S2 Combi: Daklijst zit los

andrehj

Forumguru
De gebruiks aanwijzing voor een vrouw past helaas niet op een klein etiket, hier zijn meerdere artikelen over maar het is een moeilijk iets om te snappen...
Helaas zijn vele regels uit die (nooit complete) gebruiksaanwijzing ook met elkaar in tegenspraak en van diverse parameters (die ook weer steeds wijzigen) afhankelijk, wat het moeilijk maakt om iets goed te doen... :sterretjes:
Maar ik zal mijn restant kit meenemen op 4 juni.
 

andrehj

Forumguru
Vorig weekend (op de zondag na de meeting bij JD) eindelijk tijd gevonden om dit euvel te verhelpen. De lijsten zijn nu over de hele lengte met ruitenkit (3M 08603) verlijmd. Er zat overigens geen dubbelzijdig tape onder deze lijst, hij klemt alleen door het rubber.
Ik heb nu wel een 80% gevulde tube kit over trouwens, gratis af te halen in de regio Arnhem :D.

Over deze lijmactie: Lijmen was een fluitje van een cent, maar het over de hele lengte loshalen van de lijsten bleek nog niet zo makkelijk. Dat kostte toch een half uurtje secuur wrikken, om beschadigingen aan dak en lijst te voorkomen. Inclusief schoonmaken, drogen, richten (na het loshalen hadden de lijsten een mooie bananenvorm), ontvetten en vervolgens lijmen ben je zo maar een halve dag verder.
 

Octavia32

Forumguru
@andrehj ik kom wel een keer bij je langs als je het goedvind.
Kopje koffie en even plakken achter de rest zit nog vast namelijk.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 

andrehj

Forumguru
@Octavia32 : Je bent altijd welkom, maar je methode kan ik alleen maar afraden:
Als je alleen de achterkant los hebt, kom je er met een kitpistool bijna niet bij. Dat wordt een grote smeerboel.
Bovendien kun je de ondergrond dan ook nooit goed schoonmaken en ontvetten.
En het is uitstel van executie: bij mij was bij één lijst ook de voorzijde los, en een stuk in het midden. Beter gelijk alles goed vastzetten, dan later nog een keertje alles los moeten maken (en je dan ergeren aan de losse kit van de eerste poging...).

Ik hoor het wel.

Edit: Ik bedacht me net nog iets: De lijsten kun je alleen vanaf de achterkant loshalen, omdat de voorzijde geborgd zit onder de zijlijsten van de voorruit. Als nu over een paar jaar je voorzijde alsnog los komt, moet je beginnen met het loshalen van de net gelijmde achterkant. Dat wordt wel een uitdaging.
 
Laatst bewerkt:

Peter_Octavia

Forumguru
@andrehj
Die zijlijsten bij de voorruit kun je er ook zo aftrekken.

Moet hier ook nog een daklijst lijmen. Al eerder los gehad, echter blijft niet goed zitten aan de bestuurderskant dan. De bijrijders kant zit er veel vaster met de rubbers. raar maar maar.
 

andrehj

Forumguru
Bij mij zat de lijst aan de bestuurderskant inderdaad ook losser. Die zat op drie plaatsen (voor, achter en nog ergens in het midden) los, terwijl de andere alleen achteraan los zat. Maar ik heb geen risico genomen, als je toch bezig bent, kun je het maar beter gelijk goed doen. Nu zitten ze beide over de hele lengte verlijmd.:jaja:
 

FlavioX

Forumguru
Hebben deze daklijsten een functie? Met andere woorden kan het kwaad om ze helemaal te verwijderen?
 

andrehj

Forumguru
Nee, dat kan geen kwaad, maar het ziet er ook niet uit.
@Bakkertje : Dubbelzijdig plakband gaat niet werken, aan de zijkant niet omdat de rail er dan ooit in wil schuiven, en aan de onderzijde ook niet, omdat het lijmvlak (in het dak) niet vlak is.
Gewoon de ruitenkit gebruiken (zoals hierboven reeds genoemd).
 

Highway

Forumguru
De lijsten zitten in een gleuf. Mijn vermoeden is dat het dak hier gelast zit.

In deze gleuf zit een soort anti corrosie wax. De lijst zit aan de voor en achterkant vast gekit.

De lijsten zijn voorzien van een rubberen strip die in de gleuf klemt.

Ik heb mijn lijsten verwijderd gezien de lak hierop niet mooi meer was. Zijn nu gespoten en moeten weer terug geplaatst worden. In de tijd dat ik zonder deze lijsten rijdt heb ik geen nadelige punten geconstateerd, maar zoals hierboven gemeld ziet het er niet echt uit.
 

FlavioX

Forumguru
Ik heb gisteren een daklijst verwijderd maar die is nu echt onbruikbaar geworden. Het is een grote twister frie geworden.
Aangezien ik €300,00 voor een nieuwe (ongespoten!) lijst een beetje te gortig vind heb ik massief rubber profiel besteld van 12x10mm.
Dat zou precies in de goot moeten klemmen en ik laat de auto binnenkort dippen en dan zie je ook geen kleurverschil meer.
 

casejunky

Forumguru
Ik heb gisteren een daklijst verwijderd maar die is nu echt onbruikbaar geworden. Het is een grote twister frie geworden.
Aangezien ik €300,00 voor een nieuwe (ongespoten!) lijst een beetje te gortig vind heb ik massief rubber profiel besteld van 12x10mm.
Dat zou precies in de goot moeten klemmen en ik laat de auto binnenkort dippen en dan zie je ook geen kleurverschil meer.
Zou je mij een foto willen sturen van die rubberen lijsten/profielen als je ze erin hebt zitten? Mijn dak word sowieso gewrapped maar als het er niet storend uit ziet, wil ik het wel overwegen
 

andrehj

Forumguru
Ik vind het eigenlijk niets. Als je de originele daklijst er met wat meer geduld en precisie uithaalt (reken op een half uurtje per lijst) kun je deze daarna prima even richten en opnieuw gebruiken. Wel even goed vastzetten met ruitenkit (zoals ik veel eerder in dit topic al had aangegeven) en hij komt echt nooit meer los.
 
Bovenaan Onderaan