1.4TDI DSG chiptuning, van snel naar sneller maar toch zuiniger

Joy

Lid
Vorige week de motor laten tunen van 90 naar 120 pk en gisteren een rustig dagje kunnen rijden op de snelweg. Een zeldzaam moment maar ik had geen haast. :D
127 op de teller waar je 120 mag en 138 waar je 130 mag. En waar mogelijk op cruisecontrol.

Geen idee hoe zuinig de auto voor de tuning was en het was helemaal niet de bedoeling om zuiniger te tunen maar het viel me in eens op hoe zuinig ik aan het rijden was.

Hier wat afbeeldingen van de boordcomputer.
 

Bijlagen

  • IMG_20160616_133811.jpg
    IMG_20160616_133811.jpg
    247,1 KB · Weergaven: 201
  • IMG_20160616_150107.jpg
    IMG_20160616_150107.jpg
    239,9 KB · Weergaven: 199
  • IMG_20160616_150109.jpg
    IMG_20160616_150109.jpg
    251 KB · Weergaven: 171

Mackay

Nieuw lid
Beste Joy,

Goed om te zien. Volgende week krijg ik mijn 1.4 TDI DSG. Bijna is het wachten klaar. Een vraag je waar heb je de auto laten chippen en wat heeft het gekost?

Met vriendelijke groet,

Kevin
 
Cool om te lezen dat je met succes de Rapid hebt laten chippen.
Ik wil dit ook zeker laten doen. Welke uitvoering van de Rapid heb jij?

Edit: Oeps een 1.4 tdi zie ik :tongue:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn ervaring is ook een wat gunstiger verbruik (gemeten via SM), bij de twee 1.2 tsi's die ik tot nog toe gehad heb en heb laten tunen.
Kanttekening is wel dat je rijgedrag dan grotendeels hetzelfde moet blijven na tunen en verder is het zo dat wel iets scheelt, maar ook weer niet echt spectaculair. Denk aan enkele decimalen
 

Ron Kooi

Nieuw lid
Ik heb mijn 1.2 TSI laten tunen bij JP Engeneering in Waalre. Binnen een klein half uurtje van 86 naar 137pk en van 160 naar 220 Nm. De Rapid was oorspronkelijk wat traagjes, maar na het wakkerschudden van de extra 51 paardjes is het een geweldige auto. Kosten inderdaad rond de 500 Euro. Heb je eerder een auto daar laten tunen, krijg je korting. Ik betaalde nu slechts 299,00 Euro!! Het verbruik ligt inderdaad aan je rechtervoet. Ik merk het niet zo, maar dat was ook voor mij niet de opzet van het tunen.
 

Canon-Eye

Forumguru
127 op de teller waar je 120 mag en 138 waar je 130 mag
Dat is ruim binnen de bekeurbaarheidsnorm. Dikke kans dat je feitelijk beneden het betreffende maximum zit.
Ik kijk eigenlijk altijd naar de echte (gps-)snelheid en hou dan als regel 4 à 5 km boven het geldende maximum aan. Na aftrek van de wettelijke correctie blijft er dan minder dan 3 km/u overschrijding over en dat vinden ze blijkbaar niet de moeite waard...
 

Joy

Lid
Ja het koste al moeite om toen zo langzaam te rijden :-)
Maar goed, het was een test om te kijken hoe zuinig het kan.

Met maximale belading, dakkoffer en fiettsenrek acherop is het verbruik bij 130 net aan 1:21.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met maximale belading, dakkoffer en fiettsenrek acherop is het verbruik bij 130 net aan 1:21.

Hoezo, is dat dan een moment opname en wat de BC en snelheidsmeter aangeven? Een opgave van het verbruik per tankbeurt geeft wat meer waardevolle info. Bij voorkeur via sprit monitor.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ben bang dat dit om diverse redenen toch niet zo'n betrouwbare methode is om het verbruik te meten. Eigenlijk zou je m.i. om een betrouwbaar beeld te krijgen van het werkelijk verbruik, het gemiddeld verbruik over een langere periode moeten berekenen. En dan door per tankbeurt de gereden afstand en het aantal getankte liters in te voeren. Op spritmonitor kun je dit heel mooi bijhouden en dan tevens zien hoe je verbruik ligt tov anderen met dezelfde auto.
 

Joy

Lid
Ben bang dat ik het verbruik ook weer niet zo interresant vind om dat te doen :-)

Met mijn reguliere rijstijl sta ik regelmatig bij de pomp.

Het viel me alleen op dat dankzij de tune de auto niet veel sneller is geworden maar ook veel zuiniger.

Het valt me alleen ook op dat de voorbanden dankzij de tune veel sneller slijten........
 

Rosinfield

† In Memoriam
Echt veel zuiniger lijkt me sterk. Iets wel, is mijn ervaring met 2 1.2 tsi''s. Maar nogmaals, om daarover iets zinnigs te kunnen zeggen moet je het echt over een langere periode bijhouden, zowel voor als na de tuning. Bij mij was het een verschil van enkele decimalen
 

Joy

Lid
Inderdaad veel zuiniger en het is dat ik geen directe brandstofkosten heb maar ik kan iedereen deze tune aanbevelen die ze wel heeft.

Veel pk's wanneer het nodig is en zuinig rijden wanneer dat gewenst is. Alles voor dezelfde prijs.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, no offense, je kunt dat natuurlijk wel blijven beweren, maar dat heeft geen enkele betekenis zonder een betrouwbare meting (van het werkelijke verbruik) over langere tijd, zowel voor als na de tuning.
 

Joy

Lid
Betrouwbaar genoeg voor mij en dat betekend alles.

De auto is nog maar een enkele maanden oud met bijna 30k op de kilometerteller dus dat zegt mij voldoende over het verbruik en dus ook deze tune.

Een aanrader dus voor wie meer wil.

En als bonus, een dure DSG tune is niet eens nodig. Dat is onzin voor deze motor en geld weggooien.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O op die fiets. Nou, goed dat we het weten!
DSG tuning staat overigens volkomen los van de motor tuning. Zeker bij deze motor, waarbij de koppel begrenzing niet hoeft te worden aangepast. Het aanpassen van de schakel momenten wordt door mij en velen met mij, allerminst ervaren als geld weggooien.
 

Joy

Lid
Jammer dat er zo weinig gebruikerservaringen hier zijn over de 1.4TDI/DSG. Wel veel stuurmannen aan de wal. ;)
 
Bovenaan Onderaan