Wat kost gemiddeld een groot onderhoud bij je Skoda-dealer?

ertromp

Forumguru
Hoezo? Ik ben toch de Autoriteit Consument en Markt niet? Dat is immers hun job... :pardon:

't Is trouwens ook niet mijn probleem...

Zo'n reactie was te verwachten :deuk:

Maar je hebt dus niet het gevoel dat je teveel betaalt bij je garage? Skoda of "onafhankelijk" garage?
 

koreaan

Forumguru
Ik werk tegenwoordig in Duitsland net over de grens bij Leer. Naast ons bedrijf zit een officiele Skoda / Seat dealer, heb daar van de week eens gevraagd wat een onderhoudsbeurt kost 120.000 km. Met olie wissel, filters en inspectie 250 euro. Weet niet of je mobiliteitsgarantie behoud maar het is wel aantrekkelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
@ertromp : Nee, eigenlijk niet. Ik heb een behoorlijk vertrouwen in mijn dealer - tot dusverre altijd prima en coulant geholpen.

En dat zit ook in kleine dingen, bv. de vaste vraag van de receptionist(e) bij het aannemen van de sleutel voor een beurt of de ruitensproeiervloeistof al dan niet bijgevuld mag worden.
De meeste garages zetten dat ongevraagd en standaard op de rekening, ook als je het vooraf al zelf tot in z'n kraag had bijgevuld... Zo'n detail spreekt mij wel aan.
 

ElScorpione

Forumguru
Zo'n zinnetje zou ook nog wel eens in strijd kunnen zijn met de anti-kartel regelgeving: het riekt naar een prijsafspraak en dat mag niet...
Ik denk dat het vergelijk met een kartel niet op gaat. Het is een organisatie van een bepaald merk, een keten. Die mogen dezelfde prijzen vragen. Net zoals KPN, BCC, GAMMA etc doen. Bovendien is het voor de klant duidelijk. Je weet waar je aan toe bent. Het zou anders zijn als ALLE autobedrijven een prijsafspraak zouden maken. Dan heb je geen keuze meer. Nu kun je er nog steeds voor kiezen om ergens anders het onderhoud te laten doen. Ze proberen je juist met lokkertjes als mobiliteitsgarantie te lokken. Daar heb ik meer moeite mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar heb ik meer moeite mee
En waarom dat dan?
Jouw redenering volgend, zie ik weinig verschil met om het even welke actie van welke supermarktketen dan ook - bedoeld om jou juist hun winkel binnen te lokken.

In plaats van die mobiliteitsgarantie kun je immers ook kiezen voor het Wegenwachtlidmaatschap...
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

ertromp

Forumguru
En waarom dat dan?
Jouw redenering volgend, zie ik weinig verschil met om het even welke actie van welke supermarktketen dan ook - bedoeld om jou juist hun winkel binnen te lokken.

In plaats van die mobiliteitsgarantie kun je immers ook kiezen voor het Wegenwachtlidmaatschap...

Die mobiliteitsgarantie wordt je door de spreekwoordelijke strot gedrukt.
Stel je hebt al een verzekeraar die mobiliteitsgarantie bij de polis aanbiedt?
Helaas zijn de opgevoerde onderhoudsprijzen van Skoda incl. een stuk afkoop voor die garantie. Je krijgt dat echt niet kado en linksom/rechtsom betaal je er voor.
En zie hoe Skoda het verkoopt: "Gratis hulp onderweg bij onderhoud" wat gratis :deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
Die mobiliteitsgarantie wordt je door de spreekwoordelijke strot gedrukt
Nee hoor, daar kun je - na afloop van de garantie, dat dan weer wel - vanaf zien door dan over te stappen op goedkoper onderhoud bij de lokale vakman. In dat geval is WW of Routemobiel (of een vergelijkbare voorziening via de verzekering) wel handig natuurlijk.
 

ertromp

Forumguru
Nee hoor, daar kun je - na afloop van de garantie, dat dan weer wel - vanaf zien door dan over te stappen op goedkoper onderhoud bij de lokale vakman. In dat geval is WW of Routemobiel (of een vergelijkbare voorziening via de verzekering) wel handig natuurlijk.
Maar waarom zou je willen overstappen na die 2 jaar naar een "lokale vakman".
Wellicht hecht je aan onderhoud cfm de fabrieksvoorschriften en doet dat je binden aan een dealert.
Feit blijft dat je betaalt voor die "mobiliteitsgarantie" die je wellicht ook al elders krijgt al dan niet verzekering of noem het maar op. Helaas bij het afrekenen van je onderhoudsbeurt kun je het percentage wat de dealert rekent voor de garantie niet in mindering laten brengen
 

EdK

Forumguru
"Gratis hulp onderweg bij onderhoud" wat gratis

Heb het al eens eerder op forum gezegd.

Nederland en Gratis zijn twee dingen die hier niet kunnen.
Niets maar dan ook niets is in Nederland gratis, al lijkt het er soms wel op...dan is het toch niet zo..
 

Arco

Forumguru
Maar waarom zou je willen overstappen na die 2 jaar naar een "lokale vakman".
Wellicht hecht je aan onderhoud cfm de fabrieksvoorschriften en doet dat je binden aan een dealert.
Feit blijft dat je betaalt voor die "mobiliteitsgarantie" die je wellicht ook al elders krijgt al dan niet verzekering of noem het maar op. Helaas bij het afrekenen van je onderhoudsbeurt kun je het percentage wat de dealert rekent voor de garantie niet in mindering laten brengen
In Belgie j
Maar waarom zou je willen overstappen na die 2 jaar naar een "lokale vakman".
Wellicht hecht je aan onderhoud cfm de fabrieksvoorschriften en doet dat je binden aan een dealert.
Feit blijft dat je betaalt voor die "mobiliteitsgarantie" die je wellicht ook al elders krijgt al dan niet verzekering of noem het maar op. Helaas bij het afrekenen van je onderhoudsbeurt kun je het percentage wat de dealert rekent voor de garantie niet in mindering laten brengen
In belgie bij VAB ongeveer 120 euro per jaar. Dan zou je dan van je skoda-factuur moeten aftrekken...
 

ElScorpione

Forumguru
Laat dat nou de reden zijn dat ik bij een lokale ex vw dealer zit. Die biedt ook Bovag pechhulp met een leuke korting
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

ertromp

Forumguru
Belangrijk vind ik wel als je door een ander bedrijf de auto laat onderhouden of de auto zelf onderhoud dat er onderdelen zoals filters, bougies, oliën en noem het maar op van een gerenommeerd merk gebruikt worden. Anders sta je misschien ergens langs de kant van de weg in het buitenland wel met een certificaat pechhulp op zak maar met een compleet in de soep gelopen motor o.i.d.
Al is bovenstaand natuurlijk een persoonlijke overweging :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Feit blijft dat je betaalt voor die "mobiliteitsgarantie" die je wellicht ook al elders krijgt al dan niet verzekering
"There's no such thing as a free lunch": elders zul je die 'gratis' pechhulp linksom of rechtsom toch ook gewoon moeten betalen.
Ik hou het inderdaad maar gewoon bij een prettige dealer inclusief de Skoda mobiliteitsgarantie. Zal ik op jaarbasis misschien iets duurder uit zijn - OK, da's dan mijn keuze. Iemand anders maakt een andere keuze,, ook goed.
 

Cordoba

Forumguru
Zo'n zinnetje zou ook nog wel eens in strijd kunnen zijn met de anti-kartel regelgeving: het riekt naar een prijsafspraak en dat mag niet...

Dat is een lastige, om te beginnen zijn er nog maar heel weinig NL-dealers die niet direct of indirect eigendom zijn van Pon. En in de tijd dat de V&D nog bestond, was er ook niemand die klaagde dat ie in Zwolle voor een artikel hetzelfde af moest rekenen als bij de V&D in A'dam. Binnen het concern is een eenheidsprijs niet verboden...


Overigens als je duur uit wil zijn, moet je ingaan op 'gratis' aanbiedingen.
 

EdK

Forumguru
Haal dat gratis nu eens uit je woordenboek...........!!!

Zo'n vies woord in nederland
 

Visitor538

Senior Member
Heb het al eens eerder op forum gezegd.

Nederland en Gratis zijn twee dingen die hier niet kunnen.
Niets maar dan ook niets is in Nederland gratis, al lijkt het er soms wel op...dan is het toch niet zo..

Nou, met die stelling ben ik het niet eens.
Ik heb GRATIS op school gezeten en mijn broer VOOR NIETS.

Maar verder over de mobiliteitsgarantie.
Ik rij een Yeti met Tsjechisch kenteken en ook in Tsjechië gekocht.
Mijn vrouw rijd een Citigo met NL kenteken (In NL gekocht) en het onderhoud doen wij in Tsjechië.
Maar voor beide blijft de mobiliteitsgarantie. Zolang het onderhoud maar gebeurd bij een erkende Skoda garage.
Ik had zelfs een storing in mijn ruitbediening van de Yeti. Tot 3x toe naar de Skoda dealer in Tilburg voor ze het probleem hadden gevonden. En van alles vervangen maar het probleem bleef. Uiteindelijk toch opgelost.
Gewoon onder de garantie gerepareerd zonder 1 cent bijbetaling.
 

Testedoene

Forumguru
In Belgie j

In belgie bij VAB ongeveer 120 euro per jaar. Dan zou je dan van je skoda-factuur moeten aftrekken...

't Is allemaal wat dubbel hé.
Als je bij de officiële verdeler gaat betaal je meer maar heb je ook bijstandsverzekering.
Als je die nodig hebt takelen ze je echter af naar die verdeler ipv naar je goedkope plaatselijke garagist die dat euvel dan weer voor de helft van de prijs kan maken.
Die 120 euro voor VAB of Touring heb je dan weer snel teruggewonnen denk ik?
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco
Bovenaan Onderaan