Distributieketting

Ik heb een fabia gekocht van de 4 maand 2012 een tsi van 85 pk bevald heel goed ik wil vragen ,je hoord nogal klachten over de distribusieketting van bepaalde type mijn auto heeft 40000km gelopen moet ik mij zorgen maken of zijn die klachten van oudere type,s en niet voor die van mij
 

RefleCs

Forumguru
het ging om de 1.2 TSI maar ik weet niet precies waar de grens lag voor wat betreft de distributiekettingen. Ik heb even gekeken of er terugroepacties voor de Fabia bekend zijn maar die zijn er helaas niet bij het RDW in het terugroepregister. Ik denk dat je het beste even langs de dealer kunt rijden en daar even navraag doen hierover.

https://terugroepregister.rdw.nl
 

Spierings

Forumguru
Je moet je pas zorgen maken als je eenbijgeluid na het starten hebt. Een korte ratel is de eerste symptoom....

Met name bij de iets oudere komt het voor, mijn Fabia van 2011 gaf wel bijgeluid (dit terwijl hij bij aankoop toch gecontroleerd was). Begin van het jaar is er dan ook een gemodificeerde kettingset op gekomen welke het bijgeluid heeft opgelost.

Hier is geen terugroepactie voor geweest en de meest recente set is er ergens in 2015 gekomen... Denk dat de dealer hier ook geen nuttige info in kan geven...
 

newwolf84

Forumguru
@Spierings, heb je enig idee wat zo'n nieuwe set kost incl montage ?

Blijf zo af en toe ook een ratel horen. Niet elke keer, heb het idee dat het komt doordat er even oliedruk opgebouwd moet worden, of is dat onzin ? Die ketting die er in zit zou al vervangen moeten zijn voor het nieuwere type maar echt helemaal geruisloos is hij echt niet bij de start. ( meestal als hij een nachtje of 2 heeft stil gestaan )
 

Spierings

Forumguru
Zou het eerlijk gezegd niet durven zeggen, maar reken op 6-800 euro..

Heb het zelf gedaan en de delen kosten met mijn korting eraf €150 en het is stiekem nog een behoorlijk karwei. Dus je betaald met name voor de uren...

In de loop van jaren zijn de delen veranderd, als jouw ketting is vervangen door een vroege ketting dan kan deze weer rekken..
Bij mijn gemodificeerde set zat er een ander type ketting bij waardoor ook de tandwielen gewisseld moeten worden.. Daarnaast was de spanner ook anders.

In mijn geval was hij door Skoda gecontroleerd en niet opgerekt, maar toch geluid. Ook niet altijd, maar voiral na korte ritjes en dan korte tijd later weer starten...Nu met de compleet nieuwe set nergens geen last meer van...
 

cortrans

Forumguru
Nu heb ik ook een 1.2 Tsi. Mij werd verteld dat de ketting nooit vervangen hoeft te worden (zoals een riem). Het ik dit nu verkeerd begrepen??
 

oco1979

Forumguru
normaal is dat onderhoudsvrij zo ketting. theorie.

Al zal de Kettingspanner na laat ons zeggen 2 ton en meer toch wel eventueel aan vervanging toe zijn.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij de kettingen uit die periode was (soms?) sprake van ondeugdelijke exemplaren die het ratel probleem opleverden. Die van mijn Yeti uit 2010 (1.2) is toen direct vervangen na een telefoontje mijnerzijds dat ik het bekende geratel had vastgesteld. Ik hoorde dat trouwens pas echt duidelijk met de motorkap open. Ik zou in elk geval navragen of de ketting van jouw auto al is vervangen en zo niet goed bedacht zijn op geratel
 

Spierings

Forumguru
Alle vroege kettingen zijn vroeg of laat aan de beurt, de nieuwe modificatie kettingen hebben ook een schakeltje meer zodat hij minder snel aan oprekt. Ook de spanners zijn veranderd...
 

oco1979

Forumguru
ketting is eigenlijk bedoeld om onderhoudsvrij te zijn,maar zoals velen al weten is deze niet zo goed verlopen bij VAG groep met hun 1.4 en 1.2 tsi motoren,

Als dat probleem er nooit geweest was,hadden velen een super motor.

Dat is dus verschil tussen theorie en praktijk,alles op papier ziet er goed uit,maar........

Gelukkig zijn er oplossingen gekomen,maar deze had nooit mogen zijn,ketting is niet nieuw,bestaat al zo lang bij andere merken.

Wie zal het zeggen waar de schuld zit??? :arghh:
 

bobracing

Forumguru
Als de spanner op is, betekend dit dat de ketting ook flink is opgerekt ;)
Dus niet enkel nieuwe spanner erin maar ook nieuwe ketting.
Beste is gewoon om beide tegelijk te doen vervangen, in theorie is het een makkelijk klusje :)
 

Spierings

Forumguru
Beste is gewoon om beide tegelijk te doen vervangen, in theorie is het een makkelijk klusje :)
In geval van de 1.2 tsi is dat in de praktijk niet echt een simpel klusje kan ik je uit eigen ervaring vertellen..

Bij de 1.2 tsi heb je een gemoderniseerde kettingset inclusief krukas tandwiel nodig. En voor dat laatste heb je het originele speciaal gereedschap nodig.. Dat tandwiel mag niet warm gemaakt worden en zit er super strak op..

Je hebt dus naast het timing gereedschap (wat overal te krijgen is) het tandwiel persgereedschap nodig wat alleen bij de dealer te krijgen is. Je moet dus iemand kennen..

Prijs bij dealer om deze te laten vervangen 600-800 euro

Alleen onderdelen 150-200 euro

Bij de 1.2 tsi is niet alleen de ketting en tandwielen veranderd maar ook de spanner..
 

bobracing

Forumguru
Slijten die tandwielen dan zo snel?
Als je het tandwiel niet hoeft te vervangen is het toch gewoon nieuwe ketting aan de oude, dan strak houden en het blok langzaam rondraaien tot de nieuwe ketting geheel door is gelopen ;)
 

Spierings

Forumguru
@bobracing tandwielen zijn net als ketting veranderd. Tanden zijn groter/breder geworden...

Bij een oude Mercedes ging dat inderdaad op die manier, maar op een tsi gaat dat jou niet lukken. Ketting is een ander ontwerp en uit een stuk..;)
 

bobracing

Forumguru
Serieus? dus je wordt ook verplicht bij vervangen deze modificatie te doen uitvoeren?
Ik neem aan dat na deze ingreep er een langer of geen interval van vervanging inzit?
 

Spierings

Forumguru
Wil je het goed doen wel, Neem aan dat je na 40.000 km niet weer hetzelfde probleem wilt hebben...

Dealers levert alleen het nieuwer type nog maar... Set is niet duur, de tijd wel..

De vernieuwde kettingset zal het langer uit houden...
 
Bovenaan Onderaan