Incidentele (lastige) Start problematieken, iemand ideeën..??

DutchKevin

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb me zojuist hier aangemeld om hopelijk van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Ikzelf, regio Tilburg, in bezit van 2 fijne Skoda stations. Een Fabia en een Octavia.
Het volgende doet zich voor met mijn Octavia I Combi Station.
Sinds een kleine twee maanden start deze af en toe niet. Met name als deze langer dan +/- 12 uur heeft stilgestaan. Maar dit is soms ook weer niet het geval. Het maakt het storingzoeken dan ook erg lastig. Als ik eenmaal bij de garage ben, is er natuurlijk niets meer aan de hand.
Voordat ik jullie om advies vraag hierbij alvast de historie van dit geval.
Als hij niet start hoor ik wel duidelijk de startmotor draaien. Geen bijzondere geluiden oid vanuit die hoek. Die kan ook prima 20 of 30 sec door starten, meerdere keren. Uiteindelijk gaat in zo'n start poging het rode olie lampje branden en stop ik met starten.
- De Accu is recent vervangen, schat zo'n 4 mnd geleden.
Wat heb ik verder gemerkt.
- In een enkel geval hoor ik als ik het contact stop, een onregelmatig snel soort tikken, ergens in het dahsboard. Locatie is me nog niet duidelijk.
- Als ik dan de portierdeur een keer hard dicht trek, licht gefrustreerd..., dan start hij meestal in een keer. Alsof hij het door heeft :)
- Tijdens het starten geef ik soms wat gas. Dan stottert de motor wat, lijkt het te gaan doen, maar slaat niet aan.
- De ANWB heeft me twee keer op gang geholpen 's ochtends. Dit door remmenreiniger in de inlaat te spuiten. Hierbij is luchtfilter gebypassed, en de luchtmassameter dus ook. Ook in deze gevallen start hij in ieder geval niet op eigen kracht, maar dmv de spuitbus uiteindelijk wel. ANWB man stelde dat de brandstoftoevoer in zo'n geval niet werkt. Het trucje met het dichtgooien van de deur had ik toen nog niet ontdekt.
- Er schijnt bij Volkswagen een relais 109 probleem te kunnen bestaan. Die is nu dus ook vervangen.
- De accupolen en massa zijn gecontroleerd en aangehaald. Evenals de nodige andere contacten. Ik heb geen details daarvan, ik was er niet zelf bij.
- Brandstoffilter is vervangen.
- Ik dacht zelf nog aan de zekeringen, maar die heb ik vanmiddag ook allemaal bekeken en terug gestoken, niets gevonden.

Dus nu de vraag aan het forum, of jullie hier een theorie bij hebben. Wat zou het kunnen zijn?

Alvast bedankt voor het mee denken.

Thanks,
Kevin
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst: heb je een benzine of een diesel (en nog beter welk motortype/motorcode)? Dat relais 109 verhaal komt ook voor bij Seat en waarschijnlijk ook bij Audi en Skoda, en treedt soms zelfs op als je een stukje gereden hebt.

Ik krijg het idee dat er mogelijk iets is met de brandstofopvoerpomp: normaal als je de bestuurdersdeur open trekt, hoor je dat de pomp de brandstofleiding op druk zet. Dus vanuit dat oogpunt zou het een microswitch in het portier kunnen zijn, maar met doorstarten zou ie dan toch moeten starten. Misschien opletten of je de brandstofpomp hoort als je instapt (en dan geen startprobleem hebt) en anders eens meten of de opvoerpomp wel wordt aangestuurd.
 

DutchKevin

Nieuw lid
haha, inderdaad vergeten. Benzine motor 1.6.
Variant SE BFQX01
Uitvoering NFM5FM52K0280GGS5R
Bedankt voor je super snelle reactie.
Nu ik je verhaal lees, besef ik me het geluid van de pomp bij deur open inderdaad. Ik houd dat in de gaten de komende tijd. Ik durf niet te zeggen of dit eerder niet te horen was.
(Puur zodat ik het beter snap hoe eea werkt; Stel ik zou om wat voor reden via de andere deur instappen, dan start hij dus ook niet direct???).
Weer on-topic,
Zou deze pomp ook door de startonderbreker worden beïnvloed? Kan het bijv ook met de sleutel/beveiliging te maken hebben?
De motor heeft 1 keer al rijdend iets gestotterd, de cruise control viel toen af, en ook geel lampje ABS kwam aan. Maar qua rijgedrag en starten erna, geen merkbaar effect.

Thanks
 

turboturbo

Forumguru
En wat heeft uitlezen tot nog toe opgeleverd...? (welke codes)

Dat tikken in het dashboard ken ik wel. Dat hoor ik in mijn O1 als ik de sleutel op contact draai en nog even wacht met starten. Het komt vanachter het handschoenen kastje vandaan en klinkt als een soort zacht kloppend geluid. Ik ben er nog niet achter wat het kan zijn. Het zou een stuk tandwieltje van een stappenmotor van een van de vele kleppen van de kachel/climatronic kunnen zijn, hoewel een zelftest geen enkele foutcode oplevert.

Of bedoel je meer een soort relais / klikkend geluid vanachter de klokken bij het stuur?

Als ik dat relais 109 verhaal zo lees, lijkt het me een in de categorie: toch maar even vervangen zodat je die als oorzaak kunt uitsluiten (eigenlijk net als de accu, maar die is kort geleden al vervangen, lees)

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_relais-109.html
 
Laatst bewerkt:

DutchKevin

Nieuw lid
@turboturbo
ik denk zelf dat het tikken inderdaad achter de klokken vandaan komt, maar omdat het niet zo heel lang duurt is het lastig dit echt vast te stellen. ik heb er een filmpje van dat ik zal proberen bij te sluiten, evenals een filmpje van de motor, tijdens zo'n start probleem. dat doe ik wel in de volgende post, als het lukt.
@Cordoba
Momenteel staat hij weer stil ... Grr. Maar inderdaad geen opvoer geluid tijdens deur openen. Ook het "trucje" met de deur dichtgooien heeft niet mogen helpen dit keer.
Ik heb het nog geprobeerd met de tweede contact sleutel, ik dacht dat misschien het de batterij van de sleutel was. maar ook niet.
Als het dan toch de brandstof pomp is, hoe kan ik dat zeker te weten komen? Is er ergens een punt waar ik dat met een multimeter kan testen? En anders, waar zou ik die pomp dan een "zetje" kunnen geven zodat hij weer tot leven komt??

Edit: Wat betreft de uitgelezen codes, die heeft de garage genoteerd, maar heb ik niet in detail. Wat me bijstaat is dat daar geen meldingen uit komen die een fout aanduiden. Met uitzondering van het ABS verhaal wat ik hierboven beschreef. die was duidelijk te zien.
 
Laatst bewerkt:

DutchKevin

Nieuw lid
Goed, zojuist bij gebrek aan een busje remmenreiniger met een spuitbus deo gepoogd te starten. Achter het luchtfilter ingespoten. Zolang er echt contact gemaakt wordt lijkt hij wel wel te doen op de deo. Maar hij blijft er niet op lopen. Hij start dus niet.
In mijn oren klinkt dit steeds meer als een brandstof pomp probleem.
Heeft iemand tips hoe ik dit veder kan uitzoeken, nameten? of hoe de pomp op de gang geholpen kan worden?
 

Cordoba

Forumguru
Batterij van de sleutel is nooit een startprobleem: batterij is alleen voor de AB, daarnaast zit er in de sleutel een chip die gelezen wordt door de leesring bij het contact, en dat regelt de startblokkering.

Brandstofpomp hangt in de tank, en is te vinden onder de achterbank. Kijken of je daar spanning op de brandstofpomp meet, als ie op contact staat (eigenlijk moet ontgrendelen van de auto, in combinatie met openen van de bestuurdersdeur er al spanning op zetten, maar die spanning kan na een aantal seconden wel weer afschakelen als de auto niet op contact staat).

Voor nood even checken hoe zwaar de zekering voor de brandstofpomp is (zit volgens mij op de accubak bij een handvol speciale zekeringen), ook even de metalen stripjes op de accu checken of die niet gescheurd/gebroken zijn: die strips zijn namelijk ook speciale zekeringen, let wel op: andere breedte van de strip is andere zekeringwaarde, maar zelfde breedte is niet altijd dezelfde waarde: er is ook verschil in materiaaldikte. De waarde van de zekering staat altijd in het metaal geperst.

@EdK Volgens de monteur zweette het blok bij de laatste beurt, en dat is nu over. :jaja:

Edit: bij foutcodes, ALTIJD HET NUMMER NOTEREN de omschrijving kun je zelf opzoeken op internet, maar met alleen de omschrijving doe je weinig: vaak is men slordig met de omschrijving geven, en krijg je net niet de juiste omschrijving, of heb je met de foutcode extra info, bijvoorbeeld als er een probleem is met één van de cilinders van het blok, geeft het nummer van de foutcode vaak aan welke cilinder.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Als de link werkt, hoor je hier "mijn" tikkend geluid:
-linkje-
en hier de niet startende motor:
-linkje-
Bij de eerste link moest ik het '?dl=0' gedeelte weghalen. Dan doet het filmpje het bij mij.

Het tikkend geluid is niet wat ik herken en wat ik bedoelde. Dit klinkt als een snel klikkend relais die de weg kwijt is oid (geen idee, hoor)

Als je de brandstofpomp niet hoort aan slaan, zou ik daar idd eerst aan beginnen. Mogelijk krijgt de motor simpelweg te weinig brandstof (te weinig druk) mogelijk icm een sterk vervuild brandstof filter (werkt ook tegen)
 
Laatst bewerkt:

DutchKevin

Nieuw lid
@turboturbo De Linkjes zijn aangepast,
Verder een update, mbv de wegenwacht. Met het nodige speurwerk is de (voorlopige, 90% zeker) conclusie dat het Pomp relais niet goed meer is.
Er is spanning, er is een vonk en geen brandstof.
Vanaf vandaag dus tijdelijk een relais overbrugging, morgen naar de garage. en dan hopelijk probleemloos verder. mocht er dan nog wat zijn kan het nog uit "aanvullend veiligheidssyteem" komen. Dat geeft ook sturing naar het pomprelais.
PS: brandstoffilter is al gewisseld.
To be continued, morgen.
 

DutchKevin

Nieuw lid
Afgelopen maandag is het Brandstofpomp-relais vervangen. Daarna heeft de auto bewust van maandag avond tot vanmorgen woensdag stil gestaan, en hij startte gelukkig zonder problemen.
Het heeft er dus alle schijn van dat het opgelost is. Joehoe !! :yeehaa:

Bedankt allemaal voor het meelezen en meedenken.
 

Cordoba

Forumguru
Mooi dat het is opgelost. Als je er mee bezig bent, lijkt het vaak een gigantisch probleem, en uiteindelijk blijkt het een klein maar essentieel onderdeel te zijn zoals het relais voor de brandstofpomp.
 

Sjabba

Senior Member
Ok het is al opgelost maar zie in het filmpje dat je lampje van de deur ook uitgaat terwijl je deur open is. Dus een microswitch in je deurslot is ook niet meer goed. Waarschijnlijk doet ook je lichtverklikker het niet goed?
 
Bovenaan Onderaan