Parafaan deksel verwijderen

milanseegers

Forumguru
Hallo allemaal,
Een simpele vraag deze keer met waarschijnlijk een simpel antwoord.

Hoe verwijder je de drie 'bevestigings doppen' waarmee de het deksel van de parafaanbak vast zit?

Ik heb er al behoorlijk hard aan getrokken maar het lijkt er op dat er een handigere manier moet zijn (zonder ze te slopen).

Iemand dit wel eens gedaan?
 

Cordoba

Forumguru
Yep, om de ruitenwisserarmen los te kunnen halen. Haal gewoon 3 nieuwe doppen bij de dealer (dubbeltjes-werk per stuk), je beschadigd ze minimaal half als je ze loshaalt, 1 licht beschadigde plug terugzetten lijkt me niet zo'n probleem, maar ik zou geen 3 half functionerende pluggen erin willen hebben.
 

Joske

Forumguru
Zelfs Elsawin spreekt over afknijpen van de genoemde doppen ;)

Uitbouwen
– Afsluitstoppen -1- iets lossen en de ruimte rondom met textielplakband afplakken, vanwege mogelijke beschadiging van de waterbakafdekking.
Afsluitstop met de tang afknijpen.
– Ruitenwisser uitbouwen → Elektrische installatie; Rep.-groep92.
– Waterbakafdekking -2- uit ruitafdichtingsprofiel klikken. Daarbij de afdichting -5- in de gaten houden.
– De ruitenwisserslangen lostrekken.
– De stekerverbinding van de verwarmbare ruitensproeierinstallatie lostrekken.

Inbouwen
Het inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde.
 

milanseegers

Forumguru
Bedankt voor jullie reacties @Cordoba en @Joske .

Heb ondertussen ondervonden dat de doppen niet te verwijderen zijn zonder ze stuk te maken. Dat wordt nieuwe halen bij de dealer. Miste ook een mooie pulley trekken om de ruiten wissers te verwijderen.

De klus is dus slechts half geklaard. :thumbsdown:

De bedoeling was om de bak schoon te maken en een ruiten sproeier te vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Irritant dat daarvoor (de parafan schoonmaken) de wisser armen eraf moeten hè!
Dat houdt mij ook nog even tegen om het een x te doen...
 

Cordoba

Forumguru
Wat de bak betreft: als je zo'n smalle stofzuigermond hebt (lange flexibele) kun je bij warm weer, proberen om de parafan aan de voorzijde het rubber los te halen, en of je er dan tussendoor kunt met de stofzuigermond (zonder de parafan te kraken). (overigens warm weer, om scheuren van oud plastic te voorkomen)
th

Plaatje is van een zogenaamde 'radiatorslang' voor de verwarming in huis, maar die borstel kan er af, en dan heb je een slang van ca. 1,5 bij 3 cm in doorsnede, die kun je dus tussen een kier door steken.
 
Laatst bewerkt:

Afrit13

Forumguru
Mij is het ooit gelukt om de slangetjes van de ruitensproeier te vervangen zonder dat deksel te verwijderen. En daarbij kwamen ook de sproeiertjes zelf los. Maar ja, ik heb dan ook kleine handjes :arghh:
 
Bovenaan Onderaan