Sleutel vervangen

Na mijn recente introductie en het warme welkom heb ik al veel informatie tot mij genomen. Ook de zoekfunctie diverse malen gebruikt en wil dan toch een vraag stellen. Mocht ik deze gemist hebben en bestaat er al een topic over, dan hoor ik dat graag en lees ik daar gerust verder.

Mijn vraag gaat over mijn huidige sleutel. Dat is op dit moment een reguliere sleutel (voor alleen het starten van de auto) en een losse zender voor het ontgrendelen van de auto. Bestaat er een mogelijkheid om te integreren in een klapsleutel, en zo ja dan dit zelf worden gedaan? Op de foto mijn zender, met vier knoppen (openen en sluiten begrijp ik, maar de overige twee zijn voor mij nog een raadsel).
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    979,1 KB · Weergaven: 60

Niels83

Forumguru
Lijkt mij geen oem zender. Je kunt bij de dealer een nieuwe sleutel bestellen. Ik dacht 170 euro inclusief inlezen. Ik vond dat te duur dus koos een gewone sleutel
 

Skoda-MAN

Forumguru
De onderste twee zullen bedoeld zijn om alarmsysteem in en uit te schakelen indien aanwezig. Mogelijk is dat een Ab van later ingebouwde centralevergrendeling waarbij de fabrikant ook alarmsystemen levert.
 
Oke, al met al dus een kostbaar geintje om een "klapsleutel" te laten maken. Dan laat ik het voorlopig maar even voor wat het is...
 

MacManiac78

Forumguru
Sleutel openbreken en de sleutelbaard en elactra print in een nieuwe shell kan aanzienlijk goedkoper! Ik kocht enkele shell's en heb het zelf gedaan voor een fractie van de kosten.
 

MacManiac78

Forumguru
Jazeker! Ik heb een losse shell gebruikt en alle noodzakelijke zaken omgezet. Dus Print, sleutelbaard in de nieuwe shell. Bij mij was slechts het gietijzeren scharnierpunt gescheurd.
 

Bijlagen

  • $_84-2.JPG
    $_84-2.JPG
    8,3 KB · Weergaven: 41
  • $_84-6.JPG
    $_84-6.JPG
    5 KB · Weergaven: 36
  • $_84-7.JPG
    $_84-7.JPG
    14,5 KB · Weergaven: 36
  • $_84-8.JPG
    $_84-8.JPG
    9,3 KB · Weergaven: 36
  • $_84-9.JPG
    $_84-9.JPG
    10,6 KB · Weergaven: 35
  • $_84-4.JPG
    $_84-4.JPG
    8,9 KB · Weergaven: 34

peter b

Nieuw lid
Bedankt
maar ik heb een losse sleutel zonder afstandsbediening
heb hem draadloos laten maken daar heb ik losse kastjes bij gekregen die een heel ander model hebben dan de klap sleutel
dus die print plaat en knopen komen niet overeen?
En de sleutelbaart kan je die gewoon van je orgineele scoda sleutel afhalen dan?
 

MacManiac78

Forumguru
Jep, in het scharnierpunt zit een pinnetje, deze eruit duwen en de sleutelbaard is eruit te schuiven. Ik begrijp dat je een losse AB en een losse sleutel hebt. Daarvan is helaas niet 1 te maken.
 

peter b

Nieuw lid
Ja dat klopt
mmm jammer voor mij dan hihi
super bedankt voor de info
vriendelijke groet peter
ps maar in een gewone sleutel zit tog geen schanierpunt ?
 

Cordoba

Forumguru
Het is de vraag of het in één kan, in jouw auto zonder extreme kosten. Het is mogelijk dat het probleem niet in de sleutel zit maar dat de betreffende module in jouw auto geen AB aan kan (of dat er geen ontvanger voor het AB signaal in jouw auto zit). @RonaldZHR Ik neem aan dat je een Fabia II rijdt (gezien je avatar) en daarom verwacht ik dat de auto niet het probleem is.

Bij vragen/problemen is het handig om direct bij je vraag de gegevens van je auto te plaatsen, of deze standaard in je handtekening zetten, zodat anderen niet eerst op zoek moeten, om jouw vraag te kunnen beantwoorden.

@peter b Je moet uitzoeken of jouw auto de juiste (comfort)module heeft. Als dat zo is, dan kun je een sleutel met AB kopen, en dan heb je verschillende opties: een complete klapsleutel kopen, en die laten inleren door een deskundig bedrijf. Of een sleutel zonder chip kopen en je huidige chip uit de sleutel slopen en overzetten. (dat is een risico, omdat de chip soms beschadigd bij het overzetten) Bij het laatste hoeft de sleutel niet ingeleerd te worden om te starten, en kun je op een geschikt moment de AB laten inleren. (het zelf inleren van sleutel/AB werkt bij mijn weten niet bij een Fabia I). Als de module het probleem is: ik heb nog een reservemodule liggen, en heb die een weekje op mijn auto gehad met werkend AB. Module mag je voor 50€ overnemen (als ie geschikt is voor jouw Fabia).
 

Niels83

Forumguru
De bovenstaande how to, is in dit draadje eigenlijk niet bruikbaar.
Daar is gewoon de ene afstandsbediening in de andere overgezet.

Wanneer je afstandsbediening niet is geïntegreerd heeft dat geen zin. En zul je dus een nieuwe sleutel moet aanschaffen. de sleutel zelf is niet zo duur. Maar inleren kan volgens mijn Dealer alleen in de fabriek in Tsjechie, en daar kan Skoda dus voor vragen wat ze willen.
Kan me niet voorstellen dat het echt heel veel werk, maar jah ook Skoda wil iets verdienen.

Er was hier een paar jaar geleden (toen ik mijn reserve sleutel wilde laten maken) iemand die wel ook sleutels voor Skoda kon inleren. Toen had hij niet de software voor mijn auto, maar goed dat is al weer 3 jaar terug.

Ik moest wel omdat we geen reserve sleutel kregen bij de auto. Ik wilde natuurlijk ook een klap sleutel met afstandsbediening, maar vond dat zo buiten proportioneel dat ik koos voor een gewone sleutel. Weet even niet meer zeker welke nu 170 euro was. Kan ook wel zijn dat de gewone sleutel al zo duur was.
 

Cordoba

Forumguru
@Niels83 Jouw dealer weet er dus blijkbaar weinig van. Ik ken verschillende mensen die via andere adressen een sleutel hebben laten inleren. Eén van die adressen is Vagtechniek in Nuenen, en zo zijn er meer. Het prijsverschil met de dealer is dusdanig groot dat mensen er meer dan 50 km enkele reis voor rijden, om daar hun sleutel te laten inleren. Overigens met dergelijk dingen is het belangrijk om vooraf overal de prijzen uit te zoeken, omdat er soms absurd hoge prijzen gevraagd worden.

Zo vragen dealers vaak 50 euro voor het uitlezen van je auto op foutcodes, en dan krijg je het uitleesapparaat er niet bij. Dat betekent dat de aanschaf van een uitleestool goedkoper is, dan uitlezen door de dealer (ik heb het over legale tools, niet over illegale kabels en software voor Vagcom).
 

MacManiac78

Forumguru
De bovenstaande how to, is in dit draadje eigenlijk niet bruikbaar.
Daar is gewoon de ene afstandsbediening in de andere overgezet.

Wanneer je afstandsbediening niet is geïntegreerd heeft dat geen zin. En zul je dus een nieuwe sleutel moet aanschaffen. de sleutel zelf is niet zo duur. Maar inleren kan volgens mijn Dealer alleen in de fabriek in Tsjechie, en daar kan Skoda dus voor vragen wat ze willen.
Kan me niet voorstellen dat het echt heel veel werk, maar jah ook Skoda wil iets verdienen.

Er was hier een paar jaar geleden (toen ik mijn reserve sleutel wilde laten maken) iemand die wel ook sleutels voor Skoda kon inleren. Toen had hij niet de software voor mijn auto, maar goed dat is al weer 3 jaar terug.

Ik moest wel omdat we geen reserve sleutel kregen bij de auto. Ik wilde natuurlijk ook een klap sleutel met afstandsbediening, maar vond dat zo buiten proportioneel dat ik koos voor een gewone sleutel. Weet even niet meer zeker welke nu 170 euro was. Kan ook wel zijn dat de gewone sleutel al zo duur was.

ONZIN! Het inleren kan ELKE dealer. Dat hebben ze (bij jou) OOK gedaan toen de BCM vervangen werd.
Dealer = STEALER.
Geloof hun ONZIN niet. Ze willen er inderdaad gewoon aan verdienen.
 

Niels83

Forumguru
Ik heb dat in 2014 overal uitgezocht. Hier ook gevraagd. En niemand kon toen die sleutel inleren. Ws de dealer wel maar dat maakt in prijs niet uit.
Die hingen een lul verhaal op over waarom de sleutel 190 (net even opgezocht) moest kopen. Dat geef ik zelf ook al wel aan in mijn verhaal geloof ik.
 

bramBaas1

Nieuw lid
Hallo ik heb een skoda fabia 1.4 16v ik heb maar 1 sleutel bij de auto gehad maar deze reageert niet op de c.d.v batterijtje laatste gewisseld deed nog niks ? Kan iemand mij helpen
 
Bovenaan Onderaan