Welke remblokken en schijven S2 voor minder remstof

Highway

Forumguru
De S2 is een grote, en dus ook vrij zware auto. Om dat alles goed te laten stoppen, zitten er ook best grote remmen onder.

Het probleem waar ik nu tegenaan loop: ik vind dat de remmen extreem veel stof maken, waardoor de velgen snel vuil zijn.

Ik was de auto en velgen. Na een ritje van ong. 20 km (thuis/werk) via grotendeels snelweg zijn de velgen alweer een beetje vies. Wat is vies - als ik mijn vinger over de velg haal, zie ik zwart op mijn vinger + een schone streep op de velg. Ik rem normaal, dus nergens hard afremmen.

In een week gaan de velgen van schoon naar flink vies.

Zover ik kan voelen, heb ik geen aanlopende remmen. Mijn vermoeden is dus dat het komt door de remschijven + blokken die veel stof maken.

Zijn er merken remschijven / blokken waarbij minder stof vrij komt, geschikt voor de S2? Auto moet natuurlijk goed blijven stoppen ook als de remmen nog koud zijn.

Volgende vraag - voor een S2 1.8 tsi - welke maar remschijven horen hieronder? Remmen (ieder geval voor remmen) zijn van het merk ATE. Is dit ergens zelf op te zoeken?
 

Highway

Forumguru
Ik heb er inderdaad een sealant op zitten. De Gyeon Q2 Rim. Deze werkt super - het vuil kan zich niet goed hechten. Echter worden de velgen wel vuil. Bij het wassen makkelijk eraf te halen dan wel, maar iedere paar dagen alles moeten wassen wil ik liever voorkomen.

Bedankt voor de tip betreffende de EBC, ik zal hier eens na kijken en wat ervaringen van anderen lezen over dit merk.
 

michelover

Forumguru
Ik heb voor 312mm en achter 286mm , en rij ook een 1.8TSI.
In de catalogus kun je de juiste nummers vinden , http://ebcbrakes.com/
Er zijn namelijk twee maten voor schijven.
De remklauwen voor zijn ATE , achter TRW.
 

Cordoba

Forumguru
De mate van stof die schijfremmen produceren (net als de remkracht) is altijd afhankelijk van de combinatie van schijven en blokken. Zo zijn er remblokken die eigenlijk maar met een enkel merk/model schijf goed voldoen, en remblokken die met bijna alle remschijven goed werken. Je moet dus echt naar de combinatie van blokken en schijven kijken.
 

Highway

Forumguru
Bedankt @michelover voor de info en de link. Via etka heb ik 312 voor en 282 achter kunnen vinden voor mijn S2. Blijkbaar dat er in 2009 een aanpassing is geweest voor de achterremmen. Ik ga de maten nog wel eerst controleren alvorens iets te bestellen!

@Cordoba fabrikanten stellen hun materialen natuurlijk af op elkaar. Begrijpelijk vooral omdat er veel (kleine) verschillen in gebruikt materialen en samenstelling is. Ik ga nu eerst kijken naar de schijven en blokken van EBC.
 

Highway

Forumguru
Gister de remschijf achter fysiek opgemeten. Deze is 282. Helaas heeft EBC deze maat niet dus zal even verder moeten zoeken. Mogelijk dat de 286 wel past, is maar iets groter maar durf het risico niet te nemen.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Dat is een straal vergroting van maar 2mm. Zal zeer waarschijnlijk geen probleem zijn, als de rest maar overeen komt. Als je tussen je klauw en kopsekant van de remschijf nu minimaal 5mm speling hebt is dit geen probleem.
 

Highway

Forumguru
@Sjoerd&Deborah Klopt, het is 'maar' 2mm qua straal. Er lijkt ook voldoende ruimte te zijn om dit op te vangen. Toch blijft het een nominaal risico. Als ik tijd heb zal ik dit verder gaan uitzoeken.
 

Joske

Forumguru
mijn ervaring is net dat doordat je wax of wheel sealant aanbrengt op velgen ze juist sneller vuil ogen. Hetgeen je beschrijft van met je vinger over de velg te gaan en een propere veeg achter te blijven is zo typerend voor iemand die zijn velgen in de wax zet ;) (spreekt uit ondervinding).

Voor mij lijkt het wel alsof de velgen meer vuil aantrekken of dat het toch beter blijft plakken nét omdat we er wax op zetten. MAAR ze zijn natuurlijk wel makkelijker schoon te maken dus als je, net zoals mij, regelmatig je auto wast zie ik er eigenlijk geen nadeel van. (behalve dan het feit dat ze sneller vuil "lijken")

Ik ben momenteel aan het experimenteren met Monello Acquafobia op de velgen, maar ik zie dat een extra laag wheel sealant (van PB) meer effect zal hebben zo op het eerst zicht.. Collinite 845 is trouwens ook een toppertje - aanrader voor de velgen :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan