welke branche organisatie ook maar aangesloten kan aantonen dat zij onderhoud uitvoeren cfm de fabrieksvoorschriften uitvoeren dan geldt volgens wetgeving de garantie

Ik heb ook nergens gezegd dat Skoda de verwijzing heeft naar BOVAG? Skoda stelt verplicht dat je het onderhoud bij een Skoda dealer uit laat voeren, als je je garantie wilt behouden.

Maar ze kunnen eisen stellen wat ze willen in de eigen voorwaarden. Daarboven staan altijd nog de wettelijke rechten en plichten. En daarin (kan zo niet terug halen waar exact) staat dat je je auto bij elke garage moet kunnen laten onderhouden met behoud van fabrieksgarantie, mits ze minimaal aan de BOVAG voorwaarden voldoen. Zo heeft mijn vader het ook gedaan met zijn Caddy. En is bij de onafhankelijke garage er ook gratis een nieuwe airco en waterpomp in gegaan; ondanks niet dealer onderhouden.

@ertromp:

Vanaf 1 juni 2010 is de wet hierin veranderd:

https://www.rendement.nl/nieuws/id1848-vrije-keuze-garage-bij-onderhoud-auto.html

Hoe zit het dan wel in elkaar?
Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk.
Vaak is dit een uitgebreide garantie die 2-3 jaar geldig is.

Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende eigenaar.
In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal”
(dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn.
Gebeurde dit niet, dan verviel de garantie.

Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.
In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de keuze van zijn onderhoudsadres.


BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto's bekeken en de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken.
Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving.

Dat betekent dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag geven.
Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Maar.geen verplichting dus om onderhoud bij een Bovag aangesloten bedrijf te doen wil je garantie houden
 
Bovenaan Onderaan