Pechstatistieken Skoda / ADAC 2016

ertromp

Forumguru
De Duitse ADAC (zusterclub ANWB) heeft pechstatistieken gepubliceerd.

Voor de kleinste modellen ziet de lijst er als volgt uit en te zien is dat de Citigo goed scoort

pechstatistiek 04.jpg


Ook de Fabia en Roomsteren Yeti laten een goed beeld zien

pechstatistiek 03.jpg
 

ertromp

Forumguru
De Superb 2 scoort t/m bj. 2012 iets slechter dan gemiddeld dus de S2 FL weer een stuk beter dan gemiddeld

pechstatistiek 02.jpg


Voor het specifieke jaar 2010 scoort de O2 iets slechter dan gemiddeld maar verder zien ook die cijfers er goed uit
pechstatistiek 01.jpg
 

michelover

Forumguru
Dus de S2 met bouwjaar 2008/2009 is de beste want daar wordt helemaal niets over gezegd???
Raar lijstje als je gewoon de eerste twee jaar van een model over je hoofd gooit.
 

ertromp

Forumguru
Dus de S2 met bouwjaar 2008/2009 is de beste want daar wordt helemaal niets over gezegd???
Raar lijstje als je gewoon de eerste twee jaar van een model over je hoofd gooit.
Nee hoor want er hoort wat achtergrond bij:

Schritte bei der Generierung der finalen Datenbasis für die Pannenstatistik:



1. Neben den 1.800 ADAC Straßenwachtfahrern erbringen auch rund 1.000 Straßendienstpartner im Auftrag des Clubs Pannenhilfe. Letztere führen keine detaillierten Aufzeichnungen, können daher zur Statistik keine Daten beitragen.

2. Jeder Hersteller oder Importeur bietet eigene „Assistance“-Dienste an, teilweise erbringt sie der ADAC im Auftrag. Um Verzerrungen der Statistik zu vermeiden und Gleichstand herzustellen, müssen die Assistance-Fälle unberücksichtigt bleiben.

3. Selbstverschuldete Pannen (z. B. wegen Spritmangel) oder Reifendefekte werden nicht eingerechnet.

4. Die Pannenstatistik enthält nur Modelle des dritten bis zehnten Zulassungsjahres.

5. Die Modelle müssen in einem Jahr mindestens 10.000 Zulassungen in einem und 7.000 in mindestens einem weiteren Jahr (bei EZ vor 1 bis 10 Jahren) haben.



Aus der Gesamtzahl gemeldeter Pannen wird eine repräsentative Datenbasis ermittelt:

  • 3.980.918 Pannen insgesamt
  • 2.438.120 Pannen ADAC Straßenwacht (siehe 1.)
  • 2.324.403 ohne Assistance- u. Nichtmitgliederfälle (siehe 2.)
  • 1.439.861 ohne selbstverschuldete Pannen (siehe 3.)
  • 446.731 Pannen bis 3.-10. Zulassungsjahr (siehe 4.)
  • 376.069 Pannen im Jahr 2015 nach ADAC Veröffentlichungskriterien (siehe 5.)
https://www.adac.de/infotestrat/unf...d.aspx?ComponentId=259919&SourcePageId=259736
 

michelover

Forumguru
@etromp dan mogen ze het lijstje wel eens nakijken , want als ik me niet vergis is de Yeti in 2009 op de markt gekomen. En zoals bij punt 4 staat , modellen worden alleen meegenomen van het derde tot het tiende jaar dat ze zijn toegelaten. Of zijn er van de Yeti zo veel verkocht dat ze aan punt 5 voldoen? Als dat zo is zou de Superb 2 er ook eerder bij moeten staan. :pieker:
 

ertromp

Forumguru
@etromp dan mogen ze het lijstje wel eens nakijken , want als ik me niet vergis is de Yeti in 2009 op de markt gekomen. En zoals bij punt 4 staat , modellen worden alleen meegenomen van het derde tot het tiende jaar dat ze zijn toegelaten. Of zijn er van de Yeti zo veel verkocht dat ze aan punt 5 voldoen? Als dat zo is zou de Superb 2 er ook eerder bij moeten staan. :pieker:
Let wel cijfers DLD markt. Daar is bijvb de Yeti meer verkocht in NL
 

peterrapid

Forumguru
Ik heb twijfels over die tabellen, Audi staat er met de A6 en A4 vanaf 2010 als 1 van de beste erbij terwijl je niet anders hoort over gemeeschappelijke rechtszaken en problematische motoren ... Raar ofwel hebben ze in Duitsland geen benzines verkocht ...
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb twijfels over die tabellen, Audi staat er met de A6 en A4 vanaf 2010 als 1 van de beste erbij terwijl je niet anders hoort over gemeeschappelijke rechtszaken en problematische motoren ... Raar ofwel hebben ze in Duitsland geen benzines verkocht ...

Als je thuis niet wegkomt, val je onderweg ook niet stil, en kom je niet in de pechstatistieken. ;)

Opvallend dat je ziet dat een aantal merken/modellen hun slechte reputatie blijkbaar aan één of enkele bouwjaren te danken hebben.
 

Kemosabe

Nieuw lid
Ik heb twijfels over die tabellen, Audi staat er met de A6 en A4 vanaf 2010 als 1 van de beste erbij terwijl je niet anders hoort over gemeeschappelijke rechtszaken en problematische motoren ... Raar ofwel hebben ze in Duitsland geen benzines verkocht ...
Ik denk dat je het olieverbruik bedoelt? Deze statistieken zijn gebaseerd op cijfers van auto's die onderweg pech hebben gehad. Een auto die veel olie verbruikt kan het wel een tijdje volhouden en de bestuurder zal eerder de garage bezoeken dan Adac te bellen.
 

peterrapid

Forumguru
Bewijst nogmaals dat statistieken ook niet altijd de waarheid spreken en je goed de kleine lettertjes moet lezen vooraleer je op basis van statistieken een wagen koopt. Stel nu voor dat je in de markt bent voor een Audi en op basis hiervan je aankoop maakt en je dan opgescheept zit met een olieboot ...
 

Cordoba

Forumguru
Bewijst nogmaals dat statistieken ook niet altijd de waarheid spreken en je goed de kleine lettertjes moet lezen vooraleer je op basis van statistieken een wagen koopt. Stel nu voor dat je in de markt bent voor een Audi en op basis hiervan je aankoop maakt en je dan opgescheept zit met een olieboot ...

Geld niet alleen voor statistieken, maar ook voor onderzoeken, wetenschappelijk bewijs, noem het maar op: de randvoorwaarden zijn vaak belangrijker om te weten dan de uitkomst.
 

Wouter1

Forumguru
On topic: 2011 was dus niet het beste Fabia jaar... In Duitsland.;)
Gelukkig is daar de 1.2 tdi Greenline niet zo heel veel verkocht als hier...:pieker:
 
Bovenaan Onderaan