Gevraagd: tip voor simpele startonderbreking

ergees

Lid
In de tijd dat ik nog simca 1000, 1307,en talbot reed beveiligde ik mijn kostbare bezit dmv een verborgen schakelaartje dat het startcircuit onderbrak.Nu heb ik net een Duits programma gezien waarin te zien was hoe auto's gejat werden door met een ontvanger dicht bij huis het sleutelsignaal op te pikken dat dan versterkt door te sturen naar een handlanger die bij de wagen staand het portier kon openen met een soort zender.Dat zette me toch aan het denken, ik ben veel in het buitenland.Aangezien het me niet zo verstandig lijkt het hele 12 volt circuit dmv een afsluiter handmatig te onderbreken,dit vanwege de vele elektronica die tegenwoordig in de auto zit,hoop ik dat iemand van het forum bijv weet welke kabel je mag onderbreken om het starten van de wagen onmogelijk te maken terwijl het verder geen kwaad kan voor de elektronica.
Het gaat om een octavia 1.9 TDI uit 2009.Misschien is het ook wel helemaal niet mogelijk?
 

Cordoba

Forumguru
Kan natuurlijk altijd, de truc is om de meest simpele en doelmatige oplossing te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld één van de draden van de OBD-aansluiting onderbreken via een schakelaar, om inleren van een nieuwe sleutel via de computer heel moeilijk te maken. Andere oplossing is bijvoorbeeld de spanning naar de brandstofpomp onderbreken via schakelaar.
 

ergees

Lid
@Cordoba Dat laatste lijkt me een makkelijke oplossing, maakt het nog wat uit welke kabel,ik bedoel heeft die een bepaalde kleur zodat ik hem ergens uit het zicht kan onderbreken?
 

Cordoba

Forumguru
Die zal beslist een bepaalde kleur hebben, maar daarvoor heb je het stroomdiagram nodig voor jouw auto (model, bouwjaar en motorcode, maakt vaak verschil in de kabelbomen). Over het algemeen is het wel zo dat binnen de totale VAG-groep de massadraad bruin is. Je kunt ook uitzoeken welke zekering voor de brandstofpomp is, en van daaruit een goede plek voor de onderbreking zoeken. Waarschijnlijk zit de zekering voor de brandstofpomp op de accubak (dus onder de motorkap, bij de speciale zekeringen)
 

dga_nl

Lid
Wat je gezien hebt gaat waarschijnlijk over auto's die zich door middel van keyless-entry (kessy bij Skoda) laten openen. Jouw octavia uit 2009 heeft dit niet...

Wil natuurlijk niet zeggen dat je idee slecht is!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Cordoba

Forumguru
@dga_nl De TS heeft als locatie "Jelenia Gora" staan, en volgens google maps ligt dat in Polen. Dat betekent dat er waarschijnlijk ook heel wat "Polen-schlüssel" in de buurt te vinden zijn. ;) Kessy heeft een extra probleem, maar er is apparatuur om voor allerlei merken en signalen het sluitsignaal van de AB te ontvangen, en (vooral op grote parkeerplaatsen) even later aan de hand van dat 'sluitsignaal' een 'openingssignaal' te sturen, naar de auto, zodat je zo in kan stappen om via de OBD de boel verder te manipuleren.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Odb stekker verplaatsen?? Zijn maar een paar kabels
En op de nep stekker constant 12v zetten :) die op de originele plaats zit natuurlijk
 

Cordoba

Forumguru
Odb stekker verplaatsen?? Zijn maar een paar kabels
En op de nep stekker constant 12v zetten :) die op de originele plaats zit natuurlijk

Lijkt me niet verstandig, als je auto een keer naar de garage moet, of je met pech onderweg komt te staan, en even vergeet zo'n 'grapje' te melden, kan dat uitleesapparatuur van pechhulp of garage beschadigen. Als je de rekening daarvoor gepresenteerd krijgt, is het helemaal niet zo grappig meer. Daarom lijkt het mij verstandiger om óf gewoon een dummy te laten zitten op de originele plek (niet aangesloten kan geen kwaad voor uitleesapparatuur), en de echte OBD te verplaatsen/verbergen, of via schakelaar/relais één of meer (essentiele) lijnen van de OBD te onderbreken.
 
Bovenaan Onderaan