RefleCs - Superb III Combi Style BL

RefleCs

Forumguru
Ik had de rood/witte units besteld voor in de voordeuren bij Superskoda. Bij deze het advies aan anderen!! KOOP DEZE NIET!! De bouwkwaliteit is erg slecht (geen 40 euro waard) en het betreft GEEN rood kunstof maar een witte unit die rood is gevefd. De rode verf is er binnen no-time van af. Ik raakte bij het uitpakken een van de units iets met mijn nagel en hops weg was de rode laag.....

Zojuist een mail gestuurd aan Superskoda hierover en over het feit dat een van de units ook nog eens defect is.

Deze units zijn onder geen beding de 40 euro waard die ik er voor heb betaald. Ik baal er ontzettend van en hoop dat men coulant reageert. Ik heb mij geld terug gevraagd of een vervangend product (niet dezelfde).
 

RefleCs

Forumguru
Een eerste review van de Superb

Nu de eerste week en ruim 1800 kilometer met de Superb erop zitten lijkt het mij een mooi moment om terug te blikken op de eerste kilometers. Wat bevalt wel en wat juist niet. In dit vergelijk zal ik de auto vergelijken met de vorige auto (Hyundai i40)

Wegligging - In vergelijking tot de i40 rijdt de Superb alsof hij op rails rijdt. Waar de i40 bij wind voelde alsof je met een chesna de meest extreme turbulentie moest trotseren :sterretjes: is de Superb als een Boing 777 zo stabiel en rustig. :dankje:(een Boing op rails zeg maar :tongue:). Het enige wat mij met het standaard onderstel opvalt is het nadijnen van de auto en ook in lange wat snellere doordraaiende bochten begint hij wat te zoeken. Volgende week woensdag wordt de Eibach set geplaatst en zal dat zeer waarschijnlijk tot het verleden behoren. :D

Lane Assist - De Lane Assist is even wennen maar tot nu toe ga ik mij er nog niet aan irriteren. Sterker nog het rijdt wel relaxed. Ik hebt tot nog toe 1x gehad dat ik moest ingrijpen op een actie van de lane assist.

ACC - De functie waar ik nog het meeste aan moet wennen is de ACC. Waar ik gewend was om op te rijden naar de auto voor mij om vervolgens in te gaan halen moet ik nu ruim van tevoren al anticiperen en naar de linkerbaan om te zorgen dat de ACC niet ingrijpt en al begint met het terugnemen van snelheid. Hopelijk is die tussenafstand nog wat aan te passen (korter). (@Antera is dat mogelijk?)

Front Assist - 2 maal een kleine actie gehad waarbij alle systemen op scherp stonden. Verder heb ik er (gelukkig) nog geen ervaring mee opgedaan :tongue:

Blind Spot - Heeft mij wat bewuster gemaakt op krap in en uitvoegen en heeft dus zijn vruchten afgeworpen. Het stuur begint goed voelbaar te trillen als je naar de andere baan wilt. Zeerzeker niet onprettig.

Uitparkeerhulp - Nog niet nodig gehad, dus daar kan ik weinig over vertellen

Park Assist - Met het maken van de proefrit heb ik mogen proeven aan dit systeem echter met mijn eigen auto heb ik er nog geen gebruik van mogen maken. Ik heb het een paar keer geprobeerd maar hij detecteerde de plek niet of er was wat anders. Hier volgt nog een review over.

Parkeerhulpmiddelen - Het is fijn dat alle piepjes ook echt te horen zijn aan de kant of in de hoek waar de auto dicht bij een object is. Ik ben nog een beetje aan het aftasten hoe dicht je nou echt bij een object zit. Nou zal @Schep bijvoorbeeld weten hoe smal de inrit van de parkeergarages in Amersfoort Noord (Nieuwland) en Hoogland zijn. Het is erg fijn dat het systeem ook bij het inrijden van de garage aanspringt en je er veilig doorheen lootst. De achteruitrijcamera is wat mij betreft, sinds mijn vorige auto, een onmisbare optie geworden. Het inregelen van het kantelen van de bijrijders spiegel was even pielen maar ook dat is gelukt en daar ben ik echt heel blij mee dat heeft mij al 2x van een stoeprand schade weerhouden :D

Electrische achterklep - In 1 woord HEERLIJK! Het "Schoppen" met de voet onder de bumper is ook elke keer raak zolang je dat in het midden van de auto doet. Het deels openen van de afdekking (wat ook uit te zetten is) is ook erg handig al moet je niet vergeten om die weer dicht te doen. Wat wel prettig zou zijn is dat je de klep met de sleutel en of de knop in de middenconsole weer zou kunnen sluiten (luxeprobleem)

Kessy - In het begin bleef ik maar mijn sleutel pakken :deuk: vervolgens moest ik nog afleren om niet de beweging te maken om de sleutel in het contact te steken :maakmegek:. Inmiddels vergeet ik de sleutel te pakken als ik de Mini Cooper van het slot wil halen en wil starten :banghead:. Kortom dat went erg snel :)

Glazen Panoramadak - Het glazen panodak is zooooo heerlijk. Wat mij opvalt is dat als het dak helemaal open is de kinderen op de achterbank niet eens met wapperende haren in de auto zitten. Met andere woorden, er komt nauwelijks wind naar binnen. Dat was in de Fabia met zijn "kleine" dakraampje wel anders. Daar waaiden de kinderen de kofferbak in :tegek:.

Elektrische Stoelen - Heerlijk al die instellingen! Hoewel.... ik ben bijna een week aan het zoeken geweest naar de voor mij meest ideale instellingen. Wat ben ik blij dat er geheugen op zit! Mijn vrouw heeft geheugenplekje 2 in gebruik genomen en voor ons beiden is het gekoppeld aan onze eigen sleutels. Helemaals super. Plekje 3 in het geheugen schuift de stoel in zijn geheel naar voren voor het stofzuigen na het wassen van de auto ;)

Verwarmbare stoelen - Afgelopen week had ik iets last van mijn rug en dan is die warmte in de rug heerlijk. Op de laagste stand was meer dan voldoende maar het ontspande de spieren en ik kwam vele malen relaxter uit de auto dan toen ik erin stapte.

Columbus - Het eerste wat ik heb gedaan is de Columbus naar de laatste versie brengen. Wat mij opvalt is dat veel wegen nog niet van de juiste snelheidslimieten zijn voorzien en dat het systeem niets doet met de uitzonderingen (van x tijd tot y tijd een andere snelheid). Dit zijn zaken die het Pioneer systeem in de i40 wel deed. Zelfs de laatste snelheids wijzigingen werden op het Pioneer systeem getoond zonder deze te updaten. Kennelijk werdt dat via een koppeling met de telefoon doorgegeven aan het systeem.

De 1.6 TDI met handbak - De motorinhoud klinkt wat licht voor het formaat van de Superb maar niet is minder waar. Hij komt prima mee in het verkeer. In de 6 van 100 of 120 doortrekken is wel lastiger dan met de i40. De i40 was bij die snelheden in de 6 het gas intrappen en dan ging hij prima van zijn plek. Bij de Superb is het noodzakelijk om terug te schakelen om datzelfde effect te realiseren. Uiteraard heb ik rustig aangedaan en de auto goed ingereden. Vandaag na de auto warm te hebben gereden even gekeken hoe het met de stoplichtsprintjes gaat en ik was verbaasd hoe vlot hij van zijn plek komt. Wel is het gaspedaal soms wat unresponsive. Het vreemde is dat dat niet altijd het geval is.

Automatisch grootlicht/Dynamic Light Assist
- Tot nu to nog geen seinende mensen gehad op de snelweg met het rijden met DLA en de ervaring daarmee in het stikke donker is erg prettig te noemen. Het is grappig om te zien hoe de koplampen zich continu aanpassen aan de rijomstandigheden. Ook het meedraaien van de koplampen is fijn :D.

Ik ben vast nog heel veel vergeten maar dat komt dan wel in een volgende review. Mochten jullie vragen hebben over de werking van bepaalde systemen, laat het maar weten dan zal ik daar nog wat over schrijven :)

Al met al is de smile nog steeds niet van mijn gezicht te vegen :D en krijgt de auto een dikke :thumbsup:
 

Antera

Donateur
Om de ACC korter te zetten kan je dit zelf instellen met de hendel. Korter is niet mogelijk omdat daarbij de optie om op tijd te stoppen in nood situaties door de auto zelf de afstand te kort word om dit gegarandeerd veilig te doen. Ze bouwen altijd een marge in
 

RefleCs

Forumguru
Vanavond een bezoekje gedaan aan @Antera en een heeeeeeleboel aan laten zetten of aan laten passen :D

Heel erg bedankt Mark voor de service en de gastvrijheid.

Hieronder het lijstje met aanpassingen:
  • Aanpassen LED interieur verlichting: we hebben nu
    • Rood i.p.v. Groen
      full
    • Helder wit i.p.v. Warm wit (lees pisgeel)
      full

    • Blauw is Blauw gebleven
      full
  • Wimpers altijd aan - Done
    full
  • Achterlichten aan bij DRL zonder dashboard en kentekenverlichting - Done
    full
  • Piep bij openen achterklep uitschakelen - Done
  • Smart Light Assist standaard inschakelen bij start of laatst gekozen instelling opslaan in geheugen - Done
  • Comfortknipper naar 4 - Done
  • CH en LH naar maximaal 60 seconden - Done
  • Snelheid van de blower weergeven in AUTO mode - Done
  • Stoelverwarming geheugen aanzetten - Stond reeds aan
  • DRL aan en uit kunnen zetten vanuit de Columbus - Done
  • Verkeersbordenherkenning inschakelen - Done
  • Gevoeligheid van het gaspedaal aanpassen - Done en dit merk je dus echt!
  • Refuel hoeveelheid weergeven in MFD - Done
  • DRL uit bij stand 0 - Niet gedaan i.v.m. dat we de optie in de columbus al hadden aangezet
  • AM band uitschakelen - Done
  • Rain closing - Niet mogelijk
  • Dakraam dicht bij Comfort close - Done
  • Dakraam open bij Comfort open - Done
 

RefleCs

Forumguru
Om nog even in te haken op het respons van het gaspedaal. Die aanpassing merk ik best wel sterk. Met name het wegtrekken in de 1 is veel beter geworden.

Was het voorheen zo dat het echt even duurde voordat de auto reageert op een kickdown is dat nu een directe actie. Tevens ervaarde ik een soort van vermogensdip in de eerste versnelling die lijkt ook weg te zijn. Ook bij terugschakelen en het gas intrappen is de reactie veel vlotter.

Mark zei dat hij iets verschil merkte, maar in de 1.6 is het karakter toch echt aangepast naar mijn mening.
 

MacRembrandt

Forumguru
Vandaag weer gespot bij Ugchelen.
Aparte route richting Breda.........:pieker:

Ik zou ook de CH/LH naar de mistlampen hebben gezet ipv de xenon. Spaart de xenonlamp en is net even aparter.
(Bij mij trouwens mislukt, dus nu brandt alles. :D)
 

RefleCs

Forumguru
's ochtends gespot neem ik aan? Want ik ben niet via Ugchelen richting Breda gereden ;) Ik ben via Beekbergen naar de a50 gereden. Dat was verkeerstechnisch interessanter volgens de Skoda mevrouw in mijn dashboard ;)
 

RefleCs

Forumguru
Helaas gaat het plaatsen van de Eibach Pro kit vandaag niet door. Het werk liet het niet toe dat de afspraak door kon gaan. Dat wordt herplannen :(

Tnx @family man ! Ik blijf meelezen in het VCDS topic. Ik ben gek op gadgets dus als er meer aangezet of aangepast kan worden dan ben ik er als de kippen bij.
 

Antera

Donateur
Vandaag weer gespot bij Ugchelen.
Aparte route richting Breda.........:pieker:

Ik zou ook de CH/LH naar de mistlampen hebben gezet ipv de xenon. Spaart de xenonlamp en is net even aparter.
(Bij mij trouwens mislukt, dus nu brandt alles. :D)

je moet voor dit ook 3 regels aanpassen en niet 1 :jaja:
 

RefleCs

Forumguru
Jeeeeej het cadeautje uit Singapore is gearriveerd!!!

En dan kijk je achterop de set en zie je het volgende staan:
Koppelings en rempedaal - Made in Germany met keurige VW logo's partnr enz.
Gaspedaal en voetensteun - Made in Italy met ook weer de originele partnr's e.d.

De kwaliteit voelt goed aan en past prima. Ik had ze er binnen 10 minuten in zitten.

full

full
 

RefleCs

Forumguru
En vandaag kwam het vervangende led lampje binnen voor in de deuren:
Nu alleen nog het rood weer herstellen van 1 van de 2 lampjes. En als dat nou niet lukt dat oplossen met wat wrap folie denk ik.

full

full


Ik heb ook nog even naar de achterportieren gekeken en daar passen dezelfde lampjes in. Het enige wat daar dan nog wel moet gebeuren is zorgen dat de bekabeling daar komt. Ik voel niks zitten als ik met de vingers in de deur voel.

Daar ga ik niet helemaal zelf uitkomen ben ik bang. Het zou een leuke uitbreiding zijn.
 

family man

Senior Member
[QUOTE="RefleCs, post:

Ik heb ook nog even naar de achterportieren gekeken en daar passen dezelfde lampjes in. Het enige wat daar dan nog wel moet gebeuren is zorgen dat de bekabeling daar komt. Ik voel niks zitten als ik met de vingers in de deur voel.

Daar ga ik niet helemaal zelf uitkomen ben ik bang. Het zou een leuke uitbreiding zijn.[/QUOTE]


Dit had ik ook al gedaan!, zou het nl ook wel mooi vinden, achter in ieder geval niet in een golf 7 highline, wellicht in een passat of audi... en dan zou het eigenlijk nog plug and play moeten zijn vind ik, (want lease) dus niet knoeien aan een draadboom oid.. WIE weet welk vag product het Wel heeft, en of dit mogelijk is?
 

Level42

Forumguru
Jeeeeej het cadeautje uit Singapore is gearriveerd!!!

En dan kijk je achterop de set en zie je het volgende staan:
Koppelings en rempedaal - Made in Germany met keurige VW logo's partnr enz.
Gaspedaal en voetensteun - Made in Italy met ook weer de originele partnr's e.d.

De kwaliteit voelt goed aan en past prima. Ik had ze er binnen 10 minuten in zitten.

full

full
Top hè die pedaaltjes uit het verre Oosten....vooral mooi met LED voetverlichting ;)
Zou niet te veel geloof hechten aan dat "Made in..." Dat hebben ze waarschijnlijk 1 op 1 gekopieerd ;)

Maar het rijdt perfect....en ziet er mooi uit :)
 
Bovenaan Onderaan