Krakende schokbreker achter ?

Beste Forumleden,

Ik heb sinds een aantal dagen last van een 'krakend' geluid rechtsachter (klinkt vanuit binnen alsof het uit die wielkast komt) als ik bijv. een drempel over ben.
Dus niet zozeer bij het inveren drempel op, maar juist als ik de drempel gepasseerd ben en de achterwielen de drempel verlaten en daarna nog even kort 'inzakken'.
Ik zie helemaal bovenin de wielkast een soort rubberen (?) ring/band zitten om de schokbrekers.
Iemand van jullie enig idee ?
KM-stand 2600
 

ertromp

Forumguru
Die rubber ring is de "bump stop"
Wellicht door droogte nu het krakend geluid
Met 2600km op de tellert niet zorgelijk
Spul moet nog ingereden worden :D
 

ertromp

Forumguru
Ik zou het nog even aanzien
Kan na een vochtige periode zo weer anders zijn
Invetten of sprayen is korte termijn oplossing
 
Update
Even bij garage langsgeweest en met monteur ritje gemaakt. Geluid hoort niet. Auto op de brug gezet en een korte check gedaan. Niets kunnen vinden (helaas)
Ik heb eens even gegoogeld en kom bij diverse automerken hetzelde verschijnsel tegen:
Bonkend geluid na verlaten verkeersdrempel (diep inveren en dan weer uitveren)
De meesten wijzen naar een stabilisatorstang-rubber of een veerpoot-rubber of draagarm.
Nu kan ik mij herinneren niet zo lang geleden één van de drempels iets te vlot te hebben genomen
en bij verlaten van die drempel hoorde ik even een harde bonk achterin en dacht OEI !..
 

EdK

Forumguru
en dacht OEI !..
ik zal wel een krakend geluid gaan krijgen......

Maar zoals al gezegd, even aankijken, de boel is nog nieuw en alles moet zich nog zetten.
Wel goed dat je het in iedergeval gemeld hebt bij de dealer zodat ze er van weten.
Mocht het bij 6000Km nog zijn dan gewoon weer eens terug gaan en ze er verder naar laten zoeken.
 
Mocht het bij 6000Km nog zijn dan gewoon weer eens terug gaan en ze er verder naar laten zoeken.

Dank voor je reactie. Maar gezien mijn a.s. vakantie in juni naar Frankrijk voel ik me toch niet helemààl safe.
En via de Route National zal ik wel vaker situaties tegenkomen met hobbels en bobbels :-)
En buiten dat... het is gewoon een rot gehoor:banghead:
 

Himalayabeest

Nieuw lid
@BlackYeti54

Is het een krakend of bonkend geluid? Ik hoor namelijk een bonkend geluid, dat lijkt als of de uitlaat ergens tegen aan stoot, als ik over een drempel rij. Dealer kan niets vinden... Maar klinkt niet goed lijkt me. Auto is aardig ingereden (50.000 KM) en dit geluid is er al vanaf de eerste km's.
 
Bedankt voor je tip in ieder geval!
Ik hoop wèl dat de garage éérder een oorzaak/oplossing vindt...
Lastige is dat op de brug niet alles uit de praktijk na te spelen' is ...
Woensdag a.s. afspraak met garage. Zal jouw ervaring zéker doorgeven !
 
Laatst bewerkt:
U P D A T E -1
Vandaag is de Yeti bij de garage geweest om het probleem met het bonkende geluid (in en uitveren bij verlaten drempels) te onderzoeken.
Men kon diverse moeren nog hier en daar wat extra vastzetten. Proefrit leek verbetering maar nu toch weer dat vervelende geluid.
Z U C H T .....:angry:
 
Laatst bewerkt:
U P D A T E -2
De aanhouder wint !

Na de speurtocht gisteren in de garage en uiteindelijk dus zonder echt resultaat ben ik vandaag maar wéér even langsgegaan met de vraag of men dan niet van alles maar eens kon voorzien met wat vettigheid....
Uiteindelijk kon het hoofd van de werkplaats met een big smile mij vertellen dat men de oorzaak gevonden had :

een kiezelsteentje ergens tussen de draagarm !
En inderdaad nu heerlijk zonder enig geluid de verkeersdrempels over :yeehaa:
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.......JOEPIE !!

@Himalayabeest : hopelijk voor jou ook de oplossing ??
 
@EdK
:arghh: Welk grindpad ..? Dat puzzelt mij nog.

Kans van 1 : ......?
Dat nu net zo'n kiezel het in z'n hoofd haalt om op mijn draagarm een nestje te gaaan bouwen:D
Maar.....ik ben van dat geluid af, want dat zat mij toch behoorlijk dwars, zoals je begrijpt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan