Veer gebroken; ben alweer aan de beurt.

Maggy

Forumguru
Mijn auto heeft waarschijnlijk gedacht; joh, we zijn al 100dkm bij elkaar, en in al die tijd heb je eigenlijk weinig kosten en sores gehad, dat doen we dit jaar anders....

Gister morgen rij ik vlakbij huis, na de nachtdienst, over een drempeltje en BAM! Oeps.... Er is maar 1 onderdeel dat op zo een manier uit elkaar klapt, dat moet een veer zijn. Thuis even de hand onder het linkerspatbord en jawel; de bovenste ring er af. Fijn.

Eerst maar slapen. Daarna even inlezen of er iets speciaals is; nee dus, behalve dat de zooi weer helemaal uit elkaar moet, iets dat ik net gedaan had enkele weken terug. Hmmmm, ik is eigenwijs en ga het toch proberen om het te doen met zo weinig mogelijk uit elkaar halen.

Leuk geprobeerd, maar de aandrijfas moet toch echt wel los, net als de fusee, er komt anders toch wel heel veel spanning te staan op de homokineet, en 1 onderdeel stuk is wmbt genoeg.
Inmiddels spulletjes besteld, en dochterlief er op uitgestuurd om het op te halen. Ondertussen ben ik bovenaan de demper geraakt, de boven bevestiging.... Plastic paravaan zit in de weg, dus ruitenwisser er af, en de laatste 3 bouten losdraaien: ja ja, echt niet. Een bout komt los en de andere twee draaien mee. Blijkt dat daaronder geen originele bevestiging zit maar een moer. Fijn... En nu dan, je komt er met geen mogelijkheid bij.

Inmiddels is het fijn gaan regenen en de moeheid van te weinig slaap zorgt er voor dat helder denken ook niet meer erg sterk is. Na anderhalf uur prutsen op twee bout moer verbindingen de slijpschijf er bij gepakt. Klaar er mee, je hebt daar onder net genoeg ruimte om ze te raken, bovenop zit de ruit en de motorkap in de weg.

Goed dat is er onder weg. Dochter inmiddels terug, met een veer en toplager; verkeerde veer!!!! Een veer voor de achterophanging. Bel de dealer op en vraag em wat ie geleverd heeft; een voorveer zegt ie, nou mooi niet vriend. Babbeltje gemaakt over kleurcodes en uiteindelijk blijkt de juiste te zijn besteld, maar de verkeerde geleverd, en bedankt Pon. Prutsers.

Vannacht dan maar met de O1 van schoonzoon naar het werk geweest ( prima auto, 1.8T, maar geen Tdi...)
En dan zo de boel maar eens in elkaar zetten.

Heel verhaal. En geen vraag. Ik kan beter een blog beginnen. Of nee, toch niet.

Goed weekend!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wat een ellende. Maar wel erg leuk geschreven! En ik krijg een rood hoofd bij de gedachte aan mijn trots vandaag vanwege het vervangen van het luchtfilter:laugh:
 

Maggy

Forumguru
Zo, the story continues....
Net terug van de dealer; met het schaamtood bijkans op de kaakjes krijg ik te horen dat de bestelde veer, er ondanks belofte van pon, niet is...

De vorige veer was btw niet eens van een O2, na magazijn controle in het centrale magazijn blijken ze wel gewoon voorradig te zijn. De opnieuw bestelde veer is volgens het systeem wel gepickt en dus uitgeleverd, maar ergens tussen het centrale magazijn en Lelystad onverklaarbaar in een zwart gat verdwenen te zijn.

Aarghh, er rust een vloek op de onderdelen van mijn auto. Gelukkig niet op de auto zelf; dat is een fijn ding.

Morgen moet ie er echt zijn( fingers crossed) en voor vanavond maar weer een auto geleend; ditmaal de Punto van mijn oudste.... Maar he...het rijdt.

En morgen met frisse moed opnieuw de reeds 3 maal bestelde veer ophalen. (Zul je zien; liggen er drie)
 

ertromp

Forumguru
Wat een story
Dan vanavond maar vroeg de.koffer in en hopelijk morgen zonder tegenslag een stel verse veren er tussen
Succes!
 

milanseegers

Forumguru
@Maggy heel herkenbaar. Het leven van een dhz-er. Wat ik heb geleerd is dat ik in m'n handen mag knijpen als alles mee zit en , zo niet, ik even tot tien tel en weer vol goede moed door ga..:tegek:
 

Maggy

Forumguru
Update:
Per koerier is ie dan toch nog bezorgd! Veer montage in de werkplaats en de gemonteerde bubs nu, na het eten, nog even onder de wagen frommelen!

Hij was dus gewoon achtergebleven in het centrale magazijn....

Vroeg de mand in gaat em niet worden; de laatste nacht van de week komt er aan. Dus, eind goed al goed.

Goed weekend allemaal!
 

Maggy

Forumguru
Zeker gelukt, monteren ging sneller dan demonteren; 45 min en klaar. ( was ook uitgeslapen en er droop geen regen in de nek)
Morgen uitlijnen en nieuwe banden bestellen. Ditmaal gaan er Dunlop BluResponse onder, goede recencies van gelezen hier op het forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Wat een gedoe, en met de boel gedemonteerd, kun je ook niet naar de dealer rijden, om het als compensatie voor de ellende daar binnen te sleutelen. Wat ik me wel afvraag: is het feit dat je de boel een aantal weken terug los gehad hebt, niet de trigger geweest voor de veerbreuk? Ik heb het idee dat er ergens wat tussen geraakt is, of iets verschoven/gedraaid, waardoor de veer bij de schotel ongelukkig is belast. Het is niet meer te bewijzen, maar dat lijkt mij de enige logische verklaring dat een veer 100.000 km zonder problemen rijdt, en dan na loshalen en weer vastzetten ineens na een paar weken breekt. Persoonlijk nog nooit een auto met een gebroken veer gehad, maar wel diverse auto's met km-standen rond de 170.000 km en zelfs boven de 200.000 km (en ga vaak ook behoorlijk hard over drempels heen).
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
@Cordoba; de veer die ik nu heb vervangen was al bijna 360dkm oud, dus ach, ooit geeft het een keer op, toch? Persoonlijk had ik het nog maar 1 keer eerder mee gemaakt, en dat was bij mijn laatste escort die een beetje extreem verlaagd was.
image.jpeg

Die dus.

Wat ik de vorige keer uit elkaar gehaald heb heeft feitelijk niets met de veer te maken; het fusee gedeelte uit elkaar, om het wiellager te vervangen. De dempers zijn 2 jaar geleden vervangen door de dealer, gewoon om dat dat toen even beter uit kwam.
Dus nee, ik denk dat het niet te maken heeft met verkeerde montage of knelling, temeer ik erg secuur ben; ik vertrouw eigenlijk de garage nog niet(willekeurig welke), en wil dan ook gewoon de werkplaats in kunnen wanneer ik dat wil als mijn auto daar staat.

Ik voel me overigens niet aangevallen hoor, het komt vaak genoeg voor dat onderdelen het begeven door verkeerde montage, daar heb je geheel gelijk in.
 
Bovenaan Onderaan