Overweging

Bakkertje

Forumguru
Vooral de 1.4 tsi 150 pk is een heel fijn blok, mocht je deze als tweedehands tegenkomen.

Die eerste generatie 150 pk 1.4 zou ik toch echt laten staan (die met turbo en compressor), die schijnt nogal veel problemen te kennen.
Of doel je op de laatste generatie met ACT?
 

Testedoene

Forumguru
Een heel interessante gedachte...

Ik had voorheen een VW Passat maar rij liever met de lichtvoetigere Octavia 3.
Tijdens de garantieperiode kreeg ik eens een dagje een VW Golf Variant TDI mee... ook dan was ik weer blij toen ik de Octavia terugkreeg.
Voor mij persoonlijk is het zo dat ik liever een nieuwe wagen heb dan een occasie (reeds met 2 2dehandse wagens na mekaar opkomende problemen gehad zoals roetfilter, injectie en vliegwiel. Dan weet je het wel). Aangezien ik met zowat al mijn VW's te maken gehad heb met diefstal, inbraak, vandalisme, ... had ik echt geen zin meer om opnieuw een VW te kiezen.
Geef mij maar gemoedsrust achter het stuur van een nieuwe Skoda! En -behalve de fijnere stoelen met dubbele lendensteunregeling- mis ik niets van de VW Passat, integendeel zelfs.

Ieder maakt de keuze voor zichzelf maar ik geef liever evenveel geld uit voor een nieuwe lager sociaal geklasseerde wagen dan voor een 2dehandse wagen met een hoger premium-gehalte.

Polletje doen anders?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, voor alles is wat te zeggen eigenlijk. Ook bij een jonge occasion kan er natuurlijk best al het nodige versleten zijn, zeker in geval van ex-lease. Ik denk bv aan de dsg bij veel filerijden en/of erg "sportief" rijden
 

Noord26

Forumguru
Aangezien ik met zowat al mijn VW's te maken gehad heb met diefstal, inbraak, vandalisme, ... had ik echt geen zin meer om opnieuw een VW te kiezen.
Geef mij maar gemoedsrust achter het stuur van een nieuwe Skoda!

Ook met een Skoda kun je last hebben van inbraak helaas. Ik schrok van de ravage die ik een anderhalf jaar geleden aan trof. De verzekering schrok denk nog meer met de rekening van de schade hersteller achteraf..

;)
 
E

Ex-lid 2926

Mijn vorige Opel Astra heb ik als jong gebruikt ( 1 jaar, 18000 km) en mijn huidige Octavia ook als jong gebruikte ( 1 jaar, 33000 km) gekocht. Sublieme auto's.
Daarvoor reed ik altijd nieuw.
Onze 2e auto, een Fiat Panda, hebben wij 4 jaar geleden gekocht van een particulier. Was toen 4 jaar oud en had 81.000 km op de teller. Perfecte auto, 0,0 problemen.
Mijn huidige motor, een Suzuki V-Strom, bj 2007, heb ik afgelopen april gekocht van een particulier. Had nog maar 8800 km op de teller en in nieuwstaat.
Ik koop ook in de toekomst geen nieuwe auto meer. Een auto is financieel een enorme slokop. De afschrijving is vooral in het begin enorm hoog. Daar komt ook nog eens bij dat ik het voor mijn eigen financiële positie niet verantwoord vind om bij aankoop van een nieuwe auto duizenden euro's aan BPM af te dragen aan de staatskas en ongeveer 1000 euro extra aan de dealer voor die volkomen misplaatste (in mijn ogen) afleverkosten. Zo de zaken er nu voorstaan rij ik nog een aantal jaren in de Octavia en ga dan heel rustig de verkoopsites bekijken en zoeken naar een geschikte opvolger bij een particuliere aanbieder. Dan weet ik wie er in de auto gereden heeft. En kan ik op grond van de staat van de woning en de overige eigendommen aardig inschatten hoe er met de auto is omgegaan. Ik vertrouw mijn eigen waarnemingen beter dan de verkooppraatjes van de autoverkoper bij een willekeurige dealer.
Bij de eigen dealer of garage in het dorp staan tegenwoordig ook niet meer alleen de bij die garage ingeruilde auto's, maar worden ze uit het hele land (of buitenland) gehaald.
Dus @Rosinfield; ik zou nog een poos doorrijden in de Fabia, die particulier verkopen en dan lekker op zoek gaan naar een jong gebruikte auto van je keuze.
 
Bovenaan Onderaan