Metalige hittegeur?

Mijn Octavia I Station 1.6 (bezine) uit 2001 staat al een tijdje stil.

Sinds vorig jaar zomer twee keer wat roestvoorkomritjes gereden, verder niet.

Afgelopen weekend eens een kort ritje gemaakt, waarvoor ik starthulp moest organiseren ivm lege accu (was bekend). Altijd de ervaring (ook afgelopen weekend) dat de motor als een zonnetje met de eerste poging start.

Olie was er volgend de peilstok voldoende in de motor.
Drukvat met koelvloeistof ruim voldoende, tussen de max en min in.
Benzine ook ruim voldoende.

Toch had ik op het heenritje van 3 km al een geur bespeurd van wat ik noem metalige hittegeur.
Toen ik na een uurtje terug wilde rijden, sputterde de akoestische waarschuwing tegen, waarbij het leek alsof alle controlelampjes tegelijk iets wilden melden. Alleen zag ik die nu niet (en ook de vorige keer niet, vermoedelijk vanwege te lang zonder stroom en/of onvoldoende stroom in de accu?) De metalige hittegeur rook ik ook.
Ik hoorde geen metalig geschraap of iets dergelijks (wel een klein rammeltje in de buurt van de uitlaat onder de auto), maar nadat ik de auto in de vrijloop en motor uitgezet had laten uitrollen, wilde deze na inschakelen contact en inleggen versnelling niet opnieuw aanslaan. Dus maar langs de kant stilgezet en door de buurman de laatste 1,5 km naar huis laten slepen. Sindsdien nog niet opnieuw geprobeerd te starten, bang als ik ben de Skoda naar de eeuwige jachtvelden te verbannen.

Iemand enig idee welke ellende hier aan de hand kan zijn?
 

Vincent octavia

Nieuw lid
Als hij op de handrem heeft gestaan kan het zijn dat die is blijven hangen. merk je niet altijd, soms komt hij net los genoeg om te rijden maar houdt hij contact waardoor de remmen warm lopen.
 
Sorry, had ik nog moeten zeggen: hij staat altijd los van de rem, in de eerste versnelling, juist om het vastroesten te voorkomen.

Toen ik voor het starten onder de motorklep keek (plastic motorafdekking is bij vorig bezoek aan de garage daar achtergebleven ;-( ) zag ik, blijkbaar van de vorige rit, wel allemaal zwart stof/korreltjes liggen. Geen idee wat dat is of waarom dat daar lag.
 

Vincent octavia

Nieuw lid
Mmm zwart stof kan ik ook niet thuisbrengen. Stilstand is eigenlijk slecht voor een auto. Smeerpunten, rubber etc kan uitdrogen waardoor je lekkages krijgt of onvoldoende smering van bewegende delen.
Erg lastig om er zo iets over te zeggen. Ik zou hem eens goed nalopen op lekkages en alle vloeistoffen en filters vervangen
 

Cordoba

Forumguru
Is het alleen een motorafdekkap, of is dit gelijk luchtinlaat, en luchtfilter? Als het complete luchtfilter verdwenen is, kan de motor wel eens iets 'geslikt' hebben, wat niet zo geschikt voor de binnenkant van een motorblok.

Zwart stof, is misschien half verbrande brandstof, vanuit de EGR?
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba luchtfilter zit niet ingebouwd in de motor afdek plaat bij de 1.6 Octavia I, maar heeft een aparte box in de motorruimte.

De afdekkap bij mij O1 met 1.8 motor heeft iig ook verder geen enkele functie.
Itt bij de Fabia I, waar er een luchtfilter ingebouwd zit in het deksel. En een klep die al naar gelang de temperatuur van de lucht inlaat lucht langs het hete spruitstuk laat lopen of juist niet.

image.jpeg
Bron / Plaatje: Haynes
 
Laatst bewerkt:

Chatslet

Forumguru
Dynamo aan bonken? Vooral de metaalachtige brandgeur kan daar op duiden. Spoeltjes die oproken enzo
 

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk door @Chatslet vraag ik me af: heb je de box bovenop de accu al goed bekeken? Soms ontstaat daar een halve kortsluiting en smelt de halve kap compleet met zekeringen en andere elektrische onderdelen die daar zitten.
 
Bovenaan Onderaan