Gezocht: Skoda dealer zonder serviceadviseur

miles

Senior Member
Beste mede forummers, ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in de verkooppunten. In de showroom kom je vaak maar een enkele keer namelijk. Als de koop is gesloten, heb je echter wel eens in de zoveel tijd te maken met de werkplaats.

Ik heb gezocht, maar kwam hier geen topic tegen waar specifiek de ervaringen met de werkplaats werden gedeeld. Vandaar in het "verkooppunten topic" maar dit draadje geopend.

Ik ben op zoek naar een Skoda dealer waar persoonlijk contact met de monteur nog mogelijk is. Nog mooier zou het zijn wanneer ik in de werkplaats mee mag kijken.

Ik ben er inmiddels via dit forum achter dat dit in Halle nog mogelijk zou zijn en vroeg mij af of er meer Skoda dealers zijn waar je niet bij een meneer achter een balie de sleutel moet afgeven.
 

Monteurtje

Forumguru
De meeste garages hebben een service adviseur. Als de monteur dat allemaal moet doen komt die tijd te kort. Maar een praatje met een monteur kan vaak wel. De ene garage is wat strenger in het toelaten van klanten in de werkplaats. En daar is ook wel wat voor te zeggen.
Vind het zelf wel prima. Zolang die niet in de weg loopt. Klant betaald uiteindelijk zijn praatjes, want houd de monteur wel van zijn werk ;)
 

CDK

Forumguru
Ik ben klant bij Rijnwoud in Rotterdam en ik mag daar altijd (op eigen risico uiteraard) gewoon aanwezig zijn bij het uitvoeren van mijn servicebeurten en / of reparaties. Ik ben dan ook een zeer tevreden klant :jaja:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb bij de dealer in de Meern wel eens met de monteur samen naar de configuratie van het stuurwiel zitten kijken in hun uitleessysteem. Was na het vragen geen enkel probleem.
Mijn ervaring is dat er bij de kleine dealers (die ook alleen Skoda voeren) meer mogelijk is dan bij de grote gecombineerde dealers met VW, Skoda (en Audi) onder één dak. De afstand bij een kleine dealer is letterlijk en figuurlijk kleiner dan bij de grote bedrijven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij Broekhuis in Assen loopt het contact in basis via de receptie, maar als er iets gevraagd of overlegd moet worden komt er heel vaak een van de monteurs bij. Ook wel meegemaakt dat ik tijdens de beurt zat te lezen en de monteur die ermee bezig was zelf naar me toe kwam om nog even iets af te stemmen ipv die vraag via de receptie te spelen.
Meer dan prima wat mij betreft! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Ik begrijp de redenering van @Monteurtje helemaal, aan de andere kant zie ik ook vaak dat de receptie, technische vragen/opmerkingen maar half begrijpt, en ook regelmatig verantwoordelijk is voor fouten/misverstanden, wat dan weer extra tijd/geld kost.

Daarnaast is er nog een andere reden, waarom ik niet zo'n fan ben van garage waar de klanten per definitie uit de werkplaats gehouden worden: mijn ervaring is dat hoe minder de klant mag zien, hoe meer vragen je mag stellen over de kwaliteit van de werkzaamheden. De absoluut negatieve uitschieter was wat dat betreft een dealer waar de klant niet alleen niet de garage in mocht, maar je ook op geen enkele manier een blik in de garage kon werpen (geen ramen, naar receptie/wachtkamer/showroom en de toegangs deur voor auto's aan de achterkant, om de hoek van een afgesloten hek. En wel heel veel klanten waarvan de auto's ineens mankementen hadden, die ze nog niet hadden toen de klant er mee aan kwam rijden.

Dat verblijf in de werkplaats op eigen risico is, zoals bij Rijnwoud, is wat mij betreft prima. Als ik daar behoefte aan heb, werp ik even een blik of kijk mee. Als het allemaal routine is, en ik heb vertrouwen in de garage/monteur, kan ik ook gewoon bij de koffie-automaat blijven, of in de tussentijd ergens anders naar toe gaan.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben wel eens bij de Waal Zaltbommel (VW verkoop, maar ook Skoda service) binnengeweest om wat te hulp te vragen bij het verwisselen van een dimlicht (het leek vrij simpel, maar ik was bang iets kapot te trekken toen ik de stekker niet soepel los kreeg). Gelijk even gevraagd of ik met de monteur mee mocht kijken, zodat ik het de volgende keer zelf kon. Was geen enkel probleem, de monteur liet ook netjes zien hoe het werkte (en ik heb het de keer daarna ook zelf gedaan).

Ook bij Swarttouw (nu Hoogenboom) wel eens in de garage geweest, maar dat was in het weekend, nog voor de aflevering, toen m'n auto net binnen was en gereedgemaakt werd voor aflevering. Zag er allemaal erg netjes, schoon en opgeruimd uit, dus dat maakte ook een goede indruk. Bij normaal onderhoud (problemen heb ik nog niet gehad) geloof ik het allemaal wel, ik fiets naar huis op een leenfiets, ga aan het werk en wacht op het telefoontje dat ie weer klaar is.
 

miles

Senior Member
Dank voor deze zeer waardevolle reacties. Momenteel is mijn auto in onderhoud bij de dealer waar ik hem bijna twee jaar geleden heb gekocht.
Vrij recent had ik "last" van een vreemd geluid bij bepaalde snelheden. De auto hiervoor weg gebracht en tevens gevraagd om de zomerbanden te wisselen voor de winterbanden. Toen ik de auto uiteindelijk op mocht halen, vroeg ik de service adviseur wat nu uiteindelijk hun bevindingen waren daar waar het mijn klacht betrof. Hij wist het niet........ Via allerlei omwegen de chef werkplaats aan de lijn gehad, maar ook die wist het eigenlijk niet precies. De monteur ( of monteurs ) die aan de auto hadden gewerkt waren al naar huis.

Ik heb uiteindelijk zelf geconcludeerd dat het probleem werd veroorzaakt door de banden, aangezien ik nu met de wintersloffen onder de auto, geen bijgeluiden meer heb.

Overigens ben ik het eens met een van de opmerkingen hierboven dat je als klant ook de monteur kan afleiden tijdens zijn werkzaamheden. De keren dat ik wel in een werkplaats heb meegekeken, ben ik dan ook altijd op ruime afstand gebleven. Overigens voel ik niet de behoefte om mee te kijken in verband met (te) hoge kosten van onderhoud. Als het werk goed en zorgvuldig wordt uitgevoerd, ben ik best genegen om een hoge rekening daarvoor te betalen. Ook zal ik niet met een stopwatch in mijn hand gaan bijhouden of de monteur iedere geschreven minuut ook werkelijk aan mijn auto besteedt.

Het is meer zo dat ik, eventueel slechts korte tijd, wil zien hoe de monteur te werk gaat. Deze wens komt ook voort uit het feit dat ik na een eerdere servicebeurt heb bemerkt dat mijn stoel aan alle kanten was verzet, en zo'n beetje in de voorste stand terecht was gekomen. Iets in mij denkt dan toch dat een jonge leerling monteur de acceleratie van mijn 1.8 Tsi heeft uitgeprobeerd. Ik heb hier verder overigens geen enkel bewijs voor, want...........? Precies! Ik heb de monteur nooit gezien.
 

Zespri

Forumguru
Ik vind het in sommige gevallen juist een verplichting dat de klant de mogelijkheid krijgt om te (mee) kijken
Met name als er sprake is van discussie / garantie ( of simpel weg interesse)

Het is jou wagen en jou geld waar men mee bezig zijn.

Eigenlijk of beter gezegd het is een vertrouwens kwestie tussen jou en je garage en daar vind ik het wel zo dat men de monteur daar ook bij betrekt.

Want hoe mooi, fantastische, vriendelijk het aan de voorkant van de winkel er aan toe gaat zegt dat nog niks over de kwaliteit dat men levert aan de achterzijde van de winkel.

Helaas heb ik daar vorige jaar ook voorbeeld van meegemaakt... een ervaring die ik U alle niet toewens.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij regulier onderhoud is er geen enkele reden om je zorgen te maken of "iedere geschreven minuut wel aan je auto wordt besteed", zoals @miles het omschreef, simpelweg omdat die tarieven vastliggen en het dus voor jouw portemonnee helemaal niks uitmaakt hoelang de monteur eraan besteedt, en of hij tussendoor misschien even met een collega of een klant overlegt.
 

Level42

Forumguru
Om deze reden ging ik jarenlang naar Auto Carma in Rotterdam/Bolnes. Is een Seat dealer maar ook een officieel Skoda onderhouder. Mocht dus van de LM. Echt een "ouderwetse" garage zonder poespas met normaal personeel ("zonder mediatraining") die dus zelf monteur was geweest en doorgegroeid en er dus ook verstand van had.

Letterlijk elke OH beurt top uitgevoerd en de paar manco's waar ik mee aankwam werden meteen danwel supersnel opgelost en dan ook echt opgelost.

Helaas helaas, alle kleine dealers worden opgeslokt dus zo ook deze, ze zijn inmiddels overgenomen door Hoogenboom en verdwijnen over een jaar of wat naar een groot pand ergens aan de A15 bij Rotterdam.....

Moet wel toegeven dat ik tot nu toe bij Hoogenboom ook weer tevreden ben, toen dat nog Swarttouw was in Barendrecht een paar zeer onprettige dingen meegemaakt waardoor ze mij als klant weggejaagd hadden. Tussen Swarttouw en Carma in ging ik in Dordrecht naar Van Kleef toen die daar nog Skoda deed. Van Kleef was ook een prima garage, ook klein en dus ook opgeslokt of het dealerschap afgepakt....

De realiteit is nu eenmaal dat kleine merkgarages ten dode opgeschreven zijn. We houden in Nederland nog een handvol mega-garages over (Ames, Hoogenboom in regio Rotterdam) omdat er nu eenmaal minder onderhoud aan auto's is, maar ik denk ook dat Pon en VAG dat veel liever hebben.....maar goed. Tot nu toe tevreden over Hoogenboom....ga er vanuit dat dat zo blijft. De vervelende dingen van Swarttouw lijken ze achter zich gelaten te hebben....ooit stuurde ze me, terwijl ik daar voor de 6e keer stond voor OH terug naar huis om mijn rijbewijs op te halen omdat ze het vertikten me de leenauto mee te geven zonder rijbewijs te hebben gezien....nu stond ik 2 keer klaar met mijn rijbewijs in mijn hand en werd dat afgewimpeld, was niet nodig.... :)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Waarschijnlijk betekent dat dat ze een kopie (of een scan) van jouw rijbewijs bewaren
Welnee joh, hij ziet er net als ik te jong uit en dan geloven ze je leeftijd niet en willen ze een ID zien.
Heb het met me 50+ leeftijd ook nog telkens bij de drankenhal als ik een fles rum wil kopen.
Hé joh mag ik je ID zien ? moet wel weten hoe oud je bent anders mag ik hem je niet verkopen.....

ONTOPIC: Hier ook is Lakeman overgenomen door Heron, maar dit heeft ook van doen dat de gebroeders Lakeman de pensioengerechte leeftijd benaderde en de zonen het niet over wilde nemen.
En konden ze het aan Heron verkopen, of ik der blij mee ben ?? neuhhhhh
Denk dat ik bij aankomende servicebeurt ook uitwijk naar de Dames van Schipper in Zwaag..
 

ElScorpione

Forumguru
Deze wens komt ook voort uit het feit dat ik na een eerdere servicebeurt heb bemerkt dat mijn stoel aan alle kanten was verzet, en zo'n beetje in de voorste stand terecht was gekomen. Iets in mij denkt dan toch dat een jonge leerling monteur de acceleratie van mijn 1.8 Tsi heeft uitgeprobeerd. Ik heb hier verder overigens geen enkel bewijs voor, want...........? Precies! Ik heb de monteur nooit gezien.

Er zijn tegenwoordig meer lange jonge mensen dan korte. Dus aan de stand van een stoel kan je volgens mij totaal niet afleiden wat de leeftijd van de bestuurder is. Tip: noteer je kilometerstand, dan kun je zien hoe veel ze ermee hebben gereden.

De Skoda dealer waar ik regelmatig kom heeft ook een servicebalie, maar daar kun je zo de werkplaats betreden. Toen de remblokken versleten waren kwamen ze die zelfs laten zien toen ik zat te wachten.

Bij de lokale ex vw garage kom ik ook regelmatig. Daar zijn twee monteurs de eigenaar en zijn zij ook het aanspreekpunt. Meekijken kan daar altijd.
 

Fabia 123

Forumguru
Meekijken tijdens een beurt of reparatie heb ik vaak meegemaakt zowel bij merkdealers van verschillende merken als onafhankelijke garages. Vooral wanneer de auto boven de 100000km zit kan het leerzaam zijn welke slijtage eraan gaat komen. Soms direct soms later, handig om te weten.
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Mijn vrouw heeft bij Hoogenboom gewerkt, voordat, of liever totdat, ze naar die nieuwe panden langs de A15 verhuisden waar VW en Audi apart zijn gevestigd nu. PON heeft de tent overgenomen en grote schoonmaak gehouden. Veel personeel eruit, de toenmalig directeur met een trucje gewipt. Ook mijn vrouw en vele collega's stonden op straat, PON bracht eigen mensen in het MT in en zette de zaak om.
Daarvoor was het wel groot maar ook een bedrijf met sfeer, daarna niet meer.

Geen idee of de service goed is, ik kom er niet.

Uiteindelijk gaan we naar een wereld waar twee uitersten regeren: of multinationals, of zzp'ers. Alles daartussen verdwijnt uiteindelijk.
 

vleier

Forumguru
Soms ik het ook handig als dat mogelijk is om bij een beunhaas die verstand heeft van zaken ( monteur bij een bedrijf met veel bedrijfswagens). Deze laten je vaak meekijken. Kosten minder per uur. En in mijn geval heb ik geholpen om de motor van mijn auto uit elkaar te halen. Hierdoor ook veel geleerd over de motor
 
Bovenaan Onderaan